Voor het nieuwe forum, klik   hier
ariej
Hoi mensen. Mijn bmw loopt goed stationair en loopt verder goed, maar loopt in een smal toerengebied direct boven stat. toerental erg onregelmatig, en als je het gas in deze positie laat staan, kan de motor zelfs afslaan. Ik vermoed dat de motor 'daar' te weinig krijgt. Dit zou ook het -soms-zachtjes ploffen in de uitlaat kunnen verklaren als ik het gas dichtgooi. Ik heb de regelschroeven zo afgesteld, uiteraard met warmgereden motor, dat hij stationair het hoogst loopt (maar moet hij misschien toch wat rijker?) De carbs zijn recent voorzien van een revisiesetje (gasbuizen, sproeiers etc) en nieuwe membramen en zijn met een vacuümmeter synchroon gezet. Het ontstekingstijdstip heb ik nagezien en de vervroeging werkt ook. De bougies hebben een goede kleur. Is er een std. positie voor de sproeiernaalden? Misschien heeft iemand hier een soortgelijk verschijnsel gehad en kan me een tip geven. Alvast Dank!

28 reacties

  1. Bep
    Altijd aan de rijke kant gaan zitten bij het afstellen Ploffen duidt inderdaat op een arm mengsel Zijn "alle" stationair gaatjes goed schoon bij de gasklep? Heb je ook je kabels goed afgesteld? Is de gasklep eruit geweest ? Bep PS Kijk op mijn website voor het afstellen.

  2. Robbert
    ik had een vergelijkbaar verschijnsel, in stationair een beetje gas geven en het toerental ging even omlaag. mengel wat rijker zetten en het is over.

  3. Floris
    heb het zelfde voor had met mijn bmw r 100 rt 1978, het reed lijk een paard, ik had een boyer ontsteking met kleine spoelen. Elektronische ontsteking gestoken van silent hektik mee de bobines bij. draait zeer soepel nu groot vermogen verschil en zeer makkelijk af te stellen. Heb wel nu heel klein beetje dood punt als ik vertrek aan de lichten maar da ligt aan stationair zeer lage toeren, ik denk dat ik 600-800 toeren doe stationair. het start ook zeer snel...

  4. ariej
    Ik heb de gaskabels vervangen want ondanks afstellen metr vacuummeters bleef hij kut lopen, goed ik heb ook gehoord dat je grote twins niet met vacuummeters kan afstellen. ik heb ook de carbs uit elkaar gehaald en troep uit rare plaatsen gehaald. nu wilde ik 'm opnieuw synchroon-zonder meter- afstellen maar rechts wil hij niet regelamtig lopen, mengselschroef uitdraaien reageert hij heel onregelmatig op. uitdraaien is vooral harder lopen tot op het eind. membarmen zijn nieuwm geen valse lucht. Begin het ding zat te worden.. iemand een idee voor deze geldput? @ bep, waar/hoe vind je de 'stationair gaatjes', IN of BIJ de gasklep???

  5. Bep
    Ik heb de gaskabels vervangen want ondanks afstellen metr vacuummeters bleef hij kut lopen, goed ik heb ook gehoord dat je grote twins niet met vacuummeters kan afstellen. ik heb ook de carbs uit elkaar gehaald en troep uit rare plaatsen gehaald. nu wilde ik 'm opnieuw synchroon-zonder meter- afstellen maar rechts wil hij niet regelamtig lopen, mengselschroef uitdraaien reageert hij heel onregelmatig op. uitdraaien is vooral harder lopen tot op het eind. membarmen zijn nieuwm geen valse lucht. Begin het ding zat te worden.. iemand een idee voor deze geldput? @ bep, waar/hoe vind je de 'stationair gaatjes', IN of BIJ de gasklep???
    Foto van de gaatjes. http://fudpucker.smugmug.com/Motorcycles/Mypics/i-JcKg5X7/0/XL/NCM_0179-XL.jpg Lees ook dit eens http://bmwmotorcycletech.info/earlybingR75CV.htm Bep

