Voor het nieuwe forum, klik   hier
davidgh
Ik ben opzoek naar een geschikte batterij voor de R100RS (bosch startmotor 320A). De batterij wordt gemonteerd achter de versnellingsbak en onder de swingarm. Ik heb dus eigenlijk een liggende batterij nodig? Heeft er daar iemand ervaring mee? Merk, type,... ect. De motor staat altijd binnen (geen vrieskou start). Ik heb al Lithium-ion batterijen gezien maar de Ah waarde lijkt mij vrij laag, of doet dit er niet toe? Alvast bedankt voor een reactie. Grtjs David

23 reacties

  1. davidgh
    Er wordt trouwens een Odyssy PC680 aangeraden maar die heeft maar een CCA van 220A? Is dat uberhaupt voldoende?

  2. bert
    Voldoende vermogen, staan ze juist om bekent. Er zijn ook caféracerrijders/bouwers die de Lithium batterijen (serie) in een fietsband in de framebuis schuiven.

  3. davidgh
    de batterij in het frame inbouwen is niet aan de orde. Is er een coherentie tussen de Ah en CCA? Lithium-Ion hebben voornamelijk een lage Ah en een hoge CCA

  4. PeterH
    Zoek op accu CCA en je hebt je antwoord. met vriendelijke groet, PeterH

  5. davidgh
    Mag de Odeyssy PC680 liggend geplaatst worden?

  6. Bogser
    Ja, de PC680 kan en mag liggen. groet, Robert

  7. schrijver
    heb toch nog een aanvullende vraag, ik wilde een pc680 toepassen op m'n R80/7 die ik wil ombouwen dat de pc680 ook bij een Bosch startmotor kan is me nu duidelijk kan dat dan plat geplaatst onder de versnellingsbak ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Wordt de accu niet te warm op die locatie , of moet ik rekening houden met een minimale tussen afstand voor ventilatie ? Ik zie een dergelijke opstelling wel bij showmotoren maar vraag me dan af of er wel mee gereden wordt. alvast bedankt voor aanvullende info Reynout

  8. Duckmole
    Past een Motobatt 51814 niet? Heeft 4. Aansluitpunten en kan zelfs ondersteboven gemonteerd worden. Heb hem zelf in de R90S. Is net zo groot als de 51913.

  9. hansl
    Je bedoelt dit? Beetje kwetsbaar. En warm kan het daar inderdaad ook worden, zo vlak achter het blok. Wel ideaal voor zwaartepunt.

     

  10. Floris
    ik heb da ook zitten, beetje meer custom, met isolatie en metalen snelbinders errond waardoor het wel wat te groot uitkomt. bout die daar zit voor u olie af te laten is wel iritant. mss die bout veranderen naar een platte inbusbout kan dit oplossen.

  11. Floris
    zie: http://www.2dehands.be/motoren/motoren/bmw/bmw-r-100-rt-185104437.html?utm_content=0&utm_campaign=link_advertentie&utm_source=ad_reactie&utm_term=0&utm_medium=email

  12. schrijver
    Die aftap bout was mij ook al opgevallen als laagste punt, maar ik kan me zo voorstellen dat er minimaal 1 a 2 cm ventilatie ruimte moet zijn om de warmte van de bak (en carter) af te voeren, bv met iets van een luchtgeleider vooraan de accu houder. Al met al zou de accu dan wel aardig laag komen, dus een smaller hoger model accu en dan op z'n kant lijkt een betere optie - als die er is natuurlijk. Die Moyobatt lijkt inderdaad een alternatief en goed te weten dat het werkt op een R90S ( met Bosch startmotor) want de vermelde Ah zijn dus niet te vergelijken met de opgave bij normale accu's. Als ik overigens op een Motobatt accu-boer site zoek voor en R80/7 komt er wel een zwaarder type uit. Blijft vreemde materie voor mij. Bedankt voor de tips en het meedenken. groet Reynout

