Voor het nieuwe forum, klik   hier
timdog
beste mensen. gezocht iemand met een doctoraat in nokkenas distributietandwielentechniek. bij het persen van het nokkenas distributietandwiel heb ik 2 voelermaten van 0.10 geplaatst tussen het flenslager en de nokkenaskraag. een beugel gemaakt zodat onder de kraag van de nokkenas gesteund kan worden. met gezonde weerstand schoof het nieuwe tandwiel om de as. echter, een van de twee voelermaten zit strak de andere zit veel te los ? dus ik bouw de as in het blok en zet een kant taster op de kopse kant, als ik de nokkenas heen en weer trek dan meet ik op de ene plek 0.09mm en als ik de as een stuk draai, dan meet ik 0.17mm ? heel vaag, en dus niet binnen de tolerantie te krijgen. reeds getest: * taster radiaal lang beide uitstekende van de as zijde laten lopen (=netjes, geen slinger) * taster op de kopsekant van de as laten raken terwijl ik de as draai (aan oliepomp kant). als ik trek en draai (nokkenaskraag tegen flenslager), dan meet ik amper 0.01mm golf. als ik druk en draai (tandwiel tegen flenslager) golft hij bijna 0.07mm, behoorlijk dus. het lijkt dus dat het nieuwe tandwiel scheef gepest zit. maar als de kopse kant van het flenslager recht is, dan hoor ik nog niet zulke rare dingen te meten. iemand een idee ? groet Tim R80/7

15 reacties

  1. PeterH
    0,10mm +/- 0,02 zou goed moeten zijn. Tandwiel scheef geperst lijkt niet waarschijnlijk omdat het een conische passing betreft. As-eind toch krom ondanks radiaal slingering check? Met vriendelijke groet, PeterH

  2. timdog
    Bedankt voor het idee peter, wanneer ik de as meet op rechtheid (uit het blok) tussen 2 V-blokken op een vlaktafel, kwam de conclusie. die was in eerste instantie F****k ! hij is zo krom als een toeter! ik had niet verwacht dat de as deze aandacht nodig had. deze stomme fout heeft helaas van mijn project een molensteen gemaakt. Zou een tweedehands as en flens de moeite waar zijn ? natuurlijk liever een nieuwe, maar in verband met een verhuizing zit dit niet in het budget en is er weinig tijd meer.

  3. PeterH
    Tweedehands is zeker de moeite waard. Te bekomen bij ons aller sponsor? Met vriendelijke groet, PeterH

  4. timdog
    Hoi peter, Dan is de zoektocht naar een tweedehands begonnen. Wat bedoel je precies met jet laatste vraag ? De penoze hier spreekt voornamelijk bargoens tegen me. Vriendelijke groet tim

  5. OmarB
    Vrije korte vertaling van het bovenstaande: "Het onderdeel is misschien gebruikt te koop bij De Hobbyist".

  6. timdog
    haha oke, ja dat rijmt wel. stom van me. Ik heb ze gebeld, maar ze hadden geen tweedehands. Heeft iemand toevallig nog een goed adres voor gebruikte blokdelen ? veerman en swift in Almere had er een, maar deze was aan de kant van de oliepomp te ver versleten. een geschikte tweedehands nokkenas vinden voor de r80/7 blijkt nog best lastig. Of het is een nieuwer model en moet ik ook een nieuwe binnenrotor voor de oliepomp, of het stukje as voor de vervroeger mist en is het dus voor een later model. tijd voor een gezocht advertentie denk ik. vriendelijke groet Tim

  7. bmwgs
    Probeer Jan Beck in Wijhe eens.

  8. Lei_K
    of de boxer toko....

  9. timdog
    bedankt heren, ik zal ze een mail sturen en morgen bellen.

  10. Coen
    Knalpot?

  11. Klaasb
    Tim, is het nog gelukt met een andere nokkenas voor jou R80/7 ?, van mijn nokkenas is het voorste schroefdraadje krom, en ik zoek daarom ook een goede gebruikte voor mijn r80/7, ik ben nieuwsgierig of jij een adresje gevonden hebt, groet Klaas.

  12. timdog
    Het probleem is opgelost hoor heren, voor een complete tweedehands as variƫren de prijzen tussen de 65 en de 120 euro. Dit is meestal met bijbehorend flenslager en het tandwiel nog geperst. Dus Ik heb een tool gemaakt om de kromheid van de as ter plekken te kunnen constateren, deze samen met de beugelschroefmaten en handboek meegenomen. Bij de twee assen die ik heb gecontroleerd was er ergens wel een maat ver over de 100% versleten. Deze eventuele aanschafkosten samen met de al gemaakte brandstofkosten begon nergens meer op te slaan. aangezien ik toch nog andere onderdelen moest hebben bij de hobbyist en mijn oliepomp ook aan het einde van zijn leven raakte. werd het, Nieuwe Nokkenas (184,92), bijbehorende oliepomp rotor (28,78). Nou valt de reparatie veel duurder uit dan afgesproken, maar twee keer tanken om een tweedehands te bekijken maakt net zoveel onkosten. Plus de garantie dat je as kerngezond is en dat er een frisse oliepomp je motor verzorgd, onbetaalbaar.. dit gedoe duurde al veel te lang, les geleerd. Nu nog even een oplossing verzinnen voor de versleten kruiskoppeling, rempomp, en stuurbediening om de kosten goed te maken. Hopelijk vliegen we over een maand als een stel verdwaalde kievieten door Spanje. Vriendelijke groet Tim.

  13. PeterH
    Jammer dat het meer kost dan begroot was.Ik verkeerde in de veronderstelling dat een goede 2e hands in de handel eenvoudig te verkrijgen is. Wat is mis met de kruiskoppeling? Speling of zware punten? Met vriendelijke groet, PeterH

  14. timdog
    hoi peter, de kruiskoppeling heeft in de radiaal beweging een stukje waar hij te los voelt. alsof de lagers heel lokaal zijn ingesleten. ik heb eerlijk gezegd nog niet gezocht of dit al besproken is op het forum. grt Tim