Beste forumleden,
Ik zou graag mijn huidige bok laten vervallen en een zijstandaard monteren op mijn 78-er 100RS. Nu moet ik een zijstandaard bij de hobbyist gaan bestellen maar kom er niet helemaal uit wat ik nu precies nodig heb.
Er lijkt een montageplaat/pin op het frame te zitten, kan daar een zijstandaard op? Zoals op de eerste foto te zien zit de genoemde pin nogal dicht bij het carter...
Hoop dat jullie mij het uit kunnen leggen en eventueel een OEM nummer hebben voor bij de hobbyist
MVG,
Wout
http://www.meyer-bikes.de/index.php?page=details&art=46531241598
dit is normaal wat je zoekt, een grote fail van bmw zelf als je het mij vraagt. Hij staat namelijk veel te recht waardoor hij onstabiel is en omvervalt als het eens ferm blaast.
Hoi Floris,
Dat van die fail begrijp ik echt niet, heb ervaring met drie motoren met deze zijstandaard en deze stonden allen keurig schuin en stabiel. Wat je wel moet doen is het voorwiel naar rechts sturen.
Groeten, Ton
http://www.meyer-bikes.de/index.php?page=details&art=46531241598
dit is normaal wat je zoekt, een grote fail van bmw zelf als je het mij vraagt. Hij staat namelijk veel te recht waardoor hij onstabiel is en omvervalt als het eens ferm blaast.
Het kan inderdaad voorkomen dat een boxer te rechtop op de zijstandaard staat. Ik weet bijvoorbeeld dat mede-forumlid PeterH hetzelfde probleem had en daarom zijn zijstandaard heeft heet gestookt om hem iets te kunnen buigen. Daarna was het probleem opgelost.
Ik ben het ook van plan, navraag gedaan bij bmw dealer en zij zeggen dat gewoon plooien het beste is omdat anders het metaal zijn sterkte een stuk verliest bij opwarmen.
voorwiel staat altijd naar links dit vind ik het stabielste, voor het gewicht zoveel mogelijk naar 1 kant te krijgen.
http://www.meyer-bikes.de/index.php?page=details&art=46531241598
dit is normaal wat je zoekt, een grote fail van bmw zelf als je het mij vraagt. Hij staat namelijk veel te recht waardoor hij onstabiel is en omvervalt als het eens ferm blaast.
Het naar rechts omvallen kan goed komen als de vering is ingezakt (door ouderdom) waardoor de motor op de zijstandaard te rechtop staat. Nieuwe veren of op hogere belasting afstellen kan helpen
Daar heb ik ook al aan zitten denken, ik heb al iets meer voorvork olie in de voorvork gegoten, zonder resultaat. Waarschijnlijk de veren zelf moeten vervangen?
Geluk bij ongeluk is dat een nieuwe remhendel unit 10 keer beter remt dan een gereviseerde, tot mijn verbazing. Nadeel was wel dat ik een heel nieuwe gaskabel systeem moest aanschaffen van 2 naar 1.
Iemand daar ervaring mee om zo gaskabel systeem 2 naar 1 goed te leggen? (kabelmanagement) vanaf dat de tank aangesloten is gaat hij in toeren. :s
Floris,
De Hobbyist verkoopt progressieve voorvorkveren. In combinatie met hun eigen voorvorkolie ken je de voorvork niet meer terug. Is echt een aanrader.
Groeten, Ton
Ik ben het ook van plan, navraag gedaan bij bmw dealer en zij zeggen dat gewoon plooien het beste is omdat anders het metaal zijn sterkte een stuk verliest bij opwarmen.
voorwiel staat altijd naar links dit vind ik het stabielste, voor het gewicht zoveel mogelijk naar 1 kant te krijgen.
Dealer zal gelijk hebben, alleen is de staalkwaliteit dusdanig (goed) dat buigen ondanks heetstoken en een grote bankschroef een krachttoer is. Koud lukte het me in elk geval niet, bij gebruik van een hefboom veerde hij wat mee maar verboog niet.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Gister spullen binnen gekregen. En wilde het er vanmiddag even opzetten. Maandag ben ik voor het werk weer een tijdje weg en het leek me een leuk klusje.
In totaal heb ik de pikkel en 5 losse onderdeeltjes meegekregen.
Pikkel schuif je zo over montage pen op het frame. Ik dacht dat deze vastgezet/geborgd zou worden met een moer ofzo... Maar blijkbaar niet.
De pikkel valt mooi om de uitlaat heen.
Het plaatje dat op de eerste foto het meest rechts te zien is zit tussen frame en blok. Deze was al aanwezig maar omdat ik hem toch in mijn bestelling had heb ik hem maar vervangen.
In dit plaatje zit een gaatje en ging er vanuit dat dit het aanhaak punt van de veer zou zijn. Dit paste perfect maar na het een keer uit en in klappen van de veer was deze al volledig uitgerekt! Zie eerste foto.
Wat doe ik fout? Verkeerde aanhaak punt gebruikt?
En weet iemand wat ik met de andere onderdelen moet doen?
Helaas geen werkplaatshandboek of bouwtekening ervan.
Iemand anders een foto van zijn zijstandaard.
Wout
Blokplaatje: bij mij is het onderste gaatje voor de zijstandaard veer en het bovenste voor de middenbok.De veerogen zitten met de opening omhoog ingehaakt. Verchroomde plaatje: gaat bij de voetsteun achter de bocht langs naar beneden, is een borging voor de ingeklapte zijstandaard-bij mij reeds lang vervallen.
Ringen: misschien dat iemand anders het weet.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Blokplaatje en chroomplaatje : zie beschrijving van PeterH, heb ik ook zo.
Je hebt nu de veer a.h.w geknakt doordat je het plaatje niet goed monteerde.
Rubberen ringen herken ik niet, bescherming over veer t.o.v. motorblok?
De nieuwere modellen hebben dit n.l. wel (dubbele veer met covers)
Bert merkte het al op: plaatje niet goed gemonteerd.
In mijn /5 wph én op mijn oude gebakje zit het haaks omgezette stukje vóór de motorsteun, dus vertikaal, op je foto zit het horizontaal onder die steun.Moet dus 90 graden teruggedraaid worden.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Bert en Peter,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb het blokplaatje vervangen voor het plaatje dat er al zat. Deze op dezelfde manier gemonteerd als het al zat. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het blokplaatje verkeerd gemonteerd en heb ik daar op door geborduurd.
Ik ga het plaatje 90 graden draaien en even een nieuwe veer bestellen.
Bedankt,
Wout
P.S Als het gelukt is laat ik het weten :-)
23 reacties
Floris
bert
Ton
OmarB
Floris
Hugo_Kramer
Floris
Ton
Floris
PeterH
Klaver3
Ton
Klaver3
Ton
Klaver3
PeterH
bert
PeterH
Klaver3
bert
Klaver3
bert