Voor het nieuwe forum, klik   hier
ariej
Hoi mensen, de r100rt 1981 ddie ik sinds bijna 2 jaar heb is mijn eerste motor met startmotor.. binnen deze tijd zijn er dus 3 van die dingen(Bosch.. made in Spain..) stuk gegaan. De neus breekt af. Heeft iemand een idee hoe dit komt en waar ik een alternatieve startmotor kan vinden die wel van enige kwaliteit is?

24 reacties

  1. PeterH
    Bizar..breken ze bij de bendix behuizing af? Is het wel het juiste type motor? Met vriendelijke groet, PeterH

  2. ariej
    de neus boven het vliegwiel breekt af.. ken maar 1 type r100 motor..

  3. Richard
    Ariej, neem een keer een Valeo startmotor. kosten iets minder, breken niet. Alleen de magneten kunnen loslaten. Als je die niet wil er is er nog een Nippon Denso, maar wel duur. Richard

  4. Paul
    Hoi. Ergens in de geschiedenis is men overgegaan naar een andere vertanding tussen startmotor en vliegwiel. Op de startmotor van 9 naar 10 tanden, zo uit het hoofd. De starterkrans heeft dan ook een ander aantal tanden. Ga je dit door elkaar gooien, breekt er wat. Een '81 R100 zou het lichte vliegwiel moeten hebben, met bijbehorende startmotor. Plaatje??? Groeten, Paul.

  5. bert
    Tjonge, wat een ramp nu weer. Zag je op MF voorbij komen. Laat er eens naar kijken door die 'ouwe' techneut. Zitten er geen beschadigingen in het vliegwiel waardoor de startmotor niet goed oppakt?

  6. Bep
    info hier http://bmwmotorcycletech.info/startingprobs.htm en hier http://bmwmotorcycletech.info/boschvaleostarter.htm Bep

  7. ariej
    Op de afgelopen 3 startmotoren zaten 9 tanden.. ik krijg hier helaas geen plaatje gepost. Ben naar een oude bmw dealer gegaan die had in 35 jaar nog nooit zo iets gezien.. pff 13 verschillende motoren gehad en nog nooit zo rare en veel problemen gehad als met de bmw..

  8. Rudyhadee
    Zit het probleem dan toevallig niet in de 8 of 9 tands uitvoering? Dat je gewoon de verkeerde startmotor(demarreur) hebt?

  9. hansl
    Als de vertanding van de startmotor en de krans op het vliegwiel niet EXACT goed past, is de kans van brekende tanden aanwezig. Gezien dat jij er al meerdere versleten hebt, lijkt het me logisch dat je dat kranswiel eerst heel zorgvuldig nakijkt voordat je weer een nieuwe startmotor monteert.

  10. jaap43
    Er is een mogelijkheid dat bij een vorige eigenaar het vliegwiel vervangen is door een ouder type voor een 8-tands startmotor.

  11. Wilj
    Oude vliegwiel heeft 94 tanden. Nieuwe vliegwiel 111 tanden. Gewoon even tellen dus, dan weet je welke je hebt.

  12. ariej
    111 stux, startmotor nog steeds 9..

  13. bert
    Blijf het een raar en vreemd verschijnsel vinden, nog nooit gehoord. Dit toch al meerdere keren.

  14. ariej
    yup, had graag gezien dat er iets van kwaliteit in zou kunnen..

  15. Rudyhadee
    Zal die van mij zometeen maar weer eens starten, gisteren deed die het nog.

  16. PeterH
    yup, had graag gezien dat er iets van kwaliteit in zou kunnen..
    Denk niet dat het iets met kwaliteit maar alles met een defect en dan niet van de startmotor te maken heeft. Mogelijk toch een verkeerd startmotortype , waardoor een verkeerde belasting op het Bendixgedeelte (de neus) ontstaat.Montage is correct? 3X stuk is gewoon te 3X te veel. Foto van de breuk? met vriendelijke groet, PeterH

  17. bert
    Dat worden dan 3 foto's. Had toch liever wat aktie-foto's gezien van een rijdende motor.

  18. ariej
    Startmotor 4 zit er in.. nu het vlgde probleem; ik heb de inlaatrubbers vervangen want de oude waren niet zo bnest meer.. nu lekt hij valse lucht langs/door deze rubbers, wat 'origineel bmw' gewoon op maat geknipte stukken waterslang is.. Weet iemand een alternatief wat wel normaal afdicht?

  19. hansl
    BMW levert originele slangklemmen. Maar in de waterslangen winkel zijn zeker ook passende modellen te vinden. Wel goed aandraaien, hoor!

  20. ariej
    het zit 'm niet in de slangklemmen, die doen normaal hun werk. Ik zou graag weten wat voor rubbers je moet gebruiken als je daadwerkelijk op zo'n motor wil gaan rijden.. de 'origineel-afgeknipte-waterslang- rubbers laten dus gewoon lucht door. Wat moet je doen om dit ding rijdbaar te krijgen?? Ik heb tel. contact met de gastheer gehad en die wist het ook niet..

  21. hansl
    Nou, ariej, je moet toch maar eens voor de aardigheid echte originele aansluit rubbers bekijken. Ik heb ze hier niet zo gauw bij de hand, maar ze hebben toch zeker zo'n 5 mm wanddikte. Plus wapening. Knappe jongen die daar lucht door laat lekken.

  22. ariej
    Nou, ik heb dunne stukjes waterslang als 'origineel bmw'opgestuurd gekregen..de oude waren idd veel dikker maar schijnen niet meer leverbaar te zijn. ik heb de naad tussen de ijzeren bus en de kop(wie verzint zo'n constructie..) ook dicht gesmeerd.. tevergeefs. Misschien dat guzzi inlaatrubbers heeft van enige kwaliteit..

  23. bert
    Waar haal/bestel jij je onderdelen?