Voor het nieuwe forum, klik   hier
Fwalhof
Ik heb een vraag m.b.t de stationair afstelling van mijn R 51/3 met 600 cc cilinders. Volgende carburateurs zijn er gemonteerd: 1/24/145 en 1/24/146 (normaal voor een R50/2) Stationair sproeier : 40 Hoofdsproeier : 110 Volgens het handboek moeten de stationair schroeven na aanraking met de gasschuif nog ca. 2 omdraaiingen verder ingeschroefd worden. Dit zou de basis instelling moeten zijn. In mijn geval moeten de schroeven bijna tot het maximum ingedraaid worden om hem nog stationair te kunnen laten lopen en niet af te laten slaan. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Moet er misschien een andere maat stationair sproeier geplaatst worden? Frits

 

25 reacties

  1. PeterH
    Ik heb geen echt antwoord, maar vlgs 1000 tricks heeft de R 60 ook de 24 mm carb. maar stationair sproeier 35, evenals de R50/2 Bij 51/3 en R67/2 was de carb. diameter 22mm en 24mm met de 40 stationair sproeier. Misschien moet je een sproeier-maatje kleiner, omdat er 50/2 carbs gemonteerd zijn. met vriendelijke groet, PeterH

  2. Fwalhof
    Peter, ik weet dat er origineel een 35 sproeier gemonteerd is, maar omdat ik dus 600 cc cilinders heb is er voor een 40 stationair sproeier gekozen. Dit leek mij logisch omdat dit bij de 67/2 ook het geval is. Kan mij bijna niet voorstellen dat een maatje kleiner sproeier zo van invloed kan zijn. Zoals gezegd, moet ik de stel schroeven bijna tot het maximum indraaien om hem stationair lopend te kunnen houden.

  3. Coen
    Zo moet je hem wel heel erg rijk zetten. Probleem zit hem dus niet in een te grote sproeier. Eerder de aanslagschroeven ietsje omlaag.

  4. Fwalhof
    Coen, Dat is me niet helemaal duidelijk. In de huidige situatie moet ik de aanslagschroeven veel verder indraaien om hem überhaupt stationair te kunnen laten lopen. Wanneer ik de schroeven volgens jou verder omlaag moet draaien, bereik ik dan niet het tegenovergestelde? Misschien heb je gelijk, maar zie ik het verkeerd.

  5. Fwalhof
    Ter info; dit is de betreffende carburateur.

     

  6. Coen
    Excuses. Ik dacht dat je de mengselregelschroeven bedoelde. Hoe ver zijn die ingedraaid?

  7. Ton
    Frits, Wellicht overbodig, maar ik vraag het toch maar even: klepspeling is correct ingesteld en ontsteking staat goed op tijd? Groeten, Ton

  8. Fwalhof
    Mengselschroeven staan 2 slagen uit gedraaid. Kleppen zijn gesteld en ontsteking staat ook goed. Het punt is dat de motor mooi stationair loopt wanneer de aanslag schroeven helemaal ingedraaid staan. De gasnaald staat op het derde gaatje van boven.

  9. Coen
    Gasnaald is niet van invloed(hoewel hij laag staat... Kleinere stationairsproeier is het overwegen waard omdat je veel lucht moet toelaten. Anders de mengselschroeven nog wat uitdraaien. Kunnen de schuiven wat lager.

  10. Fwalhof
    Zal het morgen wel even proberen met een 35 stationair sproeier. Ik heb trouwens twee benzinefilters in de leiding gemonteerd zitten. Kunnen deze nog invloed hebben denk je? (zie foto boven). Ze zijn pas geleden wel schoongemaakt, dus ze zitten niet verstopt.

  11. jaap43
    Jouw probleem zit in de carburateur. Benzinefilters hebben hier niets mee te maken. De vraag is of de stelschroeven voor het staionair toerental wel de originele zijn en niet kortere exemplaren die door een vroegere eigenaar er in gefröbeld zijn.

  12. Hansvermeer
    Hallo Frits, Jaap heeft misschien wel gelijk. Even gemeten. Ik heb in ieder geval twee verschillende maten bij de "reserve onderdelen". De ene 22 mm. lang en de andere 26 mm. lang. Kop niet meegerekend, wel het smallere gedeelte aan het uiteinde. Vriendelijke groet Hans

  13. Fwalhof
    Ik denk dat deze redenatie niet klopt. Of de schroeven nu korter of langer zijn, feit is dit je de schroeven 2 slagen verder moet draaien, nadat ze met de gasschuif in aanraking komen. Dit staat althans in het werkplaats handboek van de R 51/3. In mijn geval moet ik ze dus wel 4 a 5 slagen verder draaien. Desalniettemin zal ik dit weekend de lengte wel even opmeten.

  14. Coen
    Bij mij moesten de mengselregelschroeven veel verder uitgedraaid worden dan de standaard voorgeschreven anderhalve slag (r69s) om een juiste basisafstelling te krijgen. Vandaar mijn suggestie om daar te zoeken.

  15. Hansvermeer
    Is er nu de nodige spraakverwarring tussen de mengselregelschroeven en de aanslagschroeven? Hans.

  16. Coen
    Spraakverwarring is er niet. Normaal stel je de schuiven en regel je het stationair toerental met de mengselschroeven. Nu lijkt het andersom te gebeuren. Overigens is 40 voor een sproeier voor een 67/2 niet abnormaal.

  17. bor
    is het niet juist andersom (ik heb een r60/5) de mengselschroeven stel je zo af dat een zo hoog mogelijk toerental bereikt...en dan stel je het stationair af met de stationairschroeven (ook wel aanslagschroeven genoemd in dit topic)...vraag me wel altijd af op welke stand de stationairschroeven staan als je eerst met de mengselschroeven het hoogste toerental probeert te vinden.

  18. Coen
    Kijk anders hier nog even voor een voorbeeldprocedure http://www.w6rec.com/duane/bmw/carb/index.htm

  19. Fwalhof
    Oke Coen, dank voor de info.

  20. jaap43
    Het samenspel van aanslagschroeven en mengselschroeven is iets wat meerdere keren achter elkaar uitgevoerd kan of moet worden. Ik doe het als volgt: - carburatuers synchroniseren, zowel stationair als iets daarboven (met een streep gas, dus de speling van de buitenkabels weggewerkt) - met aanslagschroeven een leuk toerental instellen, vaak 1000 t/min. - dan met de mengselschroeven (op het gehoor) het hoogste toerental opzoeken - weer met de aanslagschroeven terug naar 1000 t/min - met de mengselschroeven weer het hoogste toerental opzoeken en dan aan de rijke kant gaan zitten, dus het moment dat het toerental weer lager wil worden. Dit om ploffen in de uitlaat te elimineren. - evt. synchronisatie nog eens controleren. De motor blijft dus de hele periode aan het synchronisatie-apparaat hangen. Bij de werkplaats waar ik dat doe zijn dat kwikbuizen.

  21. Coen
    R51/3 heeft geen aansluiting voor synchronisatie....

  22. Fwalhof
    Dit is hier al eens behandeld: http://forum.hobbyist.nl/discussion/6674/carburateurs-synchroniseren#7

  23. Fwalhof
    Nog een laatste vraag; kan het nog wat uitmaken of er een 1208 of 1308 naaldsproeier gemonteerd is? Heeft dit invloed op het stationair lopen van de motor?

  24. Coen
    Normaal gesproken niet. Als je nu eens net doet of het een R60 is. Dus carburateur instellen volgens 1000 tricks gegevens.