Voor het nieuwe forum, klik   hier
jaspercompaijen
Beste Hobbyisten, Ik heb ondertussen een aantal losse vragen op het forum gezet mbt tot het restaureren van mijn R65LS. Voor de volledigheid dacht ik dat het misschien een aardig idee zou zijn om alle vragen en voortgang in 1 topic te zetten. Even wat info over mijn motor: BMW R65LS, bouwjaar 1983, polaris silver uitvoering Oorspronkelijk geproduceerd voor de Amerikaanse markt, maar in 1989 in NL op kenteken gezet. Hij heeft echter nooit op naam gestaan in Nederland en staat sinds 1989 stil (althans dat was het verhaal van de verkoper ;-) ). Er staat slechts een kleine 9000 mijl op de teller en hij ziet er inderdaad uit alsof hij lang heeft stilgestaan. Iemand heeft ooit een begin gemaakt met het opknappen door de kuipdelen te laten spuiten, wij (mijn vader en ik) hebben ons nog nu toe vooral op het mechanische gedeelte gericht. Ondertussen zijn het blok, de versnellingsbak en de cardan weer helemaal in orde en waar nodig voorzien van nieuwe pakkingen, keerringen en lagers. De eerstvolgende stap is het laten stralen en poedercoaten van de framedelen en hier heb ik nog een vraagje over. Poedercoat wordt een sterke, dikke laag en lijkt mij daarom ideaal voor het frame. Lak blijft wat soepeler en lijkt wat preciezer aan te brengen. Wat is de beste behandeling voor delen op het stuur, zoals de spiegels en de hendel? Is poedercoat niet te dik voor dit spul? en raak je niet de mooie merktekentjes kwijt? Ohja, is er een manier op de spiegels uit de houder te halen zonder dat de boel breekt? Ze lijken in een rubber biesje te zitten dan in de houder gelijmd zit ... NB. Gezien ik maar eens in de paar weken een dagje tijd heb om te sleutelen wordt dit niet zo groot en actief topic als dat van Mischa's cafe race project (erg leuk btw!), maar het leek me een leuk idee om jullie zo een beetje op de hoogte te kunnen houden. Foto's volgen spoedig!

20 reacties

  1. 77mischa
    Jasper, het is altijd leuk om de voortgang van een project te volgen! Dus ga vooral door en plaats veel foto's. Poedercoaten is idd een dikke laag en is daarom niet echt geschikt voor stuur en hendels. Ik zou kijken of je ze ergens in goede staat kunt vinden om ze te vervangen. Lak is op dat soort onderdelen te kwetsbaar.

  2. 77mischa
    Jasper, nog even over die mooie merktekens, die zitten (jammer genoeg) bijna allemaal aan de achter-/onder-/binnenzijde van de verschillende onderdelen

  3. jaspercompaijen
    Hallo Mischa, Dat is inderdaad waar, helaas! Hoe zijn deze onderdelen origineel eigenlijk behandeld? Het lijkt een soort kunststof, relatief dik, maar de merktekens zijn nog wel leesbaar :-) -Jasper

  4. 77mischa
    Ik vermoed toch een soort poedercoat maar net een stukje beter?

  5. jaspercompaijen
    OK, nu is het wel weer lang genoeg stil geweest in dit topic. Het idee was natuurlijk om jullie op de hoogte te brengen van de voortgang. Hoewel het hele project een beetje traag verloopt (dat krijg je als je samen met je vader sleutelt die 130 km bij je vandaan woont ;-) ), bij deze toch een kleine fotoreportage van de voortgang. Ondertussen is de versnellingsbak van nieuwe lagers en keerkringen voorzien. Het blok is volledig uit elkaar geweest, o.a. de drijfstanglagers, distributieketting en zuigerveren zijn vervangen. Was dit allemaal al nodig na 9000 mijl? Vast niet alles per se, maar de boel lag toch uit elkaar. We zijn graag volledig natuurlijk :-) Het frame, stuur, bok, valbeugels etc zijn allemaal naar de poedercoater geweest ( Gerritsen in Nijkerk, erg mooi!) Ondertussen zijn we begonnen om de boel langzaam maar zeker weer op te bouwen.

