Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Wie heeft tips om onderstaande 3 mankementen aan mijn R100RS op te lossen? 1. Oranje lampje in dashboard blijft branden tijdens het rijden terwijl er meer dan genoeg olie (2 liter max) in het blok zit. Er zit eerder te veel olie in het blok dan te weinig). Kan dit wellicht de oorzaak zijn? Dan moet ik wat olie lozen.... 2. Remlicht brand niet tijdens remmen. Wie weet waar het signaal tot remmen wordt gegeven? Op de voorremmen of op de achterrem? Ik vermoed enkel de achterrem. 3. Is het vervangen van de schijfremblokken (Brembo) op het achterwiel veel werk? Moet ik daarvoor het achterwiel verwijderen? Dank alvast voor jullie tips! Groet, Mic64

27 reacties

  1. Ysengrimus
    Remzuigers en remcilinders kun je beter niet met schuurpapier bewerken. Wordt de speling alleen maar groter van en dat is juist wat je niet wilt.

  2. Floris
    idd, max met staalwol 000

  3. schrijver
    1. als ie blijft branden betekend dat , dat er geen oliedruk opbouwd , of dat de druksensor (onderin het blok) stuk is volgens mij meet ie niks van een teveel aan olie , ik zou het er wel uit halen voor het er vanzelf daar uit komt waar jij het niet wilt 2. het remlicht wordt "bediend" door, of de schakelaar in de handgreep (direct daar waar de greep in de houder draait), of de schakelaar op je rempomp onder de tank - wat is het bouwjaar ! en als tweede door de schakelaar van de voetrem (zit aan de achterkant van het frame verlengstuk waar ook de uitlaat en duostep op vastzit) omdat jij voor niets gezien hebt, verwacht ik dat de schakelaar van je voorrem onder de tank zit aan de rempomp of op de verdeler op de pomp zit ook een vloeistof niveau contact de hand en voetrem contacten staan parallel aan elkaar in het circuit van het remlicht 3. als ik het goed herrinner moet de klauw worden losgenomen om het achterwiel te kunnen verwijderen (anders kan het wiel niet naar achteren uit de achtervork ) dus zijn de remblokken te vervangen door de klauw los te nemen succes Reynout

  4. jaap43
    De achterremklauw kan gewoon blijven zitten bij het vervangen van de blokken, zie het plaatje achter de link: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/n/w/42.png De plastic kap (6) aan de bovenkant loswippen, dan de twee pennen (26 & 27) er uit tikken. Dan kunnen de blokken naar boven er uit getild worden. Vooraf wel de remcilinders zover mogelijk naar binnen drukken om ruimte voor de nieuwe blokken te maken.

  5. Meunier
    Ik meen dat het oranje lampje een remvloeistofniveau indicatielampje is? Oliedruklampje is rood.

  6. Bep
    http://i446.photobucket.com/albums/qq188/orbitangel/P1010053.jpg Bep

  7. schrijver
    Mic64 de kleuren van de controle lampjes wijzigen blijkbaar per type of jaar, hetgeen ook geldt voor de volgorde van boven naar beneden de remlichtschakelaar zit op/aan de rempomp, bij mij (r80) aan de voorzijde bovenop zit het reservoir geintegreerd in de dop zit het vlotter schakelaartje voor de remvloeistof - laag niveau stuurt het lampje "break failure" of "brake" (rood of oranje) je moet dan de remvloeistof bijvullen - de olie druk sensor zit onderin het blok (hoogte versnellingspook voorkant) en stuurt lampje "oil" als de druk te laag is, deze reageert niet op het niveau van de olie zoals hierboven al aangegeven hebben deze lampfuncties geen relatie met elkaar, en kan de oorzaak van branden wel veel of weinig werk betekenen Reynout

  8. Mic64
    Hallo Reynout, Dank tot zover voor jouw tips. Ja, het is mij duidelijk dat er verschillende types cockpits zijn voor boxers. Ik had een korte tijd het vermoeden dat het oranje lampje stond voor het opladen vd. accu door de dynamo (= rood lampje). Maar na metingen bleek dat deze prima zijn werk deed dus kan het niet anders dan het oranje lampje de oliedruk aangeeft. Ik zal morgen eens kijken of de sensor onderin het blok wel is aangesloten. Zover ik weet heb ik een half jaar geleden een nieuwe sensor in het blok gedraaid. Verder ben ik ook met de remvloeistof vd. voorremmen (ATE) in de weer geweest. Heb de remmen schoongemaakt, voorzien van nieuwe rubbers en stofhoezen en heb de remolie aangevuld. Zover ik weet zit er nu voldoende remolie in het systeem. Wel moet ik bekennen dat de voorremmen moeilijk en traag terugkomen wanneer ik de ze gebruik. Heb zover ik ko de lucht al uit het systeem gehaald. Heb jij nog een idee waarom de remmen enigszins blijven hangen? Dank alvast voor jouw info. Groet, Michel

