Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Kort geleden heb ik het motorblok van mijn R100RS verwisseld. Vandaag de motor weer gestart. Ging nagenoeg probleemloos maar helaas lekt er nu tijdens het lopen vd motor olie uit de rechter cilinderkop bij de uitlaatflens waarmee de uitlaat wordt bevestigd. Heeft iemand een idee wat daarvan de reden kan zijn en hoe dit op te lossen? Alvast dank voor de info.

24 reacties

  1. PeterH
    Mogelijk een beschadigde koppakking of te weinig moment op de kopbouten en moeren. (Tuimelaar smering verloopt via de bovenste kop tapeinden) Olie loopt retour via de stoterstang tunnels. Met vriendelijke groet, PeterH

  2. Mic64
    Hoi Peter, De koppakking lekt niet dus ik veronderstel dat dat het probleem niet is. Wel heb ik een nieuwe olieschraap zuigerveer en stoter bus gemonteerd. Bij mijn weten hadden beide de goede maat. Wat bedoel je met te weinig moment op de kopbouten en de moeren? Ik heb de kleppen afgesteld. Groet, Mic

  3. PeterH
    Als de cilinderkopmoeren ( 6 stuks )niet op het benodigde aanhaalmoment aangetrokken zijn, zit de kop mogelijk niet strak genoeg tegen de cilinder getrokken en kan de olie die richting tuimelaars gaat daar deels ontsnappen. De koppakking is op dat punt ook redelijk smal. Ik begrijp nu dat de olie UIT de uitlaat-opening komt en niet in de buurt van die opening? Met vriendelijke groet, PeterH

  4. Mic64
    Hoi Peter, De cilinderkopmoeren heb ik vastgezet met een momentsleutel dus met de juiste aanhaalmomenten. Ja, de lekkage komt uit de uitlaat van de cilinderkop waar de uitlaat op wordt gemonteerd.

  5. Mic64
    Nu heb ik de nieuwe (laatste) zuigerveer (de olieschraapveer) met gebruik making van behoorlijk wat olie gemonteerd. Ook in de stoterstangtunnel heb ik wat olie gedaan. Zou deze olie nu via de cilinderuitgang een uitweg kunnen zoeken?

  6. Ton
    De olie die je gebruikt hebt bij de montage van de olieschraapveer wél, maar die van de stoterstanghuls niet. Maar is het veel olie dan wat er komt? Als het olie van de montage is, dan zou het zo op moeten zijn. Groeten, Ton

  7. Mic64
    Nee, het zijn druppels. Het spuit er niet uit. Heb hem even stationair laten draaien en hij bleef lekken. Ik veronderstel dat deze olie verbrand en niet uit de cilinderuitgang lekt....

  8. Mic64
    Overigens heb ik ook het idee dat de compressie in deze cilinder wat laag is. Zou de nieuw gemonteerde olieschraapveer de boosdoener zijn? In mijn ogen was hij juist gemonteerd. Zijn er verschillende maten olischraapzuigerveren voor een R100RS?

  9. Bep
    Als het een zuigerveer is of inlaat-klepgeleider dan moet de motor ontzettend roken uit die cilinder c.q. uitlaat. (of doet die dat?) Via een uitlaat-klepgeleider is bijna uit te sluiten, daar word namelijk op geblazen door de uitlaatgassen. Ook dan moet het ding flink roken, en bovendien ook richting het carter blazen. (is te zien als je tijdens het lopen de pijlstok er een stukje uit tilt en er blaast flink wat uilaatgas uit ) Dit laatste geld trouwens ook als er iets mis is met een zuigerveer. Bovendien is normaal gesproken de aansluiting van de uitlaat op de cilinder niet allen gas maar ook "olie-dicht", dus daar kan eigenlijk geen olie uit lekken. Mijn vermoeden gaat dus eerder uit naar een lekkage van de koppakking ,of klepdeksel pakking ,of bij eerder door jou genoemde stoter-stang buisje En dat het op een of andere manier richting die plaats sijpeld waar je de druppels ziet hangen. Bep

  10. Mic64
    Nee, roken uit de uitlaat en cilinder doet de motor niet. Heb er stukje mee gereden (100 meter) en hij loopt ook prima stationair. Vraag me alleen af waarom hij druppeltjes olie lekt bij de aansluiting tussen de cilinder en de uitlaat. Ik begrijp dat ik dus een breuk van zuigerveren kan uitsluiten. Het zou me ook verbazen want ik weet niet wat daarvan de oorzaak zou zijn. De veren zijn juist gemonteerd. Dan de optie van een lekke koppakking. Ik veronderstel dat dit de pakking is tussen de cilinder en de cilinderkop. Deze toont geen lekkage dus dan veronderstel ik dat deze koppakking niet lek is. Of zie ik dat verkeerd? Is deze aansluiting oliedicht? Er zit toch geen pakking gemonteerd? Wel 2 ringen die in elkaar grijpen... Overigens heb ik een nieuwe stoterstangbus geplaatst. Daar kan toch ook niet veel bij misgaan?

  11. Mic64
    Met oliedicht doel ik op de aansluiting cilinder - uitlaat....

  12. Bep
    Vanuit het uitlaat traject naar buiten is het onwaarschijnlijk dat je een olielekkage ziet. Het is daar zo heet dat alle olie verbrand en in de vorm van rook in de uitlaat te zien is. Alleen via een olie-lekkage via de koppakking ,klepdeksel pakking, of stoterstang-buis kan volgens mij een zichtbare olielekkage plaatsvinden in de vorm van druppels. Bep

  13. Richard
    Mic64, als de stoterbus te lang is (niet te ver naar binnen geperst) dan sluit deze het rubber te vast op in het carter, daardoor is de afvoer dicht. Het spul gaat druk opbouwen en spuit olie via het kleppendeksel er tussen uit. Richard

  14. Mic64
    Hoi Richard, Ik heb de stoterbus is vervangen omdat op het aanslagvlak van de oude inslagen te zien waren, dus slijtage. Bij mijn weten heb ik op de plek vd oude in de tunnel gewoon een nieuwe laten glijden met wat olie natuurlijk. Op deze manier kan er toch niets misgaan......

  15. Mic64
    Hoi Bep, Dank voor de link. Bij de aansluiting vd uitlaat op de cilinder kan er dus ook olieverlies (druppels) optreden. Groet, Mic

  16. PeterH
    Hoi Bep, Dank voor de link. Bij de aansluiting vd uitlaat op de cilinder kan er dus ook olieverlies (druppels) optreden. Groet, Mic
    Wat kan dan de reden van het gedruppel op dat punt zijn? De uitlaat-klemconstructie ziet er nogal robuust en gas- en dus zeker oliedicht uit. Met vriendelijke groet, PeterH

  17. Mic64
    Hoi Peter, Je hebt wel een punt. Deze aansluiting moet gasdicht zijn en dus ook oliedicht. Ik zal eens kijken of de 2 ringen in de schroef goed zijn gemonteerd. Daarna ga ik de motor eens flink laten draaien zodat overtollig montageolie allemaal is verbrand. Daarna moet het druppelen toch ophouden..... Een andere oplossing zou ik zo snel niet weten. Met vriendelijke groet, Mic

  18. Klaasb
    Hallo Michael, hoe is het verder met de R100Rs gegaan, is alles nu naar wens ?, en loopt het blok nu goed ? , Mvgr. Klaas.

  19. janreb
    Olielekkage langs de uitlaatbocht en de kransmoer (is aansluiting op de cilinderkop) kan alleen maar uit de uitlaatklepgeleider komen. Hoe zit het met de zwarte rook uit de betreffende uitlaat, dus achetraan uit de uitlaat. Of er zit een geweldige scheur in de cilinderkop.....................

  20. Mic64
    Hallo Klaas, Ik ben er nog niet mee klaar. Vermoed dat de kransmoer op de uitlaatbocht (met 2 ringen) niet goed is gemonteerd. Als deze gasdicht moet sluiten mag er zeker geen olie uitkomen lijkt me. Ga deze opnieuw monteren. Je hoort nog van me. Met groet, Mic

  21. Mic64
    Hoi Janreb. Bedoel je met uitlaatklepgeleider de kleppen? Waar bevindt zich deze uitlaatklepgeleider? Groet, Mic

  22. hansl
    Deze (be)geleidt de klep bij het op en neer gaan. De klepsteel beweegt in de geleider. Uitlaatklepgeleider zit aan de uitlaatkant. Er is ook een inlaatklepgeleider. Die zit aan de inlaatkant. Dat is de kant waar je carburateur zit.

  23. Mic64
    Ondertussen heb ik de cilinderkop verwijderd en zie ik in de cilinder voor de zuiger wat olie liggen. Weet iemand of dit OK is, of moet de zuiger volledig droog zijn? In het laatste geval vermoed ik dat de olieschraapzuigerveer zijn werk niet goed doet. Heeft iemand een tip/ slimme opmerking/ suggestie/advies? Dank alvast, Mic 64