Voor het nieuwe forum, klik   hier
jaaprotary63
Voor mijn R100S uit '78 wil ik een andere en liefst bredere achterband. Tot dusver de bekende Metzelers gehad. Wat is de breedst mogelijke maat. Zijn er ook mensen hier die ervaring hebben met een bredere velg en deze iets naar links geplaatst met een spacer. Je zou zeggen dat als de naaf iets uit het midden wordt gespaakt er hier ook een bredere band op moet kunnen.

28 reacties

  1. OmarB
    Ik heb met mijn (naakte) R100RT (1979) een aantal jaren met Bridgestones BT45 rond gereden. Na verloop van tijd ging de achterband steeds meer aanlopen tegen de cardantunnel van de swingarm. Dit werd al snel zo erg dat er blaren op de linkerwang van de achterband ontstonden en ik op vakantie in Italië gedwongen was om daar de achterband te laten vervangen door een (smallere) Metzeler Lasertec. Ik weet dat er meerdere forumleden soortgelijke ervaringen hebben met de BT45. Sommigen hebben inderdaad met een spacer het achterwiel iets naar links laten zetten, maar dat kun je feitelijk ook niet ongestraft doen ("Wet van behoud van ellende"). Allereerst spoort de motor niet meer correct en daarnaast zal de vertanding van het cardan aan meer slijtage onderhevig zijn. Mijn advies is dan ook om geen bredere banden te monteren.

  2. 77mischa
    Geen woord Spaans bij! Eens met Omar

  3. Ton
    Ik rijd al jaren BT45 achter met langere afstandsbus. Van niet sporen is geen sprake, je merkt daar nul komma nul van. De meenemer van het achterwiel kan dit goed aan. Groeten, Ton

  4. OmarB
    Ik rijd al jaren BT45 achter met langere afstandsbus. Van niet sporen is geen sprake, je merkt daar nul komma nul van.
    Als je het achterwiel uit het midden zet, of het nu 1 of 10 cm is, dan spoort de machine niet meer 100%. Dat staat los van het feit of je dat al dan niet voelt. Hij gaat er zeker niet beter van sturen! Ook al omdat de constructie van de banden anders wordt belast dan waarvoor zij ontworpen is.
    De meenemer van het achterwiel kan dit goed aan.
    En waar baseer je dat op, hoeveel kilometers gaat het al goed en bij welke belasting? De vertanding van het cardan is een zwaar belast onderdeel van de motor, waar nog wel eens problemen mee ontstaan. Omwille van de looks van een bredere achterband zou ik hiermee geen onnodige risico's nemen.

  5. Ton
    Omar, Je overdrijft behoorlijk, 1 cm merk je echt niet, 10 cm vast wel maar daar gaat het hier niet om. Mijn afstandsbus zet het wiel 2 mm naar links en heeft geen te merken invloed op slijtage van de meenemer. Sturen?? haarscherp, juist door de BT45 vóór en achter. E.e.a. is gebaseerd op > 40.000 km praktijkervaring met BT45. Groeten, Ton

  6. Floris
    Ik ga voor firestone delux champion 4.00 als demijne versleten zijn

  7. 77mischa
    Dat zijn idd prachtige banden! Alleen zou ik wel eens willen weten hoe de rijeigenschappen daarvan zijn! Volgens mij zijn die dingen alleen voor de looks... Iemand toevallig ervaring met dit type banden, ben eigenlijk wel benieuwd

  8. bert
    Ik niet, maar ga het ook niet proberen. Alleen BT45 en Metzeler...

  9. Rudyhadee
    Band breedte's pakken per merk verschillend uit. Zelf rijd ik met alle tevredenheid al jaren met de Dunlop Arrowmax GT501 in de maat 120/90X18, nagenoeg meestal vrijloop. (R75/5 van 1972, korte achtervork). Breder als 120/90X18 of 400X18 wil bij deze motorfiets niet.

  10. OmarB
    Ton, Jij mag het overdreven vinden (en 2 mm uit het midden lijkt natuurlijk niet veel), maar ik blijf het onverstandig vinden om alleen om een bredere band te kunnen monteren te gaan rommelen met rijwielgedeelte en het risico op schade aan het cardan te vergroten. Een ander bekend probleem van de BT45 is dat de voorband na verloop van tijd enorm gaat cuppen, wat je vooral merkt in snelle (klaverblad)bochten.

