Voor het nieuwe forum, klik   hier
janreb
Clignoteur werkt niet. Dan blijkt dat de waarschuwingsknipperlichten ook niet werken. Dan stel ik vast dat de clignoteur wel werkt indien waarschuwingsknipperlichtenschakelaar aan staat. Mooi scrabblewoord hè. Ik weet nauwelijks iets van elektra. Schakelaar stuk? Relais stuk? Draadje stuk? Hoe kom ik hier achter? Help!!! Suggesties gevraagd. Reyer R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock

13 reacties

  1. bert
    Jij hebt een 85-er mono model? Je hebt al problemen met je electro onder de tank. Zou toch eerst dat probleem oplossen. Grote kans dat de knipperautomaat ook een probleem geeft door die stroomlekkage. Je kunt nog even het knipperrelais uitwisselen c.q. vervangen. Mono werkt deels met stekkers en relais die merendeel onder de tank zitten, hierbij hebben de overheidsmotoren extra aardstrippen en ontstoringsset die ook storing kunnen geven. Advies: eerst dat probleem met die tank oplossen.

  2. janreb
    Ja 85 mono. Ik heb dat spannings probleem wel opgelost, denk ik. De doorgeluste kabel van de alarmlichten heb ik wat om gelegd en alles een beetje gefatsoeneerd, iets meer onder het frame dan voorheen. Feit blijft dat ik niet heb kunnen vaststellen waar het contact met de tank ontstond. Daarna heb ik 50km gereden zonder richtingaanwijzers en nog steeds geen spanning op de tank. Ik had vantevoren thuis natuurlijk moeten controleren, dat alles nog werkte, voordat ik alles weer terugplaatste, Toeval bestaat niet, of toch wel? Maar het kan natuurlijk zo zijn dat het knipperlichtrelais gewoon stuk ging, hoewel dat relais nog vrolijk meetikt. Zit daar misschien een diode in? Ondanks dat ik alle kabels bewogen, geduwden losgehaald heb, weer vastgemaakt heb, denk ik toch dat het in diode, alarmlichtschakelaar of knipperautomaat ligt. Eén dezer dagen ga ik er verder mee. Groeten janreb

  3. janreb
    foutje, bedankt

  4. janreb
    Help me op weg. Als er een relais stuk is, zou dat dan tot het beschreven verschijnsel kunnen leiden? Groeten, Reyer

  5. Robbert
    Beste Reyer, Blijkbaar is er het een en ander elektrisch niet best aan jouw motor, ook gezien je problemen met spanning op de tank. Ik heb zelf 2 exemplaren van de R80RT uit 1986 gehad en beste wel wat kennis van elektronica. Toch heeft BMW me een aantal keer verrast met de gekozen oplossing. In mijn sleutelboek Clymer staan een aantal bedradingsschema's maar geen van een R80 met de schakelaar voor alarmlichten erin getekend. Dus heb blijft dan een beetje gokken. Meestal heeft het relais voor de knipperlichten drie aansluitingen, een plus 12V (zwart/groen), een 0V (ook wel min genoemd, meestal een bruine draad) en een uitgang (groen/geel). de "uitgang" gaat naar de knipperlicht schakelaar op het stuur, die gaat vervolgens naar je linker en rechter knipperlicht. Als je 1 indicatorlampje in de tellerunit hebt is dat lampje tussen beide knipperlichten aangesloten, dwz, de plus van links zit aan de ene kant, de plus van rechts aan de andere kant. Nu heb je blijkbaar een "alarmlichten" schakelaar. je schrijft: "Dan stel ik vast dat de clignoteur wel werkt indien waarschuwingsknipperlichtenschakelaar aan staat". Ik neem aan dat dan alle knipperlicht lampen branden (links, rechts, voor en achter) de indicator op de tellerunit brand NIET, en de indicator IN de alarmlichtenschakelaar brand wel. De gewone knipperlichtenschakelaar op het stuur heeft in dit geval waarschijnlijk geen enkele invloed. aanname (want ik heb het schema niet): De alarmlichtenschakelaar maakt OOK gebruik van het knipperlichtrelais (dan hoor je tikken en als je hem uit het voetje trekt knippert er niets meer ;-) Dan lijkt de verbinding naar de stuurschakelaar ergens niet goed te zitten of de schakelaar is defect. De kabel vanaf het stuur gaat als het goed onder het balhoofd naar een stekker (ik dacht zelfs twee stekkers omdat ook de verlichting en toeter in de zelfde kabelboom zit. je zoekt hier de draden: groen/geel (dat is de knipperende 12V in) Blauw/rood (dat is rechts) Blauw/zwart (dat is links). testen: 1) meet in het chassisdeel de groen/gele draad tov massa. Dat zou 12V moeten zijn. als je het knipperlichtreleas los trekt zou hier geen spanning meer op staan. 2) meet aan de kabel naar het stuur met een ohm meter: groen/geel vs Blauw/rood. Zet de schakelaar op rechts en je zou bijna 0 ohm moeten meten. 3) zie 2 maar dan met blauw/zwart en links. Ik heb zo'n vermoeden dat de groen/gele draad niet rechtstreeks naar de stuurschakelaar gaan maar via de alarmlichtschakelaar en dat daar iets niet helemaal goed zit. Probeer die draad van het relais te volgen. Waar loopt die naartoe en wordt hij (nog) wel doorverbonden naar de stuurschakelaars? Ik hoop dat je zo verder komt. suc6

