Voor het nieuwe forum, klik   hier
pinguin
Hallo allen, ik heb een r65 (bj82) en sinds kort is telkens als ik een stukje heb gereden de accu leeg, daarna laad ik hem weer op en dan gebeurd hetzelfde opnieuw. nu heb ik de accu spanning gemeten en die is prima wanneer de accu is opgeladen (logisch :) maar wanneer de motor draait dan is de spanning over de accu nagenoeg niks, kortom er lijkt kortsluiting te ontstaan als de motor draait waardoor de accu super snel leeg is. waar kan dit aan liggen ?

10 reacties

  1. OmarB
    Lijkt mij een kapotte spanningsregelaar.

  2. Rudi
    Gaat het laadstroom lampje branden als je het contact aanzet? Nee => controleer laadstroom lampje, stekker achter in teller unit en of de rotor wikkeling goed is. Ja => Gaat het lampje uit als de motor loopt en meer dan 1500 toeren? Nee => controleer diode board en spanningsregelaar. Ja => meet wat de spanning is bij verhoogd toerental. moet naar 14v gaan. Gaat de spanning lager dan 12V controleer het diode board en ook rode bedrading bij diode board op sluiting. groet Rudi

  3. pinguin
    dank voor de reacties, de spanningsregelaar zou kunnen., een laadstroomlampje heb ik niet geloof ik , zal eens kijken, is nog maar weinig origineel aan de motor, er zitten alleen 3 rode ledjes i.p.v. de originele tellers en lampjes... en één daarvan is voor de vrijloop, maargoed dan blijven er nog 2 over, dus wie weet :)

  4. PeterH
    Dan zal één van de twee overgebleven ledjes van de oliedruk zijn. Misschien dat je probleem in die ledjes zit, ik heb begrepen dat het originele laadstroom-controlelampje een specifiek Wattage moet hebben om een goede werking van de generator te krijgen.Op risico dat de meer electrisch onderlegden onder ons nu met eieren en tomaten gaan gooien: verkeerd lampje-of ledje- beinvloed de bekrachtiging van je veldspoelen oid. Dan laad je accu niet of niet voldoende bij. Met vriendelijke groet, PeterH

  5. Rudi
    Peter heeft gelijk. Laadstroomlampje van 3 watt is nodig om de dynamo op spanning te brengen. Als je een ledje voor de laadstoomcontrole hebt dan kun je ook een 5 watt weerstand van 47 ohm parallel aan het ledje hangen. groet Rudi

  6. Richard
    Pinguin, gebruik een spanningszoeker met een lampje, sluit die aan op een + en zet de andere kant op de rotoraansluiting (blauw zwart), niet de massa. Start de motor en kijk of de accu oplaad. Richard

  7. pinguin
    ik heb begrepen dat het originele laadstroom-controlelampje een specifiek Wattage moet hebben om een goede werking van de generator te krijgen.Op risico dat de meer electrisch onderlegden onder ons nu met eieren en tomaten gaan gooien: verkeerd lampje-of ledje- beinvloed de bekrachtiging van je veldspoelen oid. Dan laad je accu niet of niet voldoende bij.
    Beste Peter, dank voor het meedenken :) Ik begrijp dat er wat verschil zit in het vermogen dat een gloeilampje ten opzichte van een ledje gebruikt, en het zou inderdaad het laden kunnen beïnvloeden, maar een feit is dat tot voor kort de accu prima werd opgeladen door de dynamo met de ledjes als controle lampjes. tevens gaat het om een vorm van kortsluiting oid, aangezien de accu spanning bij draaiende motor van ± 13 volt zakt naar ± 0,005 volt, en wanneer de motor weer wordt afgezet is de accuspanning weer gewoon ± 13 volt dus ik vermoed dat er toch iets anders aan de hand is dan de aanwezigheid van een ledje in plaats van een gloelampje. met vriendelijke groet, arjen

  8. jaap43
    Kijk eens of er ergens in het laadcircuit (parallel aan het ledje) die weerstand van 47 Ohm zit. Verder zal er in serie met het ledje een weerstand moeten zitten om de stroom te beperken tot ca. 20 mA.

  9. Robbert
    uitgaande van een gemeten spanning van bijna nul over de accu bij draaiende motor, denk ik dat er diodes zijn doorgeslagen en daardoor wisselspanning op de accu wordt aangevoerd. daarmee krijg je een accu wel leeg/kapot. haal de plus van het laadcircuit los, start de motor, als je nu wisselspanning meet op de plus van het laadcircuit weet je het zeker. de accu zal de wisselspanning tegenwerken en ik weet niet of je die kunt meten zolang de accu aangesloten zit. vervolgens zul de de diodes moeten nameten cq vervangen.