Voor het nieuwe forum, klik   hier
Robbert_Sanders1986
Hi allemaal, veel gelezen hier over het vermogensverlies na het bevestigen van Hoske uitlaten: 1. Is het verlies daadwerkelijk zo hoog? 2. Is er een goed alternatief, bijv. einddempers die juist méér vermogen realiseren. Ze gaan op een R100RS 1980, en het liefst wil ik niet aan de carburatie komen, enkel andere uitlaten/einddempers.

13 reacties

  1. Floris
    supertrapp zorgt altijd voor meer pk's (zeggen ze)

  2. OmarB
    ad 1. Het vermogensverlies kan zo groot zijn dat je in zijn 4e versnelling sneller kan rijden dan in zijn 5. Aanpassing van de sproeierbezetting is dus bij Hoske-uitlaten wel aan te bevelen. ad 2. Ik rij zelf met Dunstall Reverse Cones: zien er fraai uit, iets voller geluid dan de standaarddempers (maar niet zo luid als Hoske), geen merkbaar verlies aan vermogen (ook geen merkbare vermogenswinst trouwens). Zie foto. Een andere optie is bijvoorbeeld Megaton, maar dan wel de lange versie want die heeft nog iets van demping en i.m.o. een fraaier geluid dan Hoske. N.B. Wellicht dat Floris gelijk heeft inzake de Supertrapp, maar persoonlijk vind ik die te duur en lelijk (te modern voor een klassieke boxer).

     

  3. krekwakwou
    inderdaad, ik heb ze er onder uit gehaald op mijn R75/7. Motor werd geknepen. Kan ook niet anders volgens diversen omdat de inhoud te klein zou zijn.... Ik heb nu 40mm Dunstall en de motor rijdt en klinkt veel beter. http://youtu.be/-zK2nktEFqM

  4. Floris
    Ik heb zelf harley dempers op zitten ze lijken hierop (remus exhaust) http://www.remus.eu/media/Motorrad/custom_exhaust/CustomExhaust_tapered.jpg de demper ongeveer 60 procent weg gelaten, zorgt voor mooi vol geluid en (geen) vermogen verlies, (moeilijk te zeggen omdat ik SH ontsteking heb, die ontsteking zorgt voor meer vermogen heb ik het gevoel) handig als je in belgië woont veel files

  5. Robbert_Sanders1986
    Hi all, wat is dit toch een fijn forum; thanks voor alle tips en informatie! De Dunstall's lijken mij een hele goede optie! Wat meer geluid met een redelijk "originele" uitstraling. Als ik me niet vergis zal er dan wel wat gefabriekt moeten worden om de uitlaat aan het frame te bevestigen; OmarB heb je daar wellicht een tip voor, en waar heb je ze gekocht? Thanks voor de moeite, Robbert

  6. OmarB
    Hoi Robbert, Aan de lange bevestigingsbeugels die bij de Dunstalls worden geleverd worden heb je weinig. Ik heb bij de Gamma een setje gegalvaniseerde haakse balk-verbindingsbeugels gekocht. Daarin zit een "verstevigingsknikje" tegen het doorbuigen. Deze beugels heb ik pas gezaagd, gaten geboord en bevestigd met bouten met zelf-borgende moeren. Om de bout tussen de beugel en de uitlaat goed te laten "dragen" heb ik een brede sluitring pas gemaakt zodat hij nog net schuivend in de bevestigingssleuf van de uitlaatdemper past. Zie ook de foto's (één van het bovenaanzicht van de rechter uitlaat-beugel en één van het onderaanzicht van de linker uitlaat-beugel). Overigens heb ik de Dunstalls 2e hands gekocht. Nieuw kosten ze bij café-racer specialisten zo rond de € 65,00 per stuk. Gewoon even googelen voor de beste aanbieding. N.B. Eén van onze forumleden heeft nog een kort youtube filmpje op het web gezet met een aardige impressie van het geluid (bij hard accelereren): https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CCwQtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D-zK2nktEFqM&ei=aub1VL-OH6ey7QaHkIDIDw&usg=AFQjCNFfiWlDeXEHGzMCWfSnXsfqjwmYEQ&sig2=JYOdzmGyI58zOJdnBSIB9g&bvm=bv.87269000,d.ZGU En nog een leuke vergelijking tussen de standaard-, de Dunstall- en de Hoskedempers qua geluid. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CC8QtwIwBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dydn__7ZL0M8&ei=auf1VPnaJ62V7Aa4tAE&usg=AFQjCNFghH3q1ahjOcxDZ8SE_TfjXhuv4g&sig2=lcEoEW12AOOHlHsu5kynFg

       

  7. Robbert_Sanders1986
    Hi all, thanks voor alle hulp! Ik ga eens goed zoeken naar goede Dunstalls, ben er van overtuigd dat dat de beste fit is voor mijn motor. Het weer wordt al stukken beter dus kan niet wachten om te gaan rijden! Updates volgen zodra alles is geïnstalleerd. Robbert

  8. Robbert_Sanders1986
    Hi allemaal, Dunstall's zijn binnen, bevestigingen bij de Gamma gehaald (verzinkt + verstevigingsknikje) en ga dit weekend met m'n pa monteren. Update met foto's + eindresultaat volgt! Robbert

  9. Robbert_Sanders1986
    Hi Omar, iedereen, De uitlaat (in de rijrichting) aan de linkerzijde past perfect, hebben mooie beugels gemaakt op jouw advies; thanks (zie tweede foto). Maar, de rechterzijde past niet, daar komt de voetremhendel tegen de uitlaat aan en blijft de remhendel hangen... het lijkt ook alsof de uitlaat 'te hoog' zit, de beugel past er niet onder (zie eerste foto). Hoe heb jij dit opgelost aan de rechterkant?

       

  10. OmarB
    Bekend probleem. Ik heb het opgelost door de uitlaatdemper iets verder (ong. 1 cm) verder naar achter te schuiven, waardoor de demper iets smaller is ter hoogte van het voetrempedaal (moet dan vanwege de symmetrie ook aan de linkerzijde). Ook heb ik de ophangbeugel een heel klein beetje uitgebogen (is dus niet meer precies haaks). Verder heb ik de demper iets ingedeukt ter hoogte van de bocht in het pedaal, maar dat is eigenlijk niet echt noodzakelijk. (Zie de twee foto's.) Overigens heb ik de gelijke hoogte van de dempers vastgesteld door de koffers op het rek te monteren en vervolgens de afstand tot de bodem van de koffers te vergelijken.

       

  11. Robbert_Sanders1986
    Hi all, gefixt. We hebben de demper ietwat schuin gemonteerd en de bevestigingshoek uitgebogen zoals jij ook hebt gedaan. Daarna een deukje gemaakt in de demper zodat het rempedaal vrij kan bewegen. Zie foto! Dank voor alle tips en moeite, motor maakt een geweldig geluid nu! Ik zal een filmpje op youtube uploaden deze week, link volgt. Groet, robbert

     

  12. OmarB
    Hoi Robbert, Ziet er netjes uit. Hier nog even een foto van de achterzijde om te laten zien hoe evenwijdig de Dunstall-pijpen lopen (bij mij hebben de (Krauser-)zijkoffers ongeveer 2 cm speling t.o.v. de uitlaatdempers. Verder heb ik geprobeerd om de afstand tot het achterwiel van beide uitlaatdempers gelijk te laten zijn (anders krijg je van die wijd uiteen lopende "hoera-pijpen").