Voor het nieuwe forum, klik   hier
Jooo22
Zie foto. Is met rood omcirkeld. Onder het deksel van de ontsteking/alternator lekken de middelste linkse en rechtse boutjes/moertjes. Heb reeds veel ondernomen om het lekken te stoppen. Dichtingen, siliconen etc. Niks werkt. Lijkt alsof het de bedoeling is dat het daar wat lekt. Maar waarom weet ik niet. Oliepeil is ok. En ja, er zijn geen andere lekkages!!! Alle andere dichtingen zijn lekvrij. Is mij ook een raadsel waarom links een "inbusmoertje" MET opening en rechts een imbusboutje wordt gebruikt. Een door en door ervaren BMW oldtimer technieker zal dit vast wel weten. Iemand ook voor een prijsje nog een achteroverbrenging liggen met nog goede vertanding tegen laag prijsje. Heb er eentje kunnen kopen voor 30 euro maar ik rij nu rond met 3.2 dus graag een 2.8, of ieder geval minder dan 3.

   

22 reacties

  1. smeerkees
    Hoi Jooo, Gekke vraag maar is de pakking achter het deksel waar we nu tegenaan kijken eens vernieuwd? Ik meen me te herinneren dat die pakking bestaat uit een grote pakking, en 2 kleine ronde pakking-kjes. Als ik me niet vergis horen die 2 kleine ronde pakking-kjes onder de door jouw aangegeven cirkels (boutgaten). Maar ben niet helemaal zeker. Dus achter dit deksel. Het kan zijn dat deze 2 pakking-kjes zijn vergeten bij het vernieuwen van de pakkingset. Controleer het even op de opengewerkte tekeningen van de Oem. Of b.v. op: www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx? Groetjes, Kees.

  2. bmwgs
    Klopt niet helemaal , Kees. De kleine O ring pakkingen dienen geheel bovenin geplaats te worden, dus waar de bovenste imbusboutjes zitten van de kettingbakdeksel. Nu even de oplossing, het beste is om de gehele pakking te vervangen incl de O ring pakkingen. Makkelijke oplossing is om dit geheel te laten, een beetje zweten op deze plek is niet erg en kan geen kwaad.

  3. smeerkees
    Hoi bmwgs, Bedankt voor je opheldering. Het was voor mij ook alweer een jaar of 5 geleden dat ik m'n distributie set heb vervangen. Vandaar ook m'n ietwat weifelende suggestie. Groetjes, Kees.

  4. tonky
    ik zou ook wel een andere overbrenging willen proberen. ik heb nu 31:9=3,44 (r65) en zou wel een r80 37:11=3,36 willen proberen. dus als iemand er nog 1 heeft liggen voor een schappelijke prijs :-) Gr Tonky

  5. Jooo22
    Bedankt voor deze toelichtingen... maar hoe kan er in godsnaam nog olie uitkomen als ik deze 2 boutjes/moertjes stevig aandraai met zelfs een rubber pakkingje ertussen en/of siliconen. Deze kop van het boutje, als dit stevig is aangedraaid, zou de zaak toch 100% moeten afsluiten... toch zeker langs de linkerkant. En waarom bestaat het rechterboutje uit een inbusmoertje met een openingetje derin.... das gewoon en raadsel. BMW moet hier voor een reden hebben. Nee, ik heb de pakking achter het deksel nog nooit vervangen (anders had ik misschien kunnen zien wat er eigenlijk aan de hand is), maar laten we ervan uitgaan dat het al eens vervangen is geweest, dan nog zou dat toch nooit de oorzaak kunnen zijn dat er olie uit het boutje sijpelt. Ik zou het zo laten indien alle R100rs - en dat probleem zouden hebben. Maar hiet moet een EENVOUDIGE verklaring voor zijn en een simpele oplossing.... alleen, ik krijg er geen kop aan.... en het beetje olie komt tenslotte onderaan op de uitlaat gesijpeld.. wat bij het koud starten een vervelend rookmoment geeft. Ik kan toch niet de enige BMW R100RS hebben die dit heuvel heeft. En er is geen enkele andere plaats waar er iets lekt.... raar maar waar...

