Voor het nieuwe forum, klik   hier
R100Tim
Beste forumleden, Eerst en vooral: Ik weet dat hier reeds verschillende topics over geschreven zijn, maar toch had ik hier nog graag enkele antwoorden gehad Hoske dempers voor R100: -Waarom hebben de uitlaten van London/Sito vermogenverlies (volgens sommigen)? -Is dit op te lossen? Of zijn er merken die de Hoske's maken zonder dit probleem? -Zijn er alternatieven met een gelijkaardig uiterlijk? Niet te luid, dus geen megatons ;) grt Tim

31 reacties

  1. 77mischa
    Beste Tim, Ik heb laatst Hoske dempers via de Hobbyist aangeschaft en ben daar uitermate tevreden over. Maar ik denk dat het er vanaf hangt wat je zoekt. Ik wilde vooral het blok meer laten klinken. Dit is na het verwijderen van het 'TUV-schotje' zeker gelukt. Qua performance zijn hier op het forum 'collega's' die hierover haast een studie hebben gemaakt! Gr. Mischa

  2. Rudyhadee
    Heb er vroeger Hoske's onder gehad, topsnelheid gaat ver naar beneden, koppel is een stuk minder, geluid is vele malen mooier dan het standaard geluid. Had de binnendemper gehalveerd en extra gaten er bij in geboord. Rij nu met 4 gedempte Magni dempers, dit is het mooiste geluid dat er is, goed koppel, goed op snelheid te krijgen, power genoeg.

  3. R100Tim
    Heb er vroeger Hoske's onder gehad, topsnelheid gaat ver naar beneden, koppel is een stuk minder, geluid is vele malen mooier dan het standaard geluid. Had de binnendemper gehalveerd en extra gaten er bij in geboord. Rij nu met 4 gedempte Magni dempers, dit is het mooiste geluid dat er is, goed koppel, goed op snelheid te krijgen, power genoeg.
    De Magni's zijn wel mooi, coole sound, maar ze lijken zo luid (heb je fijne filmpjes bekeken)? Ik wil wel iets meer geluid, maar in een vorig leven heb ik Honda Motodaxen gehad, wat ervoor gezorgd heeft dat het niet veel meer nodig heeft voor mijn buren om de politie te bellen. Ook heb ik geen idee wat zoiets ongeveer kost? Wat is eigenlijk het probleem met de Hoske's dat het vermogen doet dalen?

  4. 77mischa
    Gewoon open luchtfilters en dikkere sproeiers erbij... probleem opgelost

  5. R100Tim
    Das ook een mogelijkheid... Maar dan moet er toch ergens een vernauwing zijn binnenin?

  6. PeterH
    Met open pijpen raak je meer brandstof kwijt via het uitlaatsysteem (minder tegendruk, minder gunstige pulsafstemming) en om dat verlies aan te vullen heb je extra lucht en grotere sproeiers nodig. Verbruik gaat dus ook omhoog. Overigens gaat dat volgens mij alleen op als het spul niet echt goed op elkaar afgestemd is, om het optimaal te doen zit er nogal wat meet-en rekenwerk aan vast, en dat is voor een individuele motor behoorlijk kostbaar. Met vriendelijke groet, PeterH

  7. Rudyhadee
    Dat het meer brandstof neemt ben ik ook al achter gekomen, in originele uitvoering kon er 1:17 mee gereden worden, dan rij je ook rustig. Wanneer je het spul kietelt neemt het verbruik behoorlijk toe, denk dat ik nu ongeveer op 1:11 tot 1:12 zit. Maar dan pleur je hem ook open, daarvoor verander je de boel. Rij met 36 mm Dellorto's en tevens open kelken. Het extra brandstofverbruik weegt bij mij niet op tegen de extra fun, heb er veel meer plezier van als de standaard uitvoering, maar dat is natuurlijk een persoonlijke benadering.

  8. PeterH
    Zo is het maar net Rudy, een mooie sound en eigen karakter is ook wat waard! met vriendelijke groet, PeterH

  9. bert
    Rudy, die periode heb ik ook gehad, '70-er jaren, bijna alles was Street-Legal, nu toch wat gematiger geworden. Onlangs nog een tijdje gereden met open Hoske. Slecht af te stellen en is toch ook wel veel herrie zonder oordoppen. Je moet ook met plezier kunnen rijden toch? Heb nu de dempers er weer in, bevalt prima. Ik rijd geen hoge snelheden en lange afstanden, verbruik zou ik niet weten.

     

  10. PeterH
    Mooie machine Bert! Met vriendelijke groet, PeterH

  11. Rudyhadee
    Bert, Als ik rustig rijd is er een sonoor gepruttel hoorbaar, maatschappelijk aanvaardbaar en redelijk legaal. Rij met binnendempers welke ook ge-isoleerd is door RVS wol. Pas als de motor in toeren gejaagd wordt brult die er over en braakt het geluid van een racemotor uit wat in de jaren'60-'70 normaal was.Hoge snelheid doe ik ook niet, is te duur bij flitsen, is gevaarlijk bij een speedwobble en er is niks aan. Strak sturen op bochtige wegen is het mooiste, flitsend optrekken bij verkeerslichten is tevens ook mooi. En verder rijd ik altijd met oordoppen in, om het geluid van de motor te filteren, windgeruis onderdrukken en comfortabel rijden, voor zover dit dan mogelijk is op een caferacer achtige uitvoering. En 4 uitlaten maken ook niet meer herrie als 2, geeft alleen visueel meer body aan de motorfiets en staat aan de achterkant lekker agressief op een 2 cilinder.