  13. Floris
    ik heb 35 ah als ik mij niet vergis (voor bmw r 100 rs) ik vermoed dat bmw 28 ah voorschreef. Bij korte afstanden en matige afstelling, loopt men batterij 'sneller' leeg. Ik heb persoonlijk spijt van dat ik zo grote gel batterij gekocht heb. volgens mij is mijn alternator (nog origineel) niet krachtig genoeg voor telkens mijn batterij volledig op te laden. zeker ni bij ritten in de stad +- 5km. Qua ventilatie weet ik niet veel maar hoge temperaturen voor elektronica in nooit een voordeel. boven de batterij is de koppling. Dus als je de batterij iets naar achter schuift, kan dit normaal geen probleem vormen. een kleinere batterij met goede powerjump + vernieuwde alternator + elektronische ontsteking zou een goede combinatie zijn volgens mij

  14. PeterH
    Klopt, generator is te klein om de accu goed op te laden bij korte ritjes. Verklaring is vlgs mij het auto-formaat startmotor met bijpassende stroomgebruik in combinatie met een te kleine accu. Auto,s hebben normaal iets van minimaal 40 Ah, en de BMW 28 Ah .En dan ook nog bij- laden met max 280 Watt waar een auto minimaal meer dan het dubbele heeft. Bij korte ritjes wordt de accu dus steeds leger. Met vriendelijke groet, PeterH

  15. Floris
    Er bestaat een oplossing: betere alternator kopen, nu komt daar weer een vraag uit. ik heb elektronische silent hektik ontsteking die op de alternator zit past die dan perfect op de betere versie van : http://www.motoelekt.com/charging.htm .... Ook voorlopig TE duur prijskaartje... voorlopig loop ik mijn motor soms in gang: in 3de vitesse, naar achterduwen zodat de piston op firepoint staat en dan kweste van hard genoeg te lopen... ^^ batterij vs blokhitte. ( ik stel me wel de vraag of dat de warmte niet beter geleid door metalen blek errond...) http://www.accudienst.nl/prod/55240/odyssey-pc680mj-accu-12v-17ah20h-186x80x169x169-metal-jacket.html

  16. bert
    Kung Long accu, op het Duitse forum ook goede ervaringen mee. (€ 36,55)

  17. Floris
    hoeveel ah ? das wel een koopje

  18. PeterH
    Vrees dat met een grotere startcapaciteit het laadprobleem niet opgelost is. Geregeld aan de lader zetten houdt in elk geval de accu vol. Dat is symptoombestrijding, maar het prijskaartje van MotoradElectric is i.d.d. ook niet mis. Gelukkig staat de euro stevig t.o.v. de dollar! :-) Met vriendelijke groet, PeterH

  19. Floris
    http://www.flatracer.com/#/bmw-performance/4538136890 Op deze site is hij 280 pond, shippingcosts liggen rond 40-50 pond (duur) wel verzekerd dus prijskaartje in de bus is 390 euro veel te duur voor mij eigenlijk...

  20. davidgh
    Ik heb onlangs een R100 '78 gezien met een YTX14L-BS batterij. De eigenaar had nog nooit startproblemen gehad met deze batterij (CCA: 220A)??! Hoe is dat te verklaren?

  21. PeterH
    CCA is kort voor Cold Cranking Amps. Dit geeft aan hoeveel ampere geleverd kan worden tijdens piekbelasting-dus tijdens het starten. Een hoge CCA is voor een boxer heel aantrekkelijk, omdat tijdens het starten het toerental dus ook hoog blijft, en de machine dan ook snel aanslaat (als de rest goed is). Met vriendelijke groet, PeterH

  22. davidgh
    CCA is bij 0F of -18 Celcius Bij kamertemp wordt de CA voor deze batterij ong 250A. BMW geeft op dat voor de R100 een CA van 320A vereist is.