  6. Jooo22
    Sorry, het is de rechterkant waar BMW een inbus boutje gebruikt en de linkerkant een inbusmoertje met opening. (Linker en rechterkant worden beschouwd vanuit/vanop een voertuig)

  7. bmwgs
    Er is een simpele oplossing maar daar moet je wel wat voor doen, vervang de pakking en de 2 O-pakkingen, smeer de nieuwe in met met hylomar [siliconenpakking] en je hebt gegarandeerd nooit meer lekkage. Vervang tevens als je toch bezig bent de oliekeerring achter de dynamo. Belangrijk is dat de pasvlakken van motorblok en deksel 100% glad zijn ! Bovenstaande reeds bij tientallen BMW's gedaan en nog steeds allemaal lek en zweetvrij. Succes !! Ed

  8. smeerkees
    Hoi Jooo, Mijn antwoord even een beetje met een slag om de arm. Ik sleutel niet elke dag aan m'n BMW. En mocht iemand een aanvulling hebben, of een verbetering hoor ik het ook graag. Ik begrijp je verwondering omtrend de lekkage, echter zijn er een paar factoren die je hier vergeet mee te nemen. - Achter het deksel op de foto kom je feitelijk in de krukkast. Tijdens het draaien van de motor is er in dit gedeelte van het motorblok een overdruk. Dit samen met een flinke temperatuur maakt dat de olie in het blok lekker dun is, en overal komt. - De pakking is van een soort papier of karton, en deze raakt met het verloop van jaren toch wat verzadigd, en verhard, waardoor er soms toch wat lekkage op kan treden. Lekkage langs een boutje kan dus best het resultaat zijn. De pakking tussen de 2 blokdelen dient het geheel af te sluiten. Een pakkingringetje achter een schroefkop is in dit geval niet afdoende, en als zodanig ook niet ontworpen. Het is dus belangrijk dat de blokdelen echt recht zijn, en schoon bij het monteren, zodat de delen zonder spanning kunnen worden gemonteerd. anders krijgt zo'n pakking het spulletje echt niet dicht. Mocht je dus je pakking willen vervangen moet je de 2 losse pakkingringetjes ook vervangen. deze vallen (volgens m'n herinnering) waarschijnlijk buiten het oliedicht af te sluiten gedeelte, maar dienen om de dikte van de pakking in het gedeelte wat wel oliedicht moet zijn op te vangen. Waardoor je de blokdelen zonder spanning kunt monteren. (Bedenk spanning betekend hier al snel lekkage). Het verschil in boutjes heeft wellicht de reden dat er aan 1 kant wellicht niet genoeg ruimte is voor het gereedschap om het boutje aan te kunnen draaien. Bedenk hierbij dat er ook best wel eens wat gesleuteld werd en wordt aan de motorfietsen door de jaren heen, en het dus ook kan zijn dat men het correcte boutje kwijt was, en iets anders heeft gebruikt. bmw gs heeft wel een punt dat een beetje zweten op deze plek niet zoveel kwaad kan, en je het wellicht gelijk meeneemt als je b.v toch je distributie ketting eens vervangt. Dat je motor iets olie lekt aan 1 kant kan best. Een bmw boxer motor kan aan de buitenkant langs de stoterstang pijpjes best iets gaan lekken door de tijd heen. Ook hier verouderen de afsluit rubbers. Zeker bij parkeren op de zijstandaard. (links). Dat je motor tijdens en na de start tijdelijk meer rookt aan 1 kant kan ook heel goed, en is een beetje een kwaal van het motorconcept. Waarschijnlijk rookt je linker cilinder dan wat meer. De oorzaak is dat onze boxer motor geen klepseals heeft tussen de klepgeleiders, en de kleppen door de hogere temperatuur van een luchtgekoelde motor. Parkeer je dus je motor op de zijstandaard (links) dan kan er iets olie bij wat oudere en dus ruimere klepgeleiders de kop in zakken. Dit kan bij de start wel even roken ja. Vaak word dus een BMW boxer motor op de middenbok geparkeerd. Ik denk dat je de antwoorden op je vragen dus een beetje in deze hoek moet zoeken. Heeft iemand een aanvulling, of verbetering hoor ik het ook graag. Groetjes, Kees.