  9. PeterH
    Is de vaste rem-pat na hermontage van de Ate klauw wel weer zuiver parallel enz.met de schijf afgesteld? Dit doe je m.b.v. de excenter- as. Met vriendelijke groet, PeterH

  10. Ton
    De volgorde van de controlelampjes is nog wel eens veranderd, maar is voor oliedruk altijd oranje geweest bij BMW. Groeten, Ton

  11. Meunier
    Vreemd bij mijn RS is het oliedruklampje rood... Gr. Thijs

     

  12. jaap43
    Oliedruk is altijd rood geweest, remvloeistofcontrole is oranje.

  13. R60Aad
    Heb je de remcupjes goed schoongemaakt? Ik gebruik daar schuurpapier met korrel 1200 voor. Daarna monteren met speciaal remklauwenvet. Is grote, lichtblauwe tube te koop bij automaterialenzaak, kost 14 euro maar je hebt er de rest van je leven plezier van. Mochten er glijpennen op zitten, dan deze ook poetsen en invetten.

  14. PeterH
    Bij mij zijn oliedruk oranje, laadstroom rood en remvloeistof niveau rood.Groot licht is blauw en zit apart in de snelheidsmeter.Remvloeistof niveau zit op de plek van groot licht ofwel high beam op de foto van Meunier. Ontwerp en kleuren zijn in de tijd en per model blijkbaar wat veranderd, heeft waarschijnlijk te maken met veranderd inzicht (oranje voor oliedruk is afwijkend waar rood de norm is) en techniek (reservoir op het stuur of onder de tank). Met vriendelijke groet, PeterH

  15. smeerkees
    Hoi Mic64, Weet jij wanneer jouw motor is geproduceerd? Je kunt het ook opzoeken aan de hand van je framenummer op het internet. Tot op de maand nauwkeurig. Dan heb je het bouwjaar. Volgens mij moet daar vast al wel een topic hier op het forum over te vinden zijn. Let op: Het bouwjaar is niet perse hetzelfde als het modeljaar. In de zomervakantie werd de fabriek altijd omgebouwd naar het volgende modeljaar. B.v. Een R100rs uit 1978 kan dus in principe al van modeljaar 1979 zijn. Dan is de motor dus geproduceerd na de zomervakantie van 1978. B.v. september. In een paar modeljaren heeft het model "R100rs" wat grotere veranderingen ondergaan. Dit kan zowel aan het motorblok en/of bak zijn, als ook b.v. verschil in type ontsteking, remsystemen, wielen, achterbrug, voorvork, kleuren, etc..... Even uit m'n hooft zijn dit de grootste modeljaar wisselingen ongeveer: Pre modeljaar 1979. (het model met de dubbele nokkenasketting) modeljaar 1979 en 1980 (Model met enkele nokkenasketting) Modeljaar 1981t/m 1984 (Model met elektronische ontsteking Modeljaar 1985 en later (Model met de mono achterbrug.) Weet je dus het modeljaar van je motor dan kun je ook de verschillen in lampjes van je cockpit verklaren. Een paar foto's van je R100rs plaatsen vinden we hier trouwens ook leuk! Groetjes, Kees.

  16. Mic64
    Hoi Kees, Dank voor jouw info. Was voor mij nieuwe info. Mijn R100RS is geproduceerd in 1980. Welk modeljaar het betreft zou ik moeten opzoeken. Kan je melden dat deze een elektronische ontsteking heeft dus ik vermoed modeljaar 1981 conform jouw verhaal. En ja, plaatjes zijn altijd leuk. Derhalve hierbij 2 foto's. Ik vraag me overigens wel geregeld af of dit de originele kleuren zijn. De motor is door mij gekocht in 2007. Groet, Michel uit Breda

       