  6. PeterH
    Volgens mij zit er een klein gaatje NA de gasklep, waar het stationair"mengsel" vanaf de regelschroef in de venturi komt. Als ik de storing goed begrijp kan de vervuiling ook nog in het gas-overgangsdeel zitten, (klein gaatje VOOR de gasklep). Hele stationair systeem bestaat naar mijn idee uit twee kleine kanaaltjes, een soort voormengkamertje, twee openingen naar de venturi, een sproeier en een regelschroef. Mogelijkheden genoeg voor een verstopping. NB: mijn RS begon ooit steeds beroerder te lopen en bleken de luchtbijmengkanalen rond de hoofdsproeiers vol prut te zitten. Met vriendelijke groet, PeterH

  7. Ton
    Hoi Arie, Met carburateurs kan je heel lang stoeien zonder bevredigend resultaat als je pech hebt. Als je je carburateurs laat renoveren door een echte specialist, ken je je motor niet meer terug weet ik uit eigen ervaring. Iemand die echt perfect werk levert is Andreas Westphal, user redb@ron op 2-Ventiler.de. Kan ik je zonder enige aarzeling aanraden. Groeten, Ton

  8. bert
    Zijn die carbs al in de Ultrasoon geweest? Vlotterbakje het kleine gaatje of sproeier ook goed open? Uit eigen ervaring!

  9. ariej
    Ik heb de-gereviseerde- carb nu op tafel uit elkaar liggen -alweer- en kan niets vreemds of verstopts vinden.. met deze motor meer gezeik in 1,5 jaar dan ik ooit met met dnepr gehad heb..

  10. PeterH
    Jammer dat de bmw een teleurstelling is.Misschien telt mee dat het een oud beestje is? Carburateur: omdat hij stationair en verder goed loopt maar het probleem zich voordoet in de gasovergang tussen stationair en vehoogd toerental denk ik toch aan een verstopping in het overgangsdeel- dus het kanaaltje dat vanaf de stationairsproeier uitkomt vóór de gasklep. Hij loopt stationair Ok, dus het stationairkanaal vanaf de sproeier dat ná de gasklep uitkomt is open. Als je de mogelijkheid hebt om door te blazen met perslucht zou ik dat in 1e instantie proberen, anders toch ultrasoon. (Geen idee wie dat doet of hoe dat gaat - hopelijk weten andere forumdeelnemers dat) NB: het kamertje tussen beide stationairkanalen zit recht onder het gasovergangsgaatje, mogelijk zit daar de obstructie, probeer door te blazen vanaf de sproeier. Met vriendelijke groet, PeterH

  11. Ton
    Jongens, het is eigenlijk heel simpel. We moeten accepteren dat hoewel het heel leuk is om van alles zelf te doen aan onze motoren, het in een aantal gevallen echt raadzaam is om een specialist in te schakelen. Wat mij betreft geldt dat zeker op het vlak van carburateurs. Ultrasoon reinigen is bv. al genoemd, het maakt echter nogal wat uit met welke apparatuur dat gebeurt. Met zo ding waar je je bril mooi mee schoon krijgt, kan je het wel vergeten. Op het gevaar af dat het vervelend wordt, roep ik nog een keer: redb@ron. Deze man kent echt álle ins and outs van (niet alleen) onze Bing of Dellorto carburateurs. En ja, ik heb geen aandelen in zijn bedrijf en hij is ook geen zwager van me :-) Groeten, Ton

  12. ariej
    Jammer dat de bmw een teleurstelling is.Misschien telt mee dat het een oud beestje is? Carburateur: omdat hij stationair en verder goed loopt maar het probleem zich voordoet in de gasovergang tussen stationair en vehoogd toerental denk ik toch aan een verstopping in het overgangsdeel- dus het kanaaltje dat vanaf de stationairsproeier uitkomt vóór de gasklep. Hij loopt stationair Ok, dus het stationairkanaal vanaf de sproeier dat ná de gasklep uitkomt is open. Als je de mogelijkheid hebt om door te blazen met perslucht zou ik dat in 1e instantie proberen, anders toch ultrasoon. (Geen idee wie dat doet of hoe dat gaat - hopelijk weten andere forumdeelnemers dat) NB: het kamertje tussen beide stationairkanalen zit recht onder het gasovergangsgaatje, mogelijk zit daar de obstructie, probeer door te blazen vanaf de sproeier. Met vriendelijke groet, PeterH
    Peter, als er nou geen verstopping in dit kanaal zit, zodat er geen verstopping zit- ik kan er niks anders van maken. , waarom dan -weer- doorblazen?