  9. Jooo22
    Dat is niet het geval hoor. De pakking sluit volledig goed af. Ik herhaal, de lekjes zijn enkel en alleen langs deze twee boutjes. En enkel langs de voorkantop de plaatsen die je op de foto kan zien, NIET aan de rand van de pakking. Er staat niet echt druk op deze olie... dus het is gewoon een raadsel waarom er steeds een beetje olie lekt op deze 2 plaatsen. Een extra dichting aan het boutje zelf zou in principe dit lek moeten stoppen maar dat is niet het geval. Dat is eigenlijk het rare van het hele verhaal. De rook die ik bedoelde is enkel het gevolg van het druppen van deze lekkende olie op het stuk dat de twee uitlaten met elkaar verbindt. Bij het starten wordt dat heet en die druppels die gaan dan in rook op. De motor zelf is volledig lekvrij en rookvrij. Men kan aan biede boutjes even makkelijk aan. Het is en blijft een raadsel alhoewel ik er zeker van ben dat het een zeer simpele oorzaak is maar ik heb gewoon geen ervaring met dit gedeelte van de motor. Het is zeer vervelend omdat voor de rest alles lekvrij is!

  10. smeerkees
    Hoi Jo, Bij lekkage langs de 2 bedoelde boutjes hoeft de pakking aan de buitenrand van de beide blokdelen ook niet lek te zijn hoor. De pakking loopt aan de binnenkant van de carterdelen ook rond de boutgaten, Met als reden dat de olie in principe dus niet langs de boutjes (en boutkopjes) naar buiten kan. Precies dus wat bij jouw het probleem is. Echter is het bout doorvoer gat in het buitenste carterdeel (altijd) groter dan in het binnenste carterdeel. (Door het buitenste carterdeel moet je immers het boutje kunnen steken om bij de schroefdraad in het binnenste carter deel te komen). Het afsluitvlak(je) rond de boutgaten aan het buitenste carterdeel is dus altijd wat dunner dan de binnenste. (En daarmee dus qua afsluiting het zwakste punt). Is de olie daar dus langs de pakking kan het vrij makkelijk tot langs de boutkopjes. (Ruimte genoeg daar, immers je moet je boutje door dit gat kunnen steken om bij de schroefdraad in het binnenste carterdeel te komen). Wellicht had het pas vlak rond de boutjes in het ontwerp van de carterdelen hier iets dikker uitgevoerd mogen worden? Een andere oorzaak hier zie ik zo gauw niet. De hoeveelheid olie die hier lekt is minimaal hoor. Het is eigenlijk meer iets "zweten", daarbij lijkt ook nog eens meer doordat het vuil rond de boutgaatjes de olie absorbeert, waardoor de natte olievlek groter is (lijkt). Groetjes, Kees.

  11. Jooo22
    Kees, dat is een duidelijke en zeer aannemelijke uitleg. By the way... de motor is mijn enig middel van vervoer dus er wordt dagelijks mee gereden. Ben trouwens bijna 60 en leef van uitkering, dus alles is low budget. En zo iets als jouw uitleg had ik ook "in mind" en om dat uit te testen heb ik dus die beide boutjes voorzien van een pakking... 3 keer een andere soort geprobeerd. Papier/karton met en zonder siliconen, tot zelfs rubber. UIteraard ben ik niet over 1 nacht ijs gegaan. Na elke poging gewoon een tijdje gereden in de hoop dat het lekje weg was. Ik heb de hele tijd gereden zonder deksel en van in het begin de hele zaak grondig gereinigd zodat ik duidelijk kon zien waar deze olie vandaan kwam. Het is bij mijn weten onmogelijk om olie door een verschillende pakkingen te krijgen als daar niet echt druk op zit. Ik had op zijn minst toch verwacht dat 1 van beide gaten minder of niet meer zou lekken. Dat is in feite het rare. Ook raar is dat langs de ene kant een boutje wordt gebruikt en langs de andere kant een moertje. ( Ik houd wel in gedachten dat er misschien door de vorige eigenaar een boutje is zotgedraaid en dat men dan een draadstangetje met moertje heeft gebruikt om de kosten van het opnieuw draad trekken uit te sparen. Ik kan op de OEM tekeningen niet zien of er aan beide zijden een boutje wordt gebruikt op die plaatsen) Ik zal toch nog eens een laatste poging wagen met dichtingen rond de kop van het boutje/moertje. Enfin, in het laatste geval haal ik inderdaad het buitenste carterdeel eraf. Hoe kan je eenvoudig en zonder schade de alternator rotor verwijderen? Ik vermoed dat die met een "conische verbinding" om de as staat, al of niet met meeneempennetje? Een speciale trekker heb ik niet dus. Rij al heel mijn leven motor en sleutelen etc. Maar voordien nooit BMW gereden. Dacht dat ik nu minder zou moeten sleutelen... (er staat 65000km op de teller toen ik hem kocht en hij is van 1980) maar tijdens de eerste 1000 kilometer.... Lekkende voorvorkdichting moeten vervangen (olie droop gewoon op de schijfremmen vooraan), rechter carburator weigerde relantie te draaien na 5 maanden stilstand pas opgelost na grondig reiningen van de zeer fijne interne benzine kanaaltjes met een fijne buigzame metaaldraad, ook lang gezocht waarom bij gas geven bij stilstaan, de motor sterk naar 1 kant neigde.... bleek normaal te zijn voor BMW boxer, achteraandrijving tandwiel dat in achterwiel grijpt... ALLE TANDEN WEG, heb gelukkig voor €30 een tweedehandse gevonden met een 3.2 overbrenging maar met trommelrem... alles aangepast/weggeslepen tot het paste, wat later viel ie regelmatig stil.....na veel zoekwerk, een relais onder de benzinetank, alle contactpunten (5) geoxideerd. Wat mij verwonderd is de zuiger compressie. Ik haal een compressie van 11 kilo (tank dus altijd met hoog octaangehalte) terwijl BMW 8 to 10 kilo aangeeft. Vermoed dus dat er iemand slijtvrije cylinders op heeft gezet, want in 1980 had men die nog niet op de r100rs ( voor zover mijn info klopt). Enfin, bedankt voor de hulp en prettig weekend.

