Voor het nieuwe forum, klik   hier
Floris
Heeft iemand ervaring met testbank voor een motor bmw r 100 rs is het nuttig? Ik heb elektronisch ontsteking + bobines k&n filter nieuwe rubbers carb carb uitgekuist. Mvg Floris

15 reacties

  1. Ton
    Floris, Zelf heb ik er geen ervaring mee. De meerwaarde is dat ontsteking én carburateurs op een testbank optimaal kunnen worden afgesteld. Meten=weten. Groeten, Ton

  2. bert
    Weet niet welke 'special' jij hebt? De testbank is meer bedoeld voor meten vermogen en vergelijkingen, uittesten van onderdelen/carbs enz. Zie b.v. wat Jan Beck doet met deze bank voor zijn racemotoren. Het afstellen van 'onze' BMW kan deels op gehoor en/of met behulp van vacuum-meter en stroboscoop(lamp).

  3. janreb
    Ja,ja, maar de sproeier bezetting en afstelling van mengselstelschroef krijg je daar niet mee voorelkaar.

  4. bert
    Dat was toch niet de vraag?

  5. janreb
    Ontsteking is nauwkeurig te stellen met een stroboscoop. De stationair mengselstelschroef of de luchtschroef kun je zelf afstellen op basis van toerental. De vaste stationair sproeier, de hoofdsproeier, de naald positie kun je niet op het gehoor of met een stroboscoop of met een toerenteller corrigeren naar het optimum. De vacuummeter kun je carbs mee synchroniseren, dus gelijk stellen.

  6. bert
    Als je het dan volgens het boekje wilt doen; eerst maar eens kleppen stellen. Sta je daar bij de testbank en kun je morgen weer opnieuw beginnen.

  7. janreb
    Klopt, ik heb vandaag olie ververst, nieuw oliefilter en kleppen gesteld. Na 8k km bleek dat de linker uitlaat klep waarschijnlijk ietsjes strakker stond doordat het 0.15mm voelrmaatje ietsjes zwaarder tussen klep en tuimelaar ging dan ik normaal afstel. Rechter inlaatklep idem dito. Dat zijn echt minimale minimale bijstellingen, heel moeilijk perfect te krijgen. En als je weer rijdt dan loopt ie net even anders en moet er toch even gesynchroniseerd worden. Kleppen stellen is van kapitaal belang. Op het gehoor.

  8. Floris
    idd, bij het aandraaien van momentsleutel is het moeilijkste...

  9. Coen
    Toch kan het van belang zijn om een keer goed op CO2 af te stellen op een bank. Mijn 69s stond op het gehoor goed maar dus veel te rijk. Na afstelling loopt hij stukken beter.

  10. Bep
    Mis je de ervaring om de motor op gehoor af te stellen, dan is de eenvoudigste methode om het statonairmengsel goed af te stellen ,een colortune. http://www.youtube.com/watch?v=IgMJKdqUJyE

  11. willem
    ik doe het altijd op ge hoor met mijn r80/7 van 1978 en rijd 1 op17

  12. janreb
    Ik reed vroeger toen hij 800cc was 1:17 maar sinds de 1000cc erop zit is het 1:19 geworden. Ik heb alleen de naaldsproeier op het 4e (onderste) groefje gesteld, dus eigenlijk een rijker mengsel bij wat hoger belasting. Reyer R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock

  13. Patrick
    Ik zou hem ook wel een keertje perfect willen laten afstellen.. Voor het verbruik? Nee totaal niet, maar wel voor het vermogen en perfect laten lopen.

  14. Floris
    Ja voor mij is het ook niet echt voor het verbruik te doen, wel voor gezondheid en de levensduur van mijn motor. te arm: oververhitte verbrandingskamer te rijk: aanslag van koolstoffen, -> olieverbruik slechte verbranding....