Voor het nieuwe forum, klik   hier
NielsG
Heeft iemand een idee hoe het kan dat dat het General controlelampje blijft branden wanneer het contact uit staat? Motor start verders prima. Ik verwacht een defecte zekering? Mocht het zo zijn, (behoorlijke leek hier) waar bevinden de zekeringen zich? Voor nu maar even de accu verwijderd.

 

12 reacties

  1. PeterH
    Het generator controle lampje (ik ga er van uit dat die bedoeld wordt) mag i.d.d. bij contact uit niet branden. Ben ook leek maar betekend volgens mij dat de veldbekrachtiging van de dynamo actief is o.i.d. Lijkt eerder op een relaisfout (b.v.b. spanningsregelaar) dan een defecte zekering. Overigens zitten die zekeringen in de koplamp. Verstandig om de accu los te koppelen, anders staat spanning op delen waar dat met contact uit niet mag. Hopelijk heeft iemand anders een bruikbaarder bijdrage. Met vriendelijke groet, PeterH

  2. OmarB
    Ik ben het met Peter eens dat het onwaarschijnlijk is dat één van de twee zekeringen kapot is. Ik verwacht eerder een storing in het laadcircuit. Gaat bij draaiende motor het lampje wel uit als je gas geeft?

  3. Frysteen
    Ook ik denk aan het laadcircuit en dan aan een defecte diode op de gelijkrichter.

  4. hippie
    kijk eens naar de diodeplaat, mischien dat daar iets kapot is getrild. succes hippie

  5. NielsG
    Bedankt voor jullie reacties! Het lampje gaat inderdaad bij een draaiende motor en gasgeven wel uit OmarB.

  6. jaap43
    Hier is een algemeen schema te vinden van het laadcircuit van BMw-motorfietsen. http://www.buchanan1.net/charge.shtml Ik kan zogauw geen fout verzinnen die bij kontakt "uit" je laadstroomlampje laat branden. Maar ik puzzle verder.

  7. hippie
    hoi jaap , dat is een leuke site met nog meer info over bmw's.

  8. Gosselaar
    De controlelamp zal gaan branden bij contact af als de blauwe draad naar de lamp, door slijtage, verbonden is met een plusdraad. Maar hoogstwaarschijnlijk is een plusdiode op de diodeplaat stuk (doorverbonden ), dan loopt de spanning vanaf contact via diodeplaat door de laadstroom controlelamp ergens in het elektrisch circuit naar massa. Denk hierbij aan bv de bobine. Op de tekening ingetekend door de rode lijn.

       

  9. Hugo_Kramer
    Gosselaar heeft helemaal gelijk, maar let op: het hoeft niet alleen de bovenste diode te zijn, ook 1 van de anderen kan de boosdoener zijn (hoewel: de tekening is een schema, dus dat zegt niets over welke diode het precies is). Maar let op: niet alleen loopt je accu (langzaam) leeg terwijl je contact uit staat, zodra je motor draait zal steeds een fase niet gelijkgericht maar kortgesloten worden, met als gevolg dat je dynamo kan doorbranden. Dus advies: accu los en niet meer rijden voordat je het probleem hebt opgelost.

  10. NielsG
    Dus als ik het goed begrijp moet het probleem opgelost zijn als ik de diodeplaat vervang? Deze staat toevallig al op mijn bestellijst dus dat zou mooi zijn! Overigens zeer interessante site van jaap43.

  11. Gosselaar
    Nee Niels, eerst meten dat is weten, als je de blauwe draad D+ bij A op diodebord, door mij in de schema getekend, losmaakt zal dynamolamp uit moeten zijn. Zit deze in een complete stekker dan deze in zijn geheel losmaken en gaat lamp nu uit is de diodeplaat stuk. Gaat lamp niet uit, zit het niet in de diodeplaat en dan verder zoeken bv stekker bij B aan de regelaar losmaken, nog steeds niet uit, dan de blauwe draad bij de lamp en beide D+losmaken en een hulpdraad van lamp naar D+ aansluiten. De storing moet dan haast wel opgelost zijn. Succes.