  12. Hugo_Kramer
    De bedoeling van het ontwerp is dus dat de pakking alle olie bij het boutgat weg houdt, maar die pakking is dus beschadigd. De oplossing is dus om de olie in het boutgat te houden. Je hebt al met verschillende soorten pakking geëxperimenteerd, maar zonder succes. Misschien is het mislukt omdat de meeste pakkingen bedoeld zijn om twee vlakken op elkaar te klemmen zonder dat die bewegen, maar de boutkop (of moertje) draait over het vlak waar het op moet afdichten. De pakking kan daardoor stukdraaien of er tussen uit wringen. Heb je al met een koperen (rood koper, geen messing) ringentje geprobeerd? dat werkt ook goed bij aftappluggen/olieleidingen/remleidingen. dan dus geen ander ringetje erbij gebruiken. Koperen ringetjes kun je hergebruiken, maar dan moet je die weer zacht maken door ze 'uit te gloeien', oftewel, goed heet stoken met een hobby-brander en langzaam af laten koelen. Dan is er ook nog altijd de kans dat het bij het 'moertje' tussen het moertje en het draadeind doorlekt. Ik zou proberen om dit toch te vervangen door een imbus bout, maar als je het draadeind er niet uit krijgt, misschien met locktight proberen af te dichten.

  13. Hugo_Kramer
    Ik heb nog even Haynes er op nageslagen, daar zie ik op foto's van de demontage van het deksel dat de bovenste gaten links en rechts, en het tweede gat van boven links inderdaad met een tapeind zijn uitgevoerd. Lijkt dus standaard. Ik zou er dus vanuit gaan dat de pakking stuk is en met koperen ringetjes proberen. Succes

  14. Jooo22
    Bedankt mannen, ik hou U op de hoogte. Momenteel geen koperen ringetjes van dat formaat in mijn buurt. Ga eerst nog eens proberen met Hi temp siliconen en er een nachtje overlaten gaan om te drogen. Dan uittesten. Indien niet successvol, met koperen ringetjes proberen. Durf ook niet te vast aandraaien !!! Wel nog vreemd dat de pakking op 2 tegenover elkaar liggende plaatsen zouden lekken naar het draaadgat toe en geen enkel lek naar buiten. Dank zij Hugo weten we nu ook dat de 2 gaten standaard een verschillende uitvoering hebben. (weten nog wel niet waarom, BMW moet daar een reden voor hebben. Beide kanten zijn even makkelijk bereikbaar) BMW greets Johan

