Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Beste lezers, Omdat er olie lekte uit de aansluiting uitlaatpoort rechter cilinder/demper heb ik de cilinderkop verwijderd om te kijken wat er loos was. En wat blijkt? Er ligt wat olie voor de zuiger in de cilinder. Weet iemand of dit zo hoort? Ik vermoed dat mijn andere zuiger gewoon droog is. Nu heb ik kort geleden wel een nieuwe olieschraapveer geplaatst echter dit betreft een nikasil cilinder. Moet daar wellicht een andere (over-)maat olieschraapveer in? Heeft iemand een idee of dit de oorzaak kan zijn van de olielekkage? Dank alvast voor jullie tips/slimme opmerkingen...

12 reacties

  1. Paul
    Hoi. Eigenlijk nooit zo op gelet of er olie voor die zuiger ligt als je de kop trekt, iets vettig/nattig is het meestal wel. Over die schraapveren, er zijn er die geschikt zijn voor cilinders met een stalen/gietijzeren bus, en andere voor nikasil, door elkaar heen gebruiken gaat niet werken. Een ander ding is dat die schrapers richtingsgevoelig zijn, en dan gemarkeerd met 'top', bovenkant dus. Sommige zijn dat niet en dan maakt het niet uit. Of je hebt met monteren die veer gebroken, gebeurt iedereen wel eens. Nikasil kent geen overmaat, dus die kant op hoef je niet te zoeken. Dus ook de cilinder trekken en kijken. Als je het bonnetje nog hebt van de veren, kan je misschien via de leverancier terug halen wat er nu precies in zit. Groeten, Paul.

  2. tonky
    Hoi Mic64, bij mij weten moet er geen olie boven de cilinder komen, ja iets vettig misschien maar geen laagje olie, net als wat paul zegt, er zijn geen overmaat zuigerveren voor een nikasil cilinder. misschien toch verkeerd om of gebroken? Gr Tonky

  3. Mic64
    Heren Dank voor jullie reactie. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat ik het moet zoeken in de vervangen olieschraapveer. Ja, mijn R100RS is een beetje een rare. Links zit een stalen cilinder en rechts een nikasil cilinder. Ik zal binnenkort bij de Knalpot een speciale nikasil olieschraapveer gaan halen. Ik ben benieuwd naar hun advies en zal jullie hiervan terugkoppeling geven. Ik hoop dat met het vervangen van deze zuigerveer het probleem verholpen is. Met vriendelijke groet, Mic64

  4. tonky
    gietijzer en nikasil ? ik begrijp uit eerde berichten dat je een metalen luchtfilterhuis heb, dit betekent dat er gietijzeren cilinders op horen te zitten. ik heb er ook nikasil cilinders op gezet ipv gietijzer (randje aan de onderkant er af laten draaien want anders gaat je blok stuk) maar wel allebei . er is nu misschien wel gewichtsverschil van de zuigers, ik dacht dat er max 3 gram verschil in mocht zijn. gr Tonky

  5. Mic64
    Zover ik weet (ik heb deze motor nu 6 jaar) heeft hij altijd zonder problemen op 1 normale cilinder en 1 nikasil cilinder gereden. Zonder problemen. Wat bedoel je met randje aan de onderkant er af laten draaien?

  6. tonky
    aan de voet van nikasil cilinders is het randje tussen rubberring en de voet van de cilinder iets breder, dit is in de blokken na 1980 uitgefreesd. het is zo weinig dat je er snel overheen kan kijken maar grote gevolgen kan hebben. de foto is van een gietijzeren cilinder.

     

  7. Mic64
    Hoi Tonky, Dank voor de foto + uitleg. Ik zal morgen eens kijken als ik de cilinder ga demonteren. Maar zoals gezegd rij ik ondertussen al 6 jaar met deze cilinder en tot nu toe geeft hij daarop geen problemen. Ik veronderstel dat betreffende nikasilcilinder dan past. Met vriendelijke groet, Mic

  8. Mic64
    Hoi Tonky, Vraagje,... wat zouden de grote gevolgen kunnen zijn zoals jij opmerkt? Groet, Mic64

  9. tonky
    er kan een scheur in je blok komen, dit heb ik op een site gelezen (weet ff niet meer welke site)

  10. Mic64
    Dank de jouw tip Tonky. Ik zal mijn blok en cilinders eens aan een grondige inspectie onderwerpen. Groet.

  11. tonky
    gevonden :-) One last bit of information about the cylinders needs to be made here. In the later 1980's, BMW added a sort of "step" machined into the cylinder spigots, and a similar matching step was in the crankcase opening. If you try to fit late cylinders to an early bike, you MUST machine-off the step. op de site:http://bmwmotorcycletech.info/cylinders.htm gr Tonky