Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'aschwin', geïmporteerd van het oude forum: hoi beste bmw luitjes ik had een vraag?ik heb een r80/7 maar als mijn motor koud is en ik laat mijn gas los dan knallen mijn uit laten maar als mijn motor echt warm is dan is het eigenlijk over wie weet wat het probleem zou kunnen zijn?alvast bedankt

11 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum: Bij koude motor is er een slechtere verbranding van het benzine/lucht mengsel. Dit gedeeltelijk verbrande gas komt in de uitlaat terecht en ontbrand daar alsnog. Als er een klein lek bij de aansluiting van de bochten en demper of bij de balanspijp c.q balanspot zit komt er extra lucht (zuurstof) bij dit mengsel waardoor het gemakkelijker ontbrand. (wordt er hierbij ook nog met choke gereden?? Bij warme motor is de verbranding beter, dus geen "rijk" mengsel in de uitlaat en dus geen knal.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'aschwin', geïmporteerd van het oude forum:
    Bij koude motor is er een slechtere verbranding van het benzine/lucht mengsel. Dit gedeeltelijk verbrande gas komt in de uitlaat terecht en ontbrand daar alsnog. Als er een klein lek bij de aansluiting van de bochten en demper of bij de balanspijp c.q balanspot zit komt er extra lucht (zuurstof) bij dit mengsel waardoor het gemakkelijker ontbrand. (wordt er hierbij ook nog met choke gereden?? Bij warme motor is de verbranding beter, dus geen "rijk" mengsel in de uitlaat en dus geen knal.
    ja dan heb ik mijn choke nog open

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'aschwin', geïmporteerd van het oude forum:
    Bij koude motor is er een slechtere verbranding van het benzine/lucht mengsel. Dit gedeeltelijk verbrande gas komt in de uitlaat terecht en ontbrand daar alsnog. Als er een klein lek bij de aansluiting van de bochten en demper of bij de balanspijp c.q balanspot zit komt er extra lucht (zuurstof) bij dit mengsel waardoor het gemakkelijker ontbrand. (wordt er hierbij ook nog met choke gereden?? hoi ik heb de choke dan open maar is het normaal dan dat ze knallen? Bij warme motor is de verbranding beter, dus geen "rijk" mengsel in de uitlaat en dus geen knal.
    ja dan heb ik mijn choke nog open


  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'aschwin', geïmporteerd van het oude forum:
    Bij koude motor is er een slechtere verbranding van het benzine/lucht mengsel. Dit gedeeltelijk verbrande gas komt in de uitlaat terecht en ontbrand daar alsnog. Als er een klein lek bij de aansluiting van de bochten en demper of bij de balanspijp c.q balanspot zit komt er extra lucht (zuurstof) bij dit mengsel waardoor het gemakkelijker ontbrand. (wordt er hierbij ook nog met choke gereden?? hoi ik heb de choke dan open maar is het normaal dan dat ze knallen? Bij warme motor is de verbranding beter, dus geen "rijk" mengsel in de uitlaat en dus geen knal.
    ja dan heb ik mijn choke nog open maar is het dan normaal dat als ik alleen mijn gas los laat bij koude motor dat ze knallen??


  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'aschwin', geïmporteerd van het oude forum: hoi maar is het dan normaal dat als ik alleen het gas los laat dat de uitlaten knallen?en ik heb mijn choke ook open?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum: Nee een BMW hoort niet te knallen.Dick gaf al een goede sugestie,is je uitlaat wel lucht dicht (zuurstof)en staat je ontsteking optijd,ook belangrijk. Groeten Arnold

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Dat er meer knallen optreden bij gas loslaten komt omdat dan het mengsel net nog iets rijker is. je gasklep gaat dicht dus trekt je motor meer vacuum (zuigt dus harder aan de carburateur. De enige openingen in de carb. zijn de stationair sproeier en de choke. daar komt alleen maar benzine door en geen extra lucht. kortom: rijk mengsel, Onvolledige verbranding, mensel in uitlaat etc.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum: Knallen bij decelleratie kan ook wijzen op een iets te mager mengsel. Probeer eens je mengselstelschroeven een kwart slag meer open te zetten. Maak je bougies schoon [koperborsteltje] of zet er nieuwe in. Rijd een stuk zodat de motor goed warm is, zeg 50 - 100 km. Check daarna de bougiekleur. Koffie met melk-kleur = goed. Zwarte droge aanslag = te rijk mengsel. Als je koffie-met-melk-kleur hebt en je knallen zijn weg, dan zit je dus goed. Het werkte bij mij, ik had bij het afregelen van de carburateurs het mengsel iets te arm afgesteld met als resultaat knallen. Het is een hele eenvoudige oplossing die als het niet de juiste is weer gemakkelijk ongedaan kan worden gemaakt. Onthou dus de stand van de mengselschroeven ! De oorzaak is mij eens als volgt uitgelegd : door een te arm mengsel ontbrand dit soms helemaal niet, komt zo in de uitlaat waar het dan alsnog ontbrand als het benzine mengsel zich daar kortstondig ophoopt bij decceleratie..

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Ja, maar Aschwin schreef juist dat het gebeurd met koude motor en choke in gebruik. Dan is er geen sprake van een te arm mengsel

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bep', geïmporteerd van het oude forum: Wat Joop schrijft klopt inderdaad,ook de reactie van Dick B is ook deels waar. Echter mischien is bij een van de carburateurs ,in het choke gedeelte een benzinesproeier verstopt waardoor deze bij koude motor een te arm mengsel produceerd. Schoonmaken dus ,dat kan in ieder geval nooit kwaad. Controleer in ieder geval ook of de ontsteking en kleppen juist zijn afgesteld. synchroniseer dan de beide gaskleppen en stel het mengsel af. synchroniseer ook de startcarburateurs d.m.v. de chokekabel ,en controleer de werking ervan. succes ,Bep