Hi R riders,
Enkele ervaringsfeiten. Sommige van jullie vroegen eens om e.a. op te schrijven. Na 247.000 km op de R100RS heb je wat te melden.
Na de winter laden we onze accu's nog eens goed op en verwachten dat ie het doet. Dit keer viel het tegen.
De R100RS is een 500 cc-per-pot-hoge-compressie machine, dus dat lijkt er sterk op dat je een 2.0 liter 4 cilinder autosport-motor probeert te starten.
Dat soort auto's hebben i.h.a een 55Ah accu met 400 Amp startstroom.
M´n Alto is een 1000cc/4 cilinder met 35 Ah... en BMW 1000cc tweecilinder met 28Ah.
Wij (BMW dus) probeert het starten met veel minder Ah's en Amps uit een veel kleine accu.
Lezend in achtergrondinformatie vertelde een accuspecialist dat in zo'n geval 150 tot 300 start gewoon is voordat de accu is versleten.
Normaal is de levensduur 1000 koude starts bij een auto, dus afhankelijk van het gebruik, bijv 4 tot 6 jaar met 225 dagen gebruik per jaar. Soms langer, als je veel lange stukken rijdt.
M'n 53030 Varta accu hield het 4 jaar vol. Omdat ik langs een naburige accuhandel reed kocht ik daar een 53030 accu, merk Nitro, 1 jaar en 5 maanden hield deze het vol. Nu is het vergelijk niet helemaal OK, want de motor werd de laatste tijd iets meer gebruikt dan daarvoor.
De Varta blijkt echter twee keer beter.
- De motor werd niet veranderd.
- Het woon-werk verkeer was identiek.
- De voltmeter op het bordje van m'n R100RS bleef identiek aanwijzen.
- Ik bleef identiek (behalve dat ik ouder werd)
- Ik heb geen aandelen in Varta, noch Nitro.
- De accu werd minimaal elke 3 weken bijgeladen en goed gevuld gehouden.
- De Nitro accu was 25% goedkoper.
- De platen van de Nitro accu zijn 10mm lager dan die in de Varta accu, dat had ik vergeleken en opgemerkt.
Vroeger had ik een R60/5 die met een piepklein accuutje was uitgerust.
Starten in de winter was onmogelijk, aantrappen ging wel als er maar een beetje stroom over was.
Ik heb een aluminium kast gebouwd en er Opel Kadett accu aangehangen, die was ca 45 Ah. Die accu hield het 5 jaar vol omdat de ontladingsdiepte tijdens starten veel minder was dan de 15 Ah die BMW erin had geplaatst.
Een tweede effect is dat een grote accu tijdens rondtornen veel minder inzakt en daardoor ook weer meer vonk in de ontsteking geeft, wat ook weer helpt.
Enfin, binnenkort wordt het een BMW met een 45 Ah accu en als je lang op het forum blijft hoor je wat er mee beurt.
Hopen jullie te hebben geinformeerd,
Groeten, Louis R100RS 247.000 km en op naar de 300 k.
7 reacties
lammert
Ton
OmarB
JanS
louisvanrijn
OmarB