Voor het nieuwe forum, klik   hier
Tomdegraaf
Ik heb al 40 jaar een R 50 bj 1957. 10 jaar terug gereviseerd en gerestaureerd. Ik wil alleen graag wat makkelijker starten en wegrijden. Is het mogelijk om een startmotor op mijn motor te bouwen, zal omgebouwd moeten worden naar 12 volt. Maar wat de mogelijkheden zijn weet ik verder niet.

12 reacties

  1. Lei_K
    Als ie goed is afgesteld start zo'n ding in een trap....daar heb je geen startmotor voor nodig. Ik heb t eigenlijk ook nog nooit gezien....

  2. Hans
    Hallo Tom, Het bestaat wel. Hierbij een foto zoals het gedaan is op een eencilinder BMW, maar voor een boxer natuurlijk in principe hetzelfde. Het is volgens mij wel een hele klus en vraag me af of je aan zoiets moet beginnen. Vriendelijke groet Hans

     

  3. Tomdegraaf
    Zou zo moeten zijn maar warm of koude wil nog wel eens verschillen. Rij je dagelijks dan zit het ritueel beter in je systeem. Ik moet hem zeker als ie warm is nogal eens vaker een trap geven voor ie start. Ik zoek een beetje mijn gemak, ook met dat ouwe apparaat. Ben benieuwd of het technisch kan en wat er dan voor gebeuren moet.

  4. Tomdegraaf
    Dank je Hans. Ik ga verder zoeken.

  5. Tiny
    Ik persoonlijk vind het zonde voor het uiterlijk van het blok. Maar dat is natuurlijk mijn mening. Zelf zou ik het zo laten, dan maar een paar keer meer aantrappen. Hier een paar foto,s van wat ik mooi vind, en allemaal berijd of bereden heb.

             

  6. Coen
    Het is denk ik zinvoller om de carburatie en/of ontsteking eens na te lopen. Een R50 start je normaal met de hand (om maar iets te overdrijven ;) )

  7. Hans
    Hallo Tom, Of het zinvol is of niet. Interessant is het in ieder geval wel. Een uitvoerige beschrijving vind je hier: http://cms.bmw-einzylinder.de/images/PDFs/unterlagen/odeon_r34-4.pdf Ik hoop dat je het kunt openen. Als dat niet lukt laat me dat dan even weten. Kan je het wel per mail toesturen. Vriendelijke groet Hans

  8. Tomdegraaf
    Dank je, ik kan het openen. Interessant verhaal. Deze man heeft een hele andere motor gemaakt bij mij gaat het uiteraard om een klein gedeelte. Ik ga bekijken wat ik ga doen. Ik sleutel wel wat maar dit kan ik niet zelf uitvoeren maar het geeft mij een idee wat er mogelijk is. Leuk om van je te ontvangen..

  9. Lei_K
    Nogmaals: deze fietsen moeten tot in de puntjes afgesteld zijn. Dan heb je geen startprobleem. Een magneetontsteking is op zijn zwakst bij lage toeren, dus hier komt alles het meest kritisch. Bij de mijne hoefde ik zelden meer dan twee keer te trappen...

  10. Gosselaar
    Net als Lei_K al schrijft, in een of twee trappen moet het kunnen, als ontsteking goed is afgesteld, daarbij moeten verschillende dingen samenvallen. Volgt men de volgorde van de werkplaatshandboeken dan kan het bij de laatste fase, het afstellen van ontstekingstijdstip, mis gaan en de sterkte van de vonk wel eens flink inzakken. Daar er bij kickstart een laag toerental wordt bereikt is het van belang, voor een goede vonk, dat de contactpunten openen wanneer de magneetontsteking de hoogste spanning afgeeft. De hoogste spanning, door de fabrikant bepaald, wordt bereikt als het merk op de magneetrotor in één lijn licht met de inkeping op de koperen plaat ( iets ervoor of erna geeft direct een lagere spanning af). Op dit moment moet het S-merk op het vliegwiel in het midden van het inspectie gat bevinden en is af te stellen door de contactdrager te verstellen (draaien). Ook op dit moment moeten de contactpunten openen. Lukt dit niet bij een afstelling van 0,40 mm, dit is een basis afstelling van de contactpunten, dan deze iets nauwer of ruimer zetten bv. 0,37 tot 0,43 mm. Een goede werking van de ontsteking wordt door driehonderdste mm verschil niet beïnvloed. Gaat men daarna nog weer de ontstekingstijdstip veranderen door de plaat te verdraaien doet men de hoogste spanning weer teniet.

  11. Lei_K
    En niet vergeten de 180 graden te controleren met een priklamp oid.....ik heb slechte vervroegers meegemaakt....