  17. smeerkees
    Hoi Mic64, Jouw motor is een motor van modeljaren 1979 en 1980. Dat kan je zien aan het Ate remsysteem in je voorvork, en ik zie nog een randje van je aluminium luchtfilterhuis. Dit is ook het eerste type met gietwielen. Het model hiervoor had spaakwielen met een dubbele schijf voor, en een trommelrem achter. Het model vanaf modeljaar 1981 hadden een Brembo remsysteem in de voorvork. Jouw achterremklauw is trouwens wel van Brembo. Deze motoren hebben standaard een contactpunten ontsteking, maar dit type ontsteking is redelijk eenvoudig om te bouwen naar een elektronisch exemplaar. Dat is in die jaren dan ook wel vrij veel gedaan. Vanaf het modeljaar 1981 werd de elektronische ontsteking standaard. Je voorvorkbrug lijkt een accessoire, zo te zien van Tomaselli. Wat de kleur combinatie betreft bestaat er zeker wel zo een blauw/grijze kleur combinatie. Volgens mij ook op de R100rs geleverd maar dat weet ik niet zeker. Alleen mis ik zo te zien de biezen op je lakset op de foto. Het kan ook zijn dat de motor later is overgespoten in (of) de originele kleur, of in een bestaande BMW R100(rs?) kleur combinatie. Het biezenwerk lag op de kleurlak, en was handmatig aangebracht. Ook de kleurencombinaties die bij de bouwjaren horen, en op welke R100 uitvoeringen, zijn op te zoeken op het internet. (www.bmbikes.co.uk) Hier is veel te vinden omtrend bouwjaren, kleurencombinaties, uitvoeringen, etc..... Groetjes, Kees.

  18. Mic64
    Dank Kees voor jouw info. Jouw observaties zijn scherp. Idd heeft mijn motor een lichtmetalen luchtfilterhuis, een Brembo achterrem, en op de voorbrug zit een stabilisator. Goed gezien. Ondertussen kan ik na een ritje Breda-Rotterdam weer wat mankementen melden. Wellicht dat iemand hierover wat tips kan geven hoe deze op te lossen. 1. Na enige tijd ongemerkt met open choke gereden te hebben gereden gaf mijn motor na een tankbeurt op het moment dat ik de motor startte een enorme knal. Waar deze knal vandaan kwam weet ik niet maar ik vermoed uit de uitlaat. Vervolgens startte de motor zonder problemen en ben ik ook zonder problemen naar Rotterdam gereden. Wie heeft een idee waar deze harde knal vandaan kwam? Heeft dat wellicht te maken met het yte lang rijden met choke open? Het is voor mij een raadsel. 2. Na de motor +/-3 uur geparkeerd te hebben op de jiffy zag ik bij terugkomst dat er een oliedruppel hing onder de linker zwarte half ronde buis die zit aangesloten tussen het luchtfilterhuis en de carburateur. Ik begrijp dat er olie uit het luchtfilterhuis de carburateur binnenkomt. Geeft dit geen problemen en weet iemand hiervan de oorzaak? Dank alvast voor de tips...

  19. schrijver
    hoi Michel mooie fiets in die mooie kleuren combi 1. lijkt me wat overtollige brandstof ophoping in de cylinder , wat er bij het starte uitgegooid wordt, de uitlaat in en daar ontbrande met een knal bij de eerste start, dus een soort naverbranding van het teveel in je uitlaat 2. dit klinkt als teveel olie in het blok, die er via de ontluchting wordt uitgegooid. die olie komt dan in je luchtfilterhuis terecht ( daar gaat de slang van de blokontluchting heen ) door het scheef staan is het waarschijnlijk gaan lopen, en dan vindt het altijd een openingetje had je het te hoge peil al terug gebracht ? Reynout

  20. PeterH
    Inderdaad, overmaat benzine door te lang op de choke rijden benzine wordt samen met de uitlaatgassen afgevoerd maar blijft deels achter in de demper, verdampt en bij eerste contact met hete uitlaatgassen bij het starten BOEM. Tis net Carbit schieten! Er zat teveel olie in het blok-hoeveel is teveel? Bij een te hoog niveau kan het olie-afscheidertje in de ontluchting (onder het klepje) het aanbod oliedruppels en -nevel niet voorwerken en laat een deel daarvan door. Druppelen komt ook voor na een stevige rit bij hogere buitentemperaturen of veel koude starts. Wordt dan veroorzaakt door gaslekkages langs de zuigerveren en daardoor verhoogde aanbod cartergassen. En wederom kan het afscheidertje het dan niet voorwerken. Met vriendelijke groet, PeterH