           

  6. jaspercompaijen
    Over de voorvork heb ik nog een vraagje: Hoe ver moet de bovenste kroonplaat op de vorkpoten geschoven worden? Ik neem aan dat hij de balhoofdmooer moet borgen, dus zo strak mogelijk? En worden de vorkpoten nog afgedekt met doppen? Dat lijkt in ons geval wel een beetje gek namelijk. Er was een systeem gemonteerd waarmee de vorkpoten opgepompt konden worden. Heeft iemand ervaring met dat systeem? Zie hier de foto

     

  7. jaspercompaijen
    Oh ja, ik heb afgelopen week ook nog mijn velgen gespoten. Ze liggen nog in de cabine, maar het op het eerste gezicht lijkt het resultaat heel aardig. Ik ben ondertussen een beetje aan het informeren naar geschikte banden voor deze velgen. Ik las dat mensen vroeger nog wel eens problemen hadden met tubeless banden op deze velgen, en liever een binnenband hadden. Zou dat tegenwoordig nog steeds zo zijn? Hebben jullie suggesties voor goede (en niet te dure) banden? Ik hoor het graag!

     

  8. jaap43
    Ik heb dan een normale R65 en daar gaan de BT45 op. Goede ervarinf qua weggedrag en levensduur.

  9. Wilj
    De velg van de R65LS is nooit vrijgegeven voor tubeless omdat hij niet de goede vorm heeft. Het volgende heb ik in 2008 naar aanleiding van een soortgelijke vraag hier op het forum gezet: "Ik heb het ook zonder binnenband geprobeerd met mijn R65LS. De bandenboer wilde daar wel aan meewerken. Na een paar kilometer was de band leeg. Sindsdien doe ik er weer trouw een binnenband in. Ik lees op het Duitse R65 forum dat het daar bij iemand met een R65LS wel gelukt is. Als je geen speciale velg hebt heeft de band naar binnentoe geen ril die hem tegenhoud bij lage spanning of lekrijden. In een bocht is het dan mogelijk dat de band naar binnen schuift en ineens de rest van zijn lucht verliest. Dit kan dus theoretisch gevaarlijke situaties opleveren volgens de heren geleerden." Hier nog een link naar een hele uiteenzetting van de voors en tegens: http://bmwmotorcycletech.info/section6.htm Ik rijdt trouwens al jaren BT45 (met binnenband van hetzelfde merk) en dat bevalt mij uitstekend. Sukses, Wil

  10. jaspercompaijen
    Bedankt voor de info, heren! Ik zal deze week eens naar de motorplaza rijden om te informeren naar de BT45. Ik heb eigenlijk nog nergens negatieve ervaringen met deze banden gelezen, dus dat moet inderdaad in orde zijn. Heeft er iemand nog een antwoord om mijn voorvork-vraag? Het inwendige van de vork lijkt behoorlijk ver uit te steken ...

  11. Wilj
    Normaal ligt, bij deze motor, de bovenkant binnenpoot gelijk met de bovenkant kroonplaat. Het inwendige steekt 4 mm uit. Deze afsluiting (veerdrager) van de veerpoot wordt geborgd door een veerring en die ligt een aantal millimeters onder de rand. Voor demontage de afsluiting (veerdrager) naar beneden in de poot drukken en de veerring eruit wippen. In die afsluiting (veerdrager) zit in het midden een M10 imbus voor het vullen van de demperolie. Er kan voor de afwerking nog een zwart kunststof dop op het uitstekende deel geklikt worden. Bestelnummer: 31 42 1 239 765 Sukses! Wil

