Heeft iemand ervaring met testbank voor een motor bmw r 100 rs
is het nuttig?
Ik heb elektronisch ontsteking + bobines
k&n filter
nieuwe rubbers carb
carb uitgekuist.
Mvg Floris
Floris,
Zelf heb ik er geen ervaring mee. De meerwaarde is dat ontsteking én carburateurs op een testbank optimaal kunnen worden afgesteld. Meten=weten.
Groeten, Ton
Weet niet welke 'special' jij hebt?
De testbank is meer bedoeld voor meten vermogen en vergelijkingen, uittesten van onderdelen/carbs enz.
Zie b.v. wat Jan Beck doet met deze bank voor zijn racemotoren.
Het afstellen van 'onze' BMW kan deels op gehoor en/of met behulp van vacuum-meter en stroboscoop(lamp).
Ontsteking is nauwkeurig te stellen met een stroboscoop. De stationair mengselstelschroef of de luchtschroef kun je zelf afstellen op basis van toerental.
De vaste stationair sproeier, de hoofdsproeier, de naald positie kun je niet op het gehoor of met een stroboscoop of met een toerenteller corrigeren naar het optimum. De vacuummeter kun je carbs mee synchroniseren, dus gelijk stellen.
Klopt, ik heb vandaag olie ververst, nieuw oliefilter en kleppen gesteld. Na 8k km bleek dat de linker uitlaat klep waarschijnlijk ietsjes strakker stond doordat het 0.15mm voelrmaatje ietsjes zwaarder tussen klep en tuimelaar ging dan ik normaal afstel. Rechter inlaatklep idem dito. Dat zijn echt minimale minimale bijstellingen, heel moeilijk perfect te krijgen. En als je weer rijdt dan loopt ie net even anders en moet er toch even gesynchroniseerd worden. Kleppen stellen is van kapitaal belang. Op het gehoor.
Toch kan het van belang zijn om een keer goed op CO2 af te stellen op een bank. Mijn 69s stond op het gehoor goed maar dus veel te rijk. Na afstelling loopt hij stukken beter.
Mis je de ervaring om de motor op gehoor af te stellen, dan is
de eenvoudigste methode om het statonairmengsel goed af te stellen ,een colortune.
http://www.youtube.com/watch?v=IgMJKdqUJyE
Ik reed vroeger toen hij 800cc was 1:17 maar sinds de 1000cc erop zit is het 1:19 geworden. Ik heb alleen de naaldsproeier op het 4e (onderste) groefje gesteld, dus eigenlijk een rijker mengsel bij wat hoger belasting.
Reyer R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Ja voor mij is het ook niet echt voor het verbruik te doen, wel voor gezondheid en de levensduur van mijn motor.
te arm: oververhitte verbrandingskamer
te rijk: aanslag van koolstoffen, -> olieverbruik slechte verbranding....
15 reacties
Ton
bert
janreb
bert
janreb
bert
janreb
Floris
Coen
Bep
willem
janreb
Patrick
Floris