Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