  12. jaspercompaijen
    Het is alweer geruime tijd stil geweest rondom dit topic, dus ik zal weer even een update geven. Ondertussen zijn de vers gestraalde en gespoten velgen voorzien van nieuwe banden (BT45) en de achterbrug, het hulpframe en de cardan gemonteerd. Toen wij de motor kochten was de linker voetsteun en de schakelpook niet gemonteerd, die zaten er los bij. Nu wilden wij deze graag monteren, maar snappen wij niet zo goed hoe het precies ziet. Het lijkt erop dat er 2 verschillende voetsteunen bestaan. Op het frame zit een bevestigingsplek, maar die zit erg ver bij de bak vandaan voor de voetsteun die wij hebben. Klopt het dat er eigenlijk een andere bij hoort? Ik hoor graag jullie inzicht!

           

  13. jaap43
    Tussen de arm op de bak en de versnellingspook hoort een stang met kogelgewrichten te zitten, die de afstand overbrugt.

  14. jaspercompaijen
    Dat stangetje heb ik inderdaad, maar die lijkt me niet lang genoeg om de afstand te overbruggen. Er lijken twee verschillende systemen te bestaan. Onderstaande foto´s laten beiden zien. http://www.utahcaferacer.com/wp-content/uploads/2012/11/bmw-r65-l-1024x577.jpg http://www.r65.org/craigslist/009.JPG Is het frame afhankelijk welke gebruikt kan worden, of zouden ze allebei kunnen? En, vanwaar het verschil ? Heeft dit met type of jaartal te maken?

  15. jaap43
    Bij jou zit de bevestiging van de voetensteun in de bocht, dus voor jou is de bovenste link van toepassing. De voetensteun zit daar met een aparte steun, waardoor deze naar voren komt en de korte verbindingsstang gebruikt kan worden.

  16. Wilj
    Hallo Jasper, Het begint al aardig op een motor te lijken! Hierbij een foto zoals het bij mijn R65LS zit. Aandachtspunt is de inbusbout waarmee de voetsteun aan het frame zit: die heeft een lage kop waardoor hij niet buiten de steun uitsteekt. Het stangetje met de kogelgewrichtjes heb ik in RVS: http://www.bmwboxersupplies.com/schakelstang-p-73.html Sukses, Wil

     

  17. jaspercompaijen
    Bedankt voor de reacties! Het lijkt er inderdaad op dat ik dan de verkeerde voetsteun bij mn motor heb gekregen. Ik zal eens op zoek gaan naar zo een als jij hebt, Wil. Wel jammer dat ik daar niet eerder achtergekomen ben ivm met de poedercoat ... Het begint inderdaad weer op een motor te lijken, gelukkig. Ik vrees dat het nog wel een poosje gaat duren voordat hij klaar is voor de eerste toertocht, maar dat geeft natuurlijk niet. Ik hou jullie op de hoogte!

  18. jaspercompaijen
    Tijdens de zomervakantie heeft het project behoorlijk stil gestaan, maar ondertussen hebben we de boel weer opgepakt. Afgelopen zaterdag de kabelboom, verlichting etc. aangesloten en alles blijkt naar behoren te werken. We hebben het juiste voetsteuntje gevonden en ook een schakelstangetje met kogelgewrichtjes, dus bovenstaande probleem is opgelost. Bedankt, Wil! Volgende keer kunnen we hopelijk gaan proberen te starten. Toen ik de motor kocht, lag er in het bagagevakje een stuurdemper (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0365&mospid=51899&btnr=32_2060&hg=32&fg=76). Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe deze bevestigd ziet. Heeft iemand daar een foto van? Alvast bedankt!

       

  19. Wilj
    Hallo Jasper, De stuurdemper was een optie. Echte noodzaak is er niet, maar het staat wel stoer..... Ik heb hem er vanaf het begin opzitten, maar enige verbetering van de stuureigenschappen heb ik nooit vast kunnen stellen. Hierbij wat foto's. Ik hoop dat het genoeg duidelijkheid geeft, anders hoor ik het wel. Groeten en succes, Wil