  13. PeterH
    Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan een verstopping in het gasovergangs-deel omdat de motor: a) goed loopt bij gebruikstoerental en b) goed stationair loopt Hij slaat af bij overgang stationair naar hoger toerental, blijkbaar vóór dat de hoofdsproeier actief wordt. Mijn conclusie: iets mis in het gas-overgangs deel. Hier valt niets bij te stellen omdat de enige "calibratie " de stationairsproeier en de lengte en diameter van het kanaaltje is. Mogelijk ten overvloede: de benzinetoevoer voor stationair (met regelschroef) en gasovergang verloopt in beide gevallen via de stationairsproeier, waar blijkbaar geen probleem is want hij loopt goed stationair en reageerd op de stelschroef. En dan kom ik (conclusie van de koude grond) uit op een niet-werkend gasovergangsdeel, en omdat dat alleen uit een een tussenkamertje, een kort kanaaltje en opening bestaat -dus- op een verstopping. Wie een ander idee heeft mag het zeggen. En anders toch maar naar de specialist. PS:Blijkbaar heb je al doorgeblazen, komt er dan lucht uit beide gaatjes? Met vriendelijke groet, PeterH

  14. Boxer-Bakra
    Bep stelde de vraag ,, Zijn de vlinderkleppen cq gaskleppen los geweest . Zijn ze goed gecentreerd en zitten de schuinekantjes correct ! Het start gedeelte ,, zitten de centerpuntjes ( excentrisch) in kop van asje aan de kant van hefboompje , en komen de hefboompjes goed naar beneden bij shoke uit!! . Monteer sproeierhouders met goede O-ringen met een likje vaseline rond de o-ringen , om beschadigen door de schroefdraad tegen te gaan . Ook rond luchtregelschroef zit een O-ringetje om valse lucht uit te sluiten. In je vlotterbak zit een vertikaal dun buisje en in de hoek een kanaaltje , zijn deze goed open . Gr. Cees.

     

  15. ariej
    Er wordt me hier meerdere keren achter elkaar gevraagd of buisjes en kanalen open zijn.. Ik snap het niet, moet ik nu zeggen dat het niet zo is? goed.. Weer een update van de oerbetrouwbare bmw r100rt.. Ik heb de -weer compleet uit elkaar gehaalde-en weer opgebouwde-carburateur met nw rubber ring om de regelschroef er weer opgezet en hij loopt net zo kut, De startmotor ging niet zo lekker rond dus de accu intussen aan de lader gelegd en voor de verandering alweer de klepspeling nagezien. Toen wilde ik 'm nog een keer starten en... niks.. startknopje kortgesloten en nog niks.. Zal wel weer de derde startmotor binnen een jaar zijn.. heeft bmw ook duikboten gemaakt? dit wordt misschien de eerste..

  16. PeterH
    Buisjes en kanalen worden zo vaak genoemd omdat dat de meest voorkomende en dus meest voor de hand liggende storingsbronnen zijn. Als die inderdaad goed open zijn is een mogelijkheid dat de hoofdsproeier het in het overgangsgebied niet goed overneemt van het overgangsgedeelte en je het in die hoek inclusief gangbaarheid vac. zuiger moet zoeken.Als die even blijft hangen bij openen gasklep is de mengverhouding naar de knoppen en slaat het spul af. Valse lucht enz. langs de O ringen is al genoemd. 3e startmotor in een jaar tijd? Probleem zit blijkbaar ergens anders. PS: voor zover ik weet heeft bmw nooit nautische activiteiten ontplooit, maar als het een (schrale) troost is: mijn Honda CB 900 Bol is door leeftijd en kilometrage ook een schoolvoorbeeld van leeftijd en slijtage, en hij sleutelt lang zo makkelijk niet. Met vriendelijke groet, PeterH

  17. ariej
    Voor mijn doen is een '81 er een recente motor, maar tot nu toe de onbetrouwbaarste.. door de startmotor en CV carbs, die op mijn andere motoren niet zaten..