  6. janreb
    Robbert dan voor het meedenken. Er is inderdaad een alarmschakelaar en daarbij hoort een een apart kabelboompje, een extra relais dat de beide kanten rechts en links doorverbindt. Het boompje staat in de ETK. Volgens mij is dat dezelfde. Een aansluit instructie heb ik nergens kunnen vinden op het internet. In Peters heb ik wel een totaal bedradingsschema. Even een veduidelijking: de functie alarmlichten werken op geen enkele manier. De richtingaanwijzers doen ook niets. Alleen werken zij naar behoren, dus afzonderlijk links en rechts afhankelijk van richtingschakelaar, Maar allen als de alarmschakelaar aan staat. Het groene lampje in het klokkenhuis werkt dan ook naar behoren. Groeten, Reyer

  7. r90s
    Beste Reyer Ik heb op mijn R100RT destijds de knipperlicht installatie in onderdelen gekocht en aangesloten aan gesloten. Als je wilt kan ik je de onderdelen lijst en de handleiding sturen voor aan sluiten laat maar weten; rfdeboer apestaartje planet punt nl

  8. bert
    Reyer, kijk hier even. Bijna op een presenteerblaadje. http://www.bmwboxerclub.nl/v2/index.php/technische-artikelen/alarrm-verlichting-toevoegen Succes ermee. p.s. René, het werkt prima. Ik had eenzelfde schema aan G. doorgestuurd.

  9. janreb
    Ik dank jullie weer hartelijk voor het meedenken. inmiddels heb ik de originele BMW montagehandleiding van de set die er bij mij is ingegaan. Ik ben bezig een controleschema op te stellen voor allerlei fasen in de bekabeling. Dat valt niet mee. Ik sta open voor alle suggesties en ik zal jullie op de hoogte houden. Groeten, Reyer, R80 1985, met s-kuipje en 1000cc Siebenrock

  10. jaap43
    Als het een originele BMW-schakelaar is is het in principe "plug en play". Een stekkerverbinding uit elkaar trekken, nieuwe draadboom met relais er tussen frotten en het moet werken. Is dit euvel pas opgetreden nadat je de schakelaar er tussen hebt gestoken?

  11. janreb
    Het werkt allemaal weer. Nadat ik in eerste instantie de kabelbomen en de rest van de bedrading geherschikt had en de tank spanningsvrij bleef deden dus de richtingaanwijzers het niet, evenmin de waarschuwingsknipperlichten. Na het verzamelen van de informatie en schema's en wat meetresultaten vreesde ik de conclusie dat ik iets verkeerd had aangesloten. Vandaag vastgesteld dat het ook zo was. Achteraf gezien kon dat gemakkelijk gebeuren omdat ik dat toen deed aan het einde van de middag in mijn garagebox zonder licht, ik had er wel een zaklantaarn bij. De les is om voortaan niet bij onvoldoende licht aan de BMW klussen. Hierbij dus de oplossing van het probleem. Dat gunde ik jullie wel ter lering en de vermaak. Groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock

  12. bert
    Reyer, belangrijk is dat het weer goed zit met die draadjes.