Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum: Waarom moet je kleppen stellen bij koude motor ? Ik zou denken dat de speling bedoeld is om bij het uitzetten van het klepmechanisme te waarborgen dat de klep helemaal sluit. Maar waarom dan niet gewoon bij warme motor "geen speling" afstellen ?

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Meet je klepspeling maar eens bij warme motor, en bedenk dan wat hiervan overblijft bij koude motor

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: In feite moet je de speling meten gedurende de gehele periode van opwarmen. Je zult dan zien dat de speling continu groter en kleiner wordt, afhankelijk van welke delen aan het opwarmen zijn. Het eerste wat opwarmt is de klepschotel, de diameter neemt toe en vanwege de schuine zitting resulteert dat in een vergroting van de klepspeling. Het volgende is de klepsteel en omdat die langer wordt, wordt de speling weer minder. Zo gaat dat met alle onderdelen en tot alles op werktemperatuur is verandert de speling continu. Nou zou je ook een speling kunnen afstellen bij een bepaalde werktemperatuur maar ten eerste brandt je je vingers, ten tweede is die temperatuur moeilijk te meten en ten derde koelt alles gaandeweg af zodat je nooit weet wanneer het goed. Gewoon koud afstellen dus, dan weet je dat het warm ook goed is. Succes ermee, Ad

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Tak, Klepspeling moet worden afgesteld bij een koude motor omdat de fabriek bij 20 graden Celsius de juiste afstel maat heeft bepaald en deze moet worden gebruikt. Overigens de klepspeling heeft practisch uitsluitend te maken met de karakteristiek van de nokkenas, zodat de klep bij het begin van het openen, dus als de speling wordt opgeheven, dus nog net geen nul is, dat de opening in het begin langszaam aanvangt. Anders slijten de bewegende delen heel hard van de grote"klappen" die er dan op komen. Ook geven de harde klappen dan veel herrie. In de racerij wordt de speling bij een warme motor op nul ingesteld, slijtage en herrie spelen geen rol, als de wetstrijd maar wordt uitgereden. In de formule 1 gebruikt men geen veren maar perslucht om de kleppen te sluit, dit heeft met het gewicht van de bewegende delen te maken. De optredende versnellingen van de kleppen zijn heel groot en verhouden zich tot het toerental kwadratisch. Ik hoop dat je iets hiervan hebt geleerd. Groetjes Marco

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum: Aha. Inderdaad impliceert een "opwarmtraject" (aldus Ad) ook een afkoeltraject en je weet idd natuurlijk niet hoe warm precies de motor is. In ieder geval lijkt het eenvoudiger om een voelermaatje te gebruiken dan een temperatuurmeter. Bovendien, als de temperatuur niet 100% werktemperatuur is heb je alsnog een voelermaat nodig. En dat branden van je vingers... ja... eigenlijk heel logisch.