  18. Fwalhof
    Misschien is hij in het verleden toch als duikboot gebruikt en heb je water in de carburateurs! Nee even serieus, ik heb verschrikkelijk moeten lachen om je opmerking m.b.t. de mogelijke onderwater activiteiten en je opmerking over de verstopte kanaaltjes. Ik begrijp echter ook je frustratie heel goed. Ik heb in het recente verleden ook heel wat ontstekings problemen met mijn R 51/3 gehad, maar dit is uiteindelijk ook met uitstekende hulp van forum leden opgelost. Ik heb helaas geen ervaring met een R100RT dus ik kan je niet verder helpen. Frits

  19. Tiny
    Beste ariej: Voordat je de motor te water laat, voor een schappelijke prijs wil ik deze wel van je overnemen.

  20. Gosselaar
    Hallo Ariej, de klachten die jij hebt komen bij ieder motor en automerk wel eens voor. Met in achtneming van alle goede aanwijzingen en meedenkende is mijn ervaring dat als je al zoveel dingen gecontroleerd en geprobeerd hebt het nu tijd is om de knop om te zetten en weer bij de basis (afstellingen)te beginnen, zoals bv zijn de veertjes van de centrifugaal vervroeger (indien aanwezig), strak genoeg en beluchtinggaatjes (naar buitenlucht) van de vacuümpotten op de carburateurs wel open zijn en bij geheel terug gedraaide aanslagschroeven de gaskleppen rondom in de aanzuigbuis aanliggen. Zal nu proberen een algemene afstelling van carburateurs te omschrijven. Aan de carburateurs zitten verschillende afstelschroeven, een mengselschroef voor de juiste benzine/lucht verhouding, één of twee luchtschroeven (idle adjust nr. 34 en 36), bij niet aanwezige nr.36 schroeven zijn de gaskleppen tevens de luchtschroeven en samen met de mengselschroeven voor een stationaire afstelling. Voor een juiste stationaire toerental de schroeven nr.34 steeds met dezelfde aantal windingen, of een deel ervan, in of uitdraaien en weer corrigeren met de mengselschroef voor een mooi rond lopen van de motor er hierbij op letten dat de later omschreven kleine gaatjes nog niet meedoen. Bij twee idle adjust schroeven zijn schroeven nr.34 een aanslag voor de gaskleppen, deze zo afstellen dat de gaskleppen maar net open gaan en zo vrij van het huis komen (links en rechts even ver indraaien) dit in verband met het niet vast gaan zitten van de kleppen, denk er daarbij om dat de gaskabels vrij zijn en niet aan de gaskleppen hangen, nu zijn de luchtschroeven nr. 36 samen met de mengselschroeven de afstelling voor stationair toerental. Nr.36 steeds links en rechts even ver in of uitdraaien en corrigeren met de mengselschroeven voor de juiste meng verhouding zodat de motor mooi rondloopt. Een gaatje onder en boven de gasklep is het kanaal (om de gasklep heen) van deze luchtschroef en is als het ware ook een gasklep. Dan kunnen er nog kleine gaatjes boven elkaar in de aanzuigbuis zitten die, bij gas geven, na elkaar vrij komen (vacuüm zuigen aan het betreffende gat) benzine geven tot er bij nog verder gas geven voldoende vacuüm aan de hoofdsproeiers ontstaat en deze ook benzine leveren. Controleren dat bij gas geven de gaskleppen gelijktijdig aangesproken worden. In deze overgang zou er bij jou motor iets kunnen haperen (verstopt zitten). Voor de nummers zie de site http://www.bingcarburetor.com/pdf/MOTORCYCLE%20CV%20EXPLODED%20VIEW.pdf

  21. ariej
    @ gosselaar, zoals te lezen heb ik deze stappen meermalen gedaan, het probleem zit zeker in de rechter carb, maar kan het probleem in het ding, helaas niet vinden.