  15. Jooo22
    Heb het gaatje in het linker - imbusmoertje dichtgesoldeerd (God mag weten waarom daar een gaatje in voorzien is) en uit een oude laptopadapter een dun koperen plaatje gehaald en daar een soort rondelletjes mee gemaakt. Alles ingesmeerd met Hi Temp siliconen, terug aangedraaid en 2 dagen laten drogen. Morgen zal ik zien of er een verbetering is. Enkele foto's bijgevoegd ter

           

  16. Hugo_Kramer
    Ik ben benieuwd of het probleem nu opgelost is. ik bedoelde ringetjes van 1 tot 1,5 mm dik, maar misschien werkt dit wel net zo goed. groet Hugo

  17. Jooo22
    Hugo, ja, ik weet heus wel wat je bedoelde. Ben al 25 jaar sleutelaar maar geen ervaring met BMW en geen goede koperen ringetjes in stock. Het linkerboutje heb ik met 2 koperen zelfgemaakte ringetjes (boven en onder het rondelletje geplaatst) en alles insmeren met High temp siliconen.... aandraaien en eindelijk, lekvrij. Het rechtermoertje ook zoiets gemaakt maar lekte nog. Terug moertje losgemaakt en een 3mm dikke harde rubber rondelletje gesneden uit de rubber van een 2 PK trommel rempomp en zonder ijzeren rondel gemonteerd. En eindelijk is ook die kant lekvrij. Jij was echt wel een hulp want ik wou echt weten of dat moertje wel origineel was bij BMW en of er nergens olie onder hoge druk achter dat deksel was. Dus bedankt bij deze! Enfin, de enige jobjes die nog op de kalender staan is een tweedehandse stuurdemper vinden want de mijne is lek en zonder handen rijden bij lagere snelheden... begint het stuur hevig te trillen. En dan zou ik ook de oliefilter willen vervangen.... maar ik vraag mij af.... mijn R100rs is uitgerust met een volledige kuip.....moet je veel "kuip" demonteren voor aan de oliefilter te kunnen?

  18. PeterH
    Er hoeft geen kuipdeel gedemonteerd te worden om bij het oliefilter te komen. Stuurdemper: die van mij is vermoedelijk al jaren leeg, maar ik gebruikte hem toch nooit. Trillen van het stuur (zonder handen) bij lage snelheid is niet normaal- er is dus iets anders aan de hand. Denk b.v.b. aan balhoofdlagerspeling, bandenspanning enz. Met vriendelijke groet, PeterH

  19. Jooo22
    ok. Thanks. Ik zal er eens onderliggen om te zien waar precies ik die oliefilter moet vervangen. En de speling op het balhoofd verminderen, is dat eenvoudig? Vaak zijn het conische lagers die kunnen bijgesteld worden. Echt versleten denk ik niet want dan krijg je vaak putjes in de lagers ( van bij het rechtdoor rijden op kasseien te rijden) en dan kan je helemaal niet meer zonder handen rijden want de stuurrichting blijft dan gevangen in die putjes. Er is ook een draaiknop met rood blauwe merktekens die je een kwartslag kan draaien. ( heb ik al eens verdraaid maar geen verandering )

  20. PeterH
    Heb mijn voordeksel er af i.v.m. een ontstekings-uitdaging en gelijk even naar die twee inbus moertjes gekeken. Wat blijkt: enige olielekkage uit de rechtse. Ik laat het maar zo, moet binnenkort toch de nokkenasketting vervangen. Met vriendelijke groet, PeterH

  21. Jooo22
    Peter, het probleem was dat dat kleine lekje s'nachts altijd een paar druppels olie op de uitlaat liet vallen met als gevolg, zeer snel na het starten een blauw rookwolkje vooraan..., enfin, het lekje langs de ene kant was snel verholpen maar het lekje langs de kant van de versnellingen.....ik heb alles geprobeerd en tenslotte met wat dichtingsringen EN licht insmeren met hoge temperatuur siliconen is uiteindelijk het lekken gestopt. ALs je de zaak uit elkaar haalt bij Uw fiets en je ontdekt de oorzaak , kan je mij op de hoogte brengen via email mailbotte@yahoo.com? Want het is onbegrijpelijk dat ondanks dichtingen en vodoende aanhaalspanning er toch lekkage blijft. Zou het kunnen dat het boutje niet helemaal kan ingedraaid worden waardoor er te weinig spanning op de dichting komt etc....Thanks