  12. R100Tim
    Dus de dempers zijn te verwijderen? Wanneer doet het vermogenprobleem zich dan voor? Alleen zonder dempers of gewoon sowieso bij de Hoske's?

  13. Rudyhadee
    Ik had de Hoske dempers destijds op de R75/5 in standaard uitvoering zitten, hoe dit veranderd qua vermogen bij een R100 weet ik niet. Had in elk geval merkbaar vermogen verlies, met en zonder binnendempers, edoch het geluid maakte veel goed en dan neem je dat voor lief. Bij de dempers die ik er op had kon je de binnendempers verwijderen, zat met een M5 boutje en moertje vast, vervolgens kon je dan de binnendemper verwijderen met een waterpomptang. Verder dien ik te vermelden niet representatief te zijn gezien mijn Decibel virus, ben ik mee besmet geraakt door de geluiden van weleer uit de jaren '60 en '70, veroorzaakt door MV Agusta,Honda en Benelli in de racerij. De medische wetenschap heeft hier nog steeds geen medicijnen of behandeling voor. Op dit forum worden dit soort uitspattingen trouwens niet door een ieder gewaardeerd,je moet dus een gedegen verklaring hebben om dit te doen en dit ook volhouden, dan is er niks aan de hand.

  14. Tommy
    Ach er zijn ook mensen die iets tegen japanse motoren hebben … haha Ik rij nu op een Honda VFR, prachtig geluid en is nooit kapot

  15. Rudyhadee
    Ik zeg niks over Honda's, ik zeg niks over geen enkele Japanse motorfiets.

  16. 77mischa
    Nix mis met Japanners vooral de oudere staande twins... erg mooi! Volgende project als de caferacer klaar is: hardtail bobbertje van een xs650

  17. Tiny
    Heb ze beiden, Japans Honda st1300a en ook Duits R100 en R250/3 Vind alles mooi en goed

  18. bert
    Prima toch. Fast & Loud op 2 en 3 wielen. Maakt niet uit welk merk. Ik vind alles mooi. Toevallig heb ik een paar Beemers.

  19. R100Tim
    Met open pijpen raak je meer brandstof kwijt via het uitlaatsysteem (minder tegendruk, minder gunstige pulsafstemming) en om dat verlies aan te vullen heb je extra lucht en grotere sproeiers nodig. Verbruik gaat dus ook omhoog.
    Dus een mogelijkheid is voor meer tegendruk zorgen?

  20. bert
    Tegendruk is er al door de demperbus en schotje die er in zit. Waarschijnlijk niet genoeg (?) maar je kunt niet zomaar ongestraft demping toevoegen. Gaat zonder meer ten koste van de sound en prestatie. Je zou eens bij een uitlaatspecialist langs kunnen gaan.

  21. R100Tim
    Beste forumleden, Ik heb nog eens wat zitten nadenken over het Hoske-verhaal.. Stel dat ik zo een K&N filter steek, en gewoon de hoofdsproeiers groter neem, zou het probleem dan opgelost moeten zijn? Of moet er aan de naalden etc. ook nog aangepast worden?

  22. bert
    Gewoon proberen als je beslist! met Hoske wilt rijden. Onderdelen bijkopen kan altijd nog. Heb je ze al aangeschaft of is het nog brainstormen?

  23. R100Tim
    Heb ze nog niet aangeschaft Ik twijfel, omdat mijn motor nu goed rijdt, en ik geen half jaar wil zitten zoeken naar de juiste afstelling ;)

  24. bert
    Wie niet waagt wie niet........echter je bent je eigen baas.

  25. 77mischa
    Filtertjes erop, grotere sproeier, Hoskes bestellen en knallen met die handel!! Laat je niet ontmoedigen door verlies aan koppel of topsnelheid. Valt in de praktijk reuze mee. Ik mag aannemen dat je geen wildcard hebt gehad voor de motoGP...

  26. Rudyhadee
    Je wilt die van mij niet horen

  27. bert
    Je wilt die van mij niet horen
    Ik wel (weer) Rudy. Zal wel Hardenberg of Aneveen worden............. of anders even Youtube.

  28. Rudyhadee
    Speciaal voor Bert dan, enige lawaai en niet lawaai filmpje's. http://www.youtube.com/channel/UCXMVsi3ely7Rs8gMPJrukXQ

  29. bert
    Ha Igor, was het in die beek toch nog bijna verkeerd afgelopen. Heb ook mijn oren even gestreeld.

  30. PeterH
    Dan was je 45 jaar geleden nog maar een klein menneke! Met vriendelijke groet, PeterH