  22. AdriaanKragten
    Ik heb vergelijkbare problemen met een R80TR (uit 1992) gehad en het in eerste instantie ook in de carburateur gezocht. Wat ik er ook aan deed, niets hielp. De oorzaak bleek uiteindelijk een kapotte bougiekabel te zijn. De slechte vonk die hiervan het gevolg was gaf in het begin alleen problemen bij lage toeren, net iets boven stationair. Later werd de kabel zo slecht dat de motor ook bij hogere toerentallen begon in te houden. De kabels zijn eenvoudig te controleren. Ze moeten ongeveer 5 kilo-ohm per kabel hebben. De secondaire spoel van de bobine heeft ongeveer 12 kilo-ohm en als je dus meet tussen de kernen van beide bougiedoppen moet je op ongeveer 22 kilo-ohm uitkomen. Is dit veel meer, dan is er een kabel kapot. Welke kabel dat is dat vindt je door de kabels los te halen uit de bobine en afzonderlijk door te meten. Bij een kapotte kabel kun je het beste beide kabels en beide bougiedoppen vervangen. De stroom loopt gelijktijdig door beide kabels en beide bougies vonken dan ook gelijk. Toch krijg je de slechtste vonk bij die bougie waar de slechte kabel zit en de betreffende cilinder houdt dan in bij lage toeren. Als de bougiekabels goed zijn dan zit het probleem waarschijnlijk in de carburatie. Ik heb vroeger een soortgelijk probleem ook eens bij een BSA B33 gehad en daarbij was de oplossing het vervangen van de naaldsproeier en de sproeiernaald.

  23. Rudyhadee
    Schiet me wat te binnen: Had er vroeger van die gesealde bougiedoppen op, 1 geheel met de kabel, had toen ook trammelant. Sindsdien gewone bougiekabels er op gezet en Ariete doppen, probleem over, wie weet zit het daar wel. En heb er Irridium bougies in, scheelt misschien ook wel, kan best zijn dus dat het probleem helemaal niet in de carburateur zit, die zijn nu al 100 keer schoongemaakt.(of je hebt iets verkeerd gemonteerd in de carburateur, kan natuurlijk ook nog).

  24. PeterH
    Als ik even inspring op de idee van Adriaan en Rudy; als de bougie kabels omgewisseld worden moet het probleem van rechts naar links verhuizen. met vriendelijke groet, PeterH

  25. bert
    Schiet me wat te binnen: Had er vroeger van die gesealde bougiedoppen op, 1 geheel met de kabel, had toen ook trammelant. Sindsdien gewone bougiekabels er op gezet en Ariete doppen, probleem over, wie weet zit het daar wel. En heb er Irridium bougies in, scheelt misschien ook wel, kan best zijn dus dat het probleem helemaal niet in de carburateur zit, die zijn nu al 100 keer schoongemaakt.(of je hebt iets verkeerd gemonteerd in de carburateur, kan natuurlijk ook nog).
    RudyHD, jij hebt een andere ontsteking. Sammie heeft een '81 vol electronisch met halgever en andere bobine. Kan wel met die 'losse' bougiedoppen maar moet wel een weerstand hebben. Bougies heb ik geen ervaring mee, met meer dan 8000 toeren misschien beter? Carbs kunnen natuurlijk bij demontage de choke's verwisseld zijn of verkeerd gemonteerd.

  26. jaap43
    Aangezien het probleem maar in een beperkt toerengebied én éénzijdig voorkomt kan je alles wat met de ontsteking te maken heeft zo goed als zeker uitsluiten. Blijft over de (rechter) carburateur. Aangezien Ariej zegt dat hij die al verschillende keren schoongemaakt en doorgeblazen heeft is het enige wat overblijft een ultrasoonbad in een redelijk agressieve vloeistof van de carburateurs. Verder opletten of links en rechts dezelfde maat sproeiers gemonteerd zijn en de naalden even hoog hangen. Als laatste blijft over of de veren boven de membramen nog even sterk en de vacuumkanaaltjes nog open zijn.

  27. tonky
    ook ik vermoed dat je een hardnekkige verstopping in de kleinste kanalen van je carbs heb, ultrasone + perslucht, aantal keren herhalen. ik heb zelf ook carburatoren schoon gemaakt met carburateur reiniger maar dit had gewoon geen effect. na 3x in de ultrasoon en door spuiten met perslucht kwam er beweging in. succes