  11. Floris
    Mischa, ik pas me aan, aan de soort banden die onder men motor zitten. Ik heb nu al 4 jaar gereden met een honda cb 350 four, geen krachtpaardje. In begin heb ik originele splinternieuw banden opgestoken zoals de manual voorschrijft; traktorband eigenlijk voor te pekelen/ kachelen zoals jullie zeggen ;). conclusie was dat dit na nog geen jaar versleten was tot op de draad. dan heb ik versteende band eronder gestoken, daar rij ik al meer dan 2 jaar mee. geen prachtige ligging in de regen maar belgische wegen vertrouw ik nooit en ga ik nooit ook knietje in leggen. Ik heb al op forums gelezen dat de firestone banden niet echt banden zijn voor diepe bochten, maar ook geen tractorbanden. het profiel duwt het water niet weg. Als het voor touring is denk ik wel dat die banden lang zullen meegaan, maar als het voor op het circuit is dan zoek je best maar andere.

  12. willem
    wat vinden jullie van een metzeler perfect me 77 ik rij er al jaren mee met de vrouw achterop.

  13. bert
    Willem, niks mis met die banden. Ook deze kun je op het randje rijden.

  14. hansl
    @Ton helemaal mee eens. Ik rijd ook al jaren met grote tevredenheid met de BT45. Achterwiel staat 4 mm naar links gespaakt en loopt keurig vrij. Geen tussenring. Spoort 100% strak (kijk mama, losse handjes) Voorband geen spoor van 'cuppen' ( bekend probleem..?) mijn volgende setje opnieuw BT45.

  15. Ton
    Omar, Waar staat dat het mij om een bredere band gaat? Dat heb ik nergens geschreven. De BT45 achterband valt alleen breder uit dan 4.00 inch in de praktijk. Je kunt je beter bij feiten houden, dan dingen veronderstellen. Groeten, Ton

  16. bert
    Ik kreeg aanloopproblemen met de BT45 achterband maar hier was een kapot lager de oorzaak van. Na vernieuwen lager was het aanlopen opgelost. Had nu zelfs een ruimte rechts van 4mm.

  17. OmarB
    Omar, Waar staat dat het mij om een bredere band gaat? Dat heb ik nergens geschreven.
    Heb ik nergens beweert Ton. Kwestie van begrijpend lezen, zie de openingspost van Jaaprotary63
    Voor mijn R100S uit '78 wil ik een andere en liefst bredere achterband. Tot dusver de bekende Metzelers gehad. Wat is de breedst mogelijke maat. Zijn er ook mensen hier die ervaring hebben met een bredere velg en deze iets naar links geplaatst met een spacer. Je zou zeggen dat als de naaf iets uit het midden wordt gespaakt er hier ook een bredere band op moet kunnen.
    Verder denk ik niet dat ik nog veel aan deze discussie kan bijdragen. Met vriendelijke groet, Omar.

  18. 77mischa
    Heren doe eens lief ;-) Tis maar een achterbandje... Groet Mischa

  19. OmarB
    Ik ben poeslief, Mischa. Maar helaas heeft de gastheer van dit forum ons niet de beschikking over smilyes gegeven om e.e.a. te kunnen nuanceren.

  20. 77mischa
    Hahaha! Ik mis ze ook constant, vooral die met die knipoog

  21. bert
    Misschien t.z.t.....

     

  22. OmarB
    Goed idee!

  23. jaaprotary63
    Beste mensen, Ik had niet verwacht dat ik met dit topic zoveel zou losmaken. Persoonlijk voel ik wel wat voor het iets uit het midden spaken van de achternaaf. Daarna de BT45 monteren. Wanneer het spul van Wetblast terugkomt kunnen de wielen opnieuw gespaakt worden. Verder doen we een paar aanpassingen aan het frame en monteer ik de Hyperpro veren in combinatie met een vorkbrace. Dit jaar het rijwielgedeelte. Komende winter het motorische deel van het verhaal. Bedankt voor de reacties tot dusver en ik hoop in de toekomst nog vaker van jullie expertise en ervaringen te leren.

  24. bert
    Nog even dan. Het is dus best mogelijk dat de band gewoon goed past in de achtervork. Je hebt straks een wiel met nieuwe lagers, geen speling dus meest optimale uitgangspunt.

  25. Richard
    Wat vinden jullie van deze banden? Continental ContiRoadAttack 2 CR 130/80 R18 TL 66V M/C Richard

  26. bert
    Geen ervaring maar voor mij een te moderne ' look' .

  27. jaaprotary63
    Achterwiel inmiddels klaar. Iets bredere velg, smoelt wel leuk, en de BT45. Oude velg wordt in de toekomst de voorvelg voor mijn straatracer. Leuk met een Ceriani racenaaf.