Voor het nieuwe forum, klik   hier
bmw001
Een kennis van mij heeft een R100RT uit 1983. Hij heeft zelf zijn ontsteking met contactpunten vervangen door een electronische ontsteking. Bij starten slaat hij wel aan, maar bij gasgeven slaat hij af. Hoe kan ik de electronische onsteking afstellen? Kan iemand mij helpen? B.v.d. Frans

12 reacties

  1. PeterV
    Als het en 83-er is heeft hij standaard al een elektr. ontsteking (punten-ontst. was tot t/m 1980). Deze verstel je door verdraaien van het "potje" mbv een strobo. Een ander type elektr. ontst. stel je op dezelfde manier af: verdraaien van het vaste gedeelte. Weet je trouwens wel zeker dat het aan het tijdstip ligt? Kan ook nog de (bij de 83er nog mechanische) vervroeging zijn of een probleem met de carbs.

  2. bmw001
    Hallo Peter Bedankt voor het meedenken. De motor slaat wel aan, maar blijft niet stationair lopen, en ik kan hem niet aan de praat houden, zolang kan ik stoboscoop niet gebruiken.Ik ben op zoek naar een meetpunt, net zoals bij de contactpunten dat, wanneer het vliegwiel op punt S staat, hij contact gaat geven naar de onstekingsunit.Weet jij waar ik moet meten en hoe ik moet meten, kan dit met een OHM meter? En aan welke mechanische gebreken denk je dan? In afwachting met vr.gr. Frans

  3. PeterV
    Hallo Frans, Zo'n meetpunt gaat je met een ohm meter niet lukken, die gaat vlgs. mij de elektronica beschadigen aangezien de meter een spanning uitstuurt. Maar je zou de 12V spanning op de plus van de bobine kunnen meten en kijken wanneer deze afvalt, dat is het "onderbreker"moment. Heb zelf geen ervaring daarmee aangezien ik een R100 RT met kontaktpunten heb (1980). En wat de oorzaken van afslaan na het starten betreft: vlgs Haynes kunnen dat zijn: Choke mechanisme werkt niet goed, ontstekingsprobleem (incl. kabels, bobines, bougies), niet goed afgestelde carbs, vervuiling of water in de benzine, lek in de inlaatslangen, de klemmen daarvan, dan wel de vacuumdeksels op de carbs. niet goed vast, of de plug voor een vacuummeter niet goed vast of niet gemonteerd, het luchtfilter vervuild of geblokkeerd, ontluchting tankdop geblokkeerd. Ik hoop dat je hiermee iets hebt om verder te komen, succes! MVG Peter .

  4. Hugo_Kramer
    Hallo Frans, met een multimeter gaat het waarschijnlijk niet lukken, omdat de ontsteking met een hal-sensor werkt. Dat is een magnetische sensor en die heeft een zekere snelheid nodig om te werken. Je kunt dus niet zoals bij een contactpuntje met stilstaande motor het moment van openen opzoeken. Het werkt alleen met draaiende motor. Daarom heb je een stroboscoop nodig om af te stellen. Je zult op een of andere manier de sensor ongeveer op tijd moeten zetten zodat je de motor kunt starten en draaiend houden, om dan met de stroboscoop af te stellen (trial and error?) Misschien dat je op het oog een werkbaar startpunt kunt vinden, maar ik vermoed dat je dat al hebt geprobeerd. Haynes schrijft over een special BMW tool voor de statische timing, maar ik heb geen idee wat voor een gereedschap dat is, of hoe het werkt. Wat je misschien kunt proberen is om op het vliegwiel aan 1 kant van het merkteken met stift of verf een lange streep te trekken. Als je vervolgens met de stroboscoop eraan probeert te starten (evt. met z'n tweeën) kun je misschien zien of je met de vonk voor of na het bdp zit, en vervolgens stapje voor stapje naar het juiste punt toe werken. succes, Hugo

  5. PeterH
    Is het wel een BMW ontsteking? Een electronische uit de toeleveringsindustrie als b.v.b. Boyer of Silent Hectik kan natuurlijk ook. Dan ziet het afstel plaatje anders uit. Met vriendelijke groet, PeterH

  6. hansl
    Silent Hectic beschrijft een basis instelling, waarbij de positie van de optische unit moet overeenkomen met een bepaalde positie van de krukas. Daarmee loopt de motor direkt al mooi rond. Is er niet zoiets te vinden voor het type dat jij gemonteerd hebt? En, zit de oorzaak van dat afslaan niet ergens anders?

  7. PeterH
    Ik plaatste mijn opmerking omdat door topic starter alleen aangegeven is dat van puntjes omgebouwd is naar elektronisch.Er kan nu dus van alles in zitten. Met vriendelijke groet, PeterH

  8. hansl
    Dat begreep ik al, PeterH. Maar als de TC originele instrukties niet heeft, kan hij er misschien naar zoeken? Het meeste is op internet te vinden. Monteren en afstellen van een elektronische ontsteking is nou niet bepaald rocket science.

  9. bmw001
    Beste meedenkende BMW motorrijders. Heb de distributieketting vervangen (oude was veel te lang geworden)en kan hem nu mooi op tijd zetten met de stroboscoop en loop stationair zoals hij moet lopen. alleen bij gasgeven slaat hij af. Heb de carborateurs nagekeken, kleppen gesteld zonder verbetering. Iemand nog een idee? Met vr.gr. Frans

  10. PeterH
    Liep de motor vóór de ombouw wel goed? Als dat het geval was zit het probleem blijkbaar toch bij de ontsteking. Met vriendelijke groet, PeterH

  11. Ton
    De juiste volgorde zou moeten zijn: klepspeling correct instellen, ontsteking statisch afstellen, met een stroboscoop de afstelling dynamisch controleren en dan de carburateurs pas afstellen. Controleer vooraf of er geen valse lucht wordt aangezogen, dit kan je makkelijk doen door bij stationair draaiende motor remmenreiniger bij de carburateurs te spuiten. Als de motor daarop reageert door sneller te gaan draaien, dan is de afdichting niet goed van het rubber tussen cilinderkop en carburateur. Groeten, Ton