  21. smeerkees
    Hoi Mic64, De choke hoeft maar heel even gebruikt te worden bij een koudstart. Bij m'n eigen R100(ex)rt maar een seconde of 20. Wellicht in de winter iets langer. choke protocol: Voor de koude start de choke vol open, en tijdens het starten de choke gedeeltelijk al wat dichter schuiven totdat de motor lekker loopt zonder gas iets verhoogt stationair. Bij een redelijke buitentemperatuur kun je de choke na een seconde of 20 al langzaam steeds dichter schuiven totdat de motor a: zonder choke netjes stationair loopt, en b; de motor bij gas geven niet meer inhoud, en netjes oppakt. Wat betreft die knal, wanneer is de afstelling van je motor voor het laatst gecontroleerd? Onthoud,: K.O.C. (Altijd deze volgorde aanhouden bij afstellen.) K- kleppen O- ontsteking C- carburateur Als je motor echt een tijd met de choke erop heeft gereden is die knal volgens mij best wel te verklaren. De machine heeft erg lang met een erg rijk mengsel gedraaid. Wat die oliedruppel betreft; de lucht overdruk in het carter word via een klepje, en een slangetje weer naar de luchtinlaat bij het luchtfilter van je motor geleidt. Deze lucht zit vol benzinedamp, en oliedamp, en wordt verbrand bij het draaien van de motor. Die vettige aangezogen lucht voor de carburateur is dus te verklaren want er zal zeker wat oliedamp condenseren tegen de koude aanzuigbuis. Wellicht dat de slang van de aanzuigpijp ook niet geheel afsluit. Ik denk in eerste instantie dat je bij je volgende rit goed moet letten dat je tijdig je choke eraf haalt, en dan nog maar eens moet kijken. De machine heeft gewoon een lange tijd op een erg rijk mengsel gedraaid. Bij een moderne auto was al lang het motormanagement lampje gaan branden wegens een veel te rijk mengsel. Echter ben ik geen monteur. Heb trouwens even naar jouw kleurenschema voor een BMW R100rs gekeken, en deze staat er inderdaad wel tussen hoor. Groetjes, Kees.

  22. Mic64
    Hoi Reynout & Peter & Kees, Ja, ik heb vandaag gepeild en zag op de peilstok dat er precies 2 liter (= max) olie in zit. Dit is dan ok lijkt me. Of zal ik voor de zekerheid toch wat olie lozen. Peter, wat bedoel je met ontluchting en 'onder het klepje'? Wat het oranje oliedruklampje betreft. Dit brand nog steeds. Heeft vast te maken met een verkeerde of losse verbinding/connectie. Zal er in het weekend eens naar kijken. Vraagje,...wordt de oliedruk in de versnellingsbak ook gemeten? Woensdag as. ga ik naar een BMW-motorspecialist om de ATe remmen te laten afstellen. Daar ben ik niet zo handig in en ik vermoed dat dit vrij nauw komt. Hoi Kees,... ik ken de choke-procedure. Volg hem altijd zoals jij hem beschrijft, maar was vandaag vergeten hem terug te zetten.... Wat wel vreemd was dat na het terugzetten vd choke het toerental vd motor (vooral bij stationair draaien) veel hoger was dan normaal. Ik vermoed dat de choke niet helemaal terugkomt. Dit zal ik eveneens in het weekend eens bekijken...

  23. PeterH
    Nee hoor, max is goed, niets lozen dus. Je meet met de peilstok niet ingedraaid? Met ontluchting bedoel ik de carter ontluchting. Deze blaast carter-overdruk af via een olieafscheider en een veer belast klepje (daar is is ie dan) en die gassen gaan via een slangetje wat uitmond in de zwarte zuigbuis van de rechter carb. de cilinder in,waar ze verbrand worden. Vandaar het gedruppel bij de rechter carb. De carter ontluchting zit overigens vooraan boven op het carter bij de startmotor. Er wordt in de bak niets gemeten, olieniveau = niveau vulplug. Met vriendelijke groet, PeterH

  24. smeerkees
    Goeie opmerking van Peter over de peilstok bij het meten van het olieniveau. Ik denk dat niet iedereen dit weet. Meten dus met de peilstok (dop) tegen het motorblok aan. Niet de peilstok in het motorblok draaien bij het meten van je olieniveau. Kijk trouwens even goed mee als de BMW specialist je Ate remblokken afsteld. Als je weet waar je op moet letten is het niet moeilijk. Groetjes, Kees.

  25. Mic64
    Hoi Peter & Kees, ja,.. dat is een hele goede tip. Ik heb het niveau gemeten met de peilstok in het blok gedraaid. Dus nu meten zonder dat hij ingedraaid is. Geeft waarschijnlijk een ander resultaat. Ga ik vanmiddag doen. Wat het hoog toeren draaien bij stationair: Ik heb gisteren deze omlaag proberen te brengen met de schroefjes links en rechts bij de carb. waarmee je de gaskabel afstelt. Zonder resultaat. Wellicht dat de kabel ergens blijft hangen of dat de choke niet helemaal goed terugkomt. Zijn er nog meer mogelijkheden voor correctie. Heeft wellicht het gisteren te lang doorrijden op de choke daarmee te maken? Is het te rijk mengsel aan benzine ondertussen gecorrigeerd na een rit van 60 km? Met groet, Michel

  26. hippie
    Hoi Mic het "te"lang rijde met choke is met die knal gecorrigeerd. heb je nog wel speling op de gaskabels ? als je toch naar de bmw specialist gaat ook deze vraag aan hem stellen. succes hippie