Voor het nieuwe forum, klik   hier
PeterH
Bij het onlangs afstellen van mijn ontsteking bleek bij de stroboscoop-check de max. vervroeging niet te halen. Ook niet boven 3000 toeren. "F" kwam niet in beeld. Hele vervroeger gedemonteerd en schoongemaakt. Scharnierpunten geolied. Is nu beter, F is zichtbaar maar aan de "late kant"in het kijkgat. Ik ga er op voorhand van uit dat dit slijtage van de centrifugaalgewicht-overbrenging is. Kan dat kloppen? Motor loopt verder als een tierelier. Met vriendelijke groet, PeterH

4 reacties

  1. jaap43
    Even uit mijn herinnering van wat ik eens gelezen heb. Je hebt in de vlieggewichten een sleuf zitten en op de grondplaats 2 pennen die in die sleuf passen. Zowel de sleuf als de pennen kunnen slijtage vertonen. De sleuf heeft dan een slijtageplek die met licht hamerwerk (drijven) weer strak te krijgen is. In de pennen kan een (gedeeltelijke) ring gesleten zijn. Hoe dat opgelost is weet ik niet meer. Maar op internet zijn een paar voorbeelden te vinden hoe een vervroeging weer goed werkend te krijgen is.

  2. Bep
    Kijk op mijn website Bep

  3. PeterH
    Allebei bedankt, hier kan ik iets mee. Het is dus slijtageplek 7 (op de site van Bep).Denk dat ik het aanlegpunt van het centrifugaalgewicht op het noksysteem iets uit probeer te kloppen. Met vriendelijke groet, PeterH