Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Hallo lezers Ik heb mijn R100RS van een ander blok voorzien en krijg nu de motor niet gestart. Als ik het contact aanzet branden alle lampjes in het dashboard. Dat lijkt me iig een goed teken. Bij het drukken op de startknop hoor ik geen tik dus ik vermoed dat het signaal niet doorkomt bij de startmotor. Wil vanmiddag eea door gaan meten. Heeft iemand een tip waar ik moet gaan meten cq zoeken? Het zou wellicht kunnen dat de aansluiting op de startmotor niet correct is. Weet iemand wat voor kleur draad op de startmotor zit? Kan deze wellicht verwisseld zijn met een draad net achter het blok op het relais? Weet iemand waar de draad vd startmotor naartoe loopt? Om eea uit te sluiten: De startmotor is een jaar terug vervangen dus ik veronderstel dat die in orde is; De accu is voldoende opgeladen. Dank alvast voor jullie info.

10 reacties

  1. Floris
    http://binatani.com/wp-content/uploads/2011/06/BMW-R100-wiring-diagram.jpg Ik gebruik altijd dat diagram, Ik zou mss beginnen vanaf de startmotor zo naar de startrelay -> contact sleutel > startknop. omgekeerde weg volgen. succes

  2. Mic64
    Hoi Floris, Dank voor the image. Ik werk zelf met een overzicht uit het boek van Haynes maar die is in zwart/wit. Ik ga ermee aan de slag. Groet, Mic

  3. Floris
    zwart wit is waardeloos he ;)

  4. PeterH
    Nog een mogelijkheid: storing in de startbeveiliging. Ik denk aan koppelings- en neutraalstand beveiliging. Als daar iets niet goed zit wordt het startrelais ook niet bekrachtigd. Met vriendelijke groet, PeterH

  5. Ton
    Ha Mic, Vorige week heb ik mijn nieuwe motorblok ingebouwd, het zit dus nog vers in mijn geheugen :-) De pluspool vanaf de accu gaat rechtstreeks naar de startmotor, deze komt samen met de leiding die naar de diodedrager gaat op de m8 aansluiting van de startmotor. Vanaf het startrelais komt dan nog een zwarte draad naar het andere aansluitpunt op de startmotor. Hopelijk heb je hier iets aan, succes! Groeten, Ton

  6. Mic64
    Hoi Ton, Als ik me niet vergis wordt er naast de 3 dubbele stekker achter op de diodeplaat een enkele blauwe draad aangesloten. Naar de startmotor gaat een zwarte draad. Nu zag ik in het boek van Haynes dat aan de zijkant vd diodeplaat aan 1 kant een rode draad wordt aangesloten en aan de andere kant een zwarte. Ik vermoed dat ik deze laatste ben vergeten..... Ga morgen eens kijken en zoeken....

  7. stevenlipkens
    Goede verbinding negatieve pool-frame??

  8. Mic64
    Hoi Steven, Die is gecheckt en in orde bevonden. Dank voor de tip....

  9. Mic64
    Meedenkers, de beamer start weer. Zat een draad los naar in het relais vlak boven de startmotor. Maar het volgende probleem heeft zich vervolgens aangediend. Olielekkage bij de rechter cilinderuitgang die aansluit op de uitlaat (zie mijn nieuw discussie)