Voor het nieuwe forum, klik   hier
WimVanZuylen
Ik ben een oude R100RS aan het ombouwen (subframe weg, zweefzadel, en nog e.e.a.). Het motorblok zit met 2 lange pen-bouten (M12x1.5) aan het frame. De voorste (onder de cilinders) gaat door het carter, deze zit muurvast in het blok. Behalve veel kruipolie van alles geprobeerd, geen beweging en uiteindelijk schroefdraad beschadigd. Ik heb de pen-bout aan beide zijden doorgeslepen, tussen frame en blok door de afstandsbussen heen, om zo het blok er uit te krijgen en er beter bij te kunnen. Blok op zijn kant, goed ondersteunen met een passende bus en pen er uit persen ? Carterdeksel er af en proberen de tunnel waar de pen door zal lopen verwarmen, bv met een schildersföhn ? Weet iemand raad ?

18 reacties

  1. Paul
    Hoi. Bekent verhaal. Met wat geluk kan je de boel heetstoken, 120-150 graden en dan persen. Maar het zal wel boren worden. Groeten, Paul.

  2. Floris
    Eens met paul, met brander opzitten en veel geduld hebben...

  3. PeterH
    Als hij er uit is de nieuwe monteren met ruim vet, dan rot hij niet (zo snel) vast. Met vriendelijke groet, PeterH

  4. bert
    Zitten heel vaak vast, zeker als het gehele jaar door wordt gereden zonder onderhoud. Wanneer er de tijd genomen wordt door deze met een goede roestoplosser in te spuiten moet er gewoon uit kunnen, al dan niet met heet stoken en wat gedoseerd 'hamertikwerk'. Jammer, te snel de zaag gepakt. Pauls oplossing dan maar.

  5. WimVanZuylen
    Ik had verwacht dat de pen vast in de frame-ogen zat, bij de achterste pen zat daar namelijk de weerstand en ook de aanslag op de pen. Vandaar mijn uiteindelijke beslissing (nadat de schroefdraad toch al beschadigd was) de pen te offeren, zodat ik zonder schade aan het blok de stukken uit het frame zou kunnen krijgen (maar daar bleek dus niet de pijn te zitten). De frame-ogen heet stoken met het blok erin valt ook niet mee (de afdichtingen van de stoterstangtunnels gaan al snel roken). Vandaag eens een hulpstuk gaan maken om te kunnen persen en nieuwe kruipolie halen. Eens kijken of het gaat lukken. Bedankt alvast voor de tips.

  6. WimVanZuylen
    Een persklem gemaakt, deze nog een paar maal verzwaard. Met behulp hiervan 3 dagen kruipolie op de pen gezet (blok op zijn kant in de takel, bus om de pen vol kruipolie gezet). Blok rechtop gezet, persklem er op, tunnel in blok gelijkmatig verhit tot 180 graden. Maximale perskracht (M12 bout) en slaan met grote bankhamer, het doet allemaal helemaal niets. Heb nu een vraag bij een specialist gelegd of het blok op een fraisbank gespannen kan worden en de pen er uit geboord of gefraist kan worden. Wacht dat even af.

  7. Paul
    Hoi. Dat kruipolie niks doet, had ik wel verwacht. Die pen zit over een lengte van 20 cm in dat blok, kruipolie heeft dan ook zo zijn beperkingen. Ooit bij de baas dat blok in de oven, 150 graden en dan onder de 50-tons pers, niks. Alleen de 11 mm dikke pen om te persen leek op een krakeling. Toch maar boren. De truuk met boren is niet te veel willen in 1 keer. 20 mm diep boren met 6 mm, dan met 12 mm. Dan weer met 6 mm en 12, enz. Als je teveel, of te diep, voorboort met 6, loop je kans dat die boor wegloopt en dan gaat die 12 mm boor dezelfde kant op. En niet van 1 kant willen boren, maar van 1 kant de helft, blok omdraaien en dan de andere kant, zo heb je de meeste kans op slagen. Succes. Groeten, Paul.

  8. WimVanZuylen
    Beste Paul, Ik heb een specialist gevonden die het blok op een fraisbank kan spannen en uitboren/fraisen. Het risico dat ik met zelf boren, ook met een te maken klem met boorbus, toch schuin ga neem ik liever niet. Voor dat bewerken op de fraisbank moet ik wel de cilinders en tapeinden verwijderen. Ik ben nu het blok aan het leegmaken. Dan controleer ik ook meteen alles maar. De motor liep goed, compressie goed, was het dus aanvankelijk niet van plan (dan heb ik dat ook alvast een keer meegemaakt). Met het verwijderen van de tapeinden heb ik niet goed opgelet, ik had er al 2 uit (rechts) voordat ik bedacht te meten hoe ver de tapeinden uit het blok staken (mat alle overige 6 255mm +/-1. Nu zie ik dat ik 6 tapeinden van 275mm en 2 van 297mm heb. De langere tapeinden komen van de rechter cilinder, maar weet niet meer van welke positie. Kan ik misschien wel uitvogelen, maar waarschijnlijk weet een van de echte BMW-mannen zo waar die moeten en hoever deze uit horen te steken. Groeten, Wim.

  9. Klaasb
    Hallo Wim, de zes pennen steken +/- 25,3 cm uit het carter, niet minder. De 2 langere pennen zitten aan de rechterzijde, tegen het vliegwiel aan, 1 x onder en 1 x boven. Dus met de klok mee op 7 en 10 uur. Mvgr. Klaas.

  10. WimVanZuylen
    Bedankt Klaas, is duidelijk. Groeten, Wim.

  11. WimVanZuylen
    Gelukkig, de pen is uit het blok gefraist. Ik kan verder met de boel klaar maken voor het laten poeder coaten. Is het niet beter straks bij de montage RVS pen-bouten te gebruiken, ter voorkomen van opnieuw vast corroderen ? Groeten, Wim.

       

  12. Coen
    Ik dacht dat RVS en aluminium slecht bij elkaar passen ivm met potentiaalverschil. Het aluminium wordt dan weggevreten.

  13. OmarB
    Misschien is het een idee om, voor montage, de pen in te smeren met kopervet.

  14. Ton
    Ha Wim, RVS en aluminium reageren op elkaar vanwege potentiaalverschil, de draadeinden gaan dan zeker vastzitten. Het is voldoende om de draadeinden goed schoon te maken en vóór montage licht in te vetten. Groeten, Ton

  15. WimVanZuylen
    Okee, bedankt voor jullie reactie's. Bestel ik gewoon staal. Groeten, Wim.

  16. louisvanrijn
    Hallo gents, Ik lees een bekend verhaal. Lange M12 bouten in achterwielophangingen van auto's gaan door insijpelen van pekelwater op z'n tijd vastzitten " ...als de Maginotlinie " (zou Joep van het Hek zeggen) Edoch, Oosters geduld samen met een Duitse vasthoudendheid is een goede combinatie. Ik merkte dat drukken op een bout de bout dikker maakt en dus vaster zet. Trekken maakt hem dunner... en zo zou de bout dus losser komen in de vatting. Ik had 'ns een bout (kop was er al vanaf gedraaid) waar ik vanachteren met een hoge moer nogal wat trek opzette (bijna tot de strekgrens) en aan de andere kant geduring klopte. Niet te hard kloppen, want dan wordt ie dikker. Na een paar minuten gedurig kloppen kon ik de moer aan de achterkant een kwartslag strakker zetten.. dus een paar tienden opgeschoven.... en zo had ik de gepitte, zwaargeroeste bout uiteindelijk in de hand. Een week of zo voorweken in kruipolie is ook aantebevelen... Misschien is dit de BMW oplossing? Groeten Louis van Rijn.

  17. Paul
    Hoi. Ik zou gewoon de originele pen en moeren van Herr BMW gebruiken en lekker dik in een hittebestendig ceramisch vet zetten. Dat zelfde vet gebruik je om jaarlijks je uitlaatwartels te verwennen. RVS, of gegalvaniseerd draadeind is hier niet van toepassing, is een belast deel van de hele constructie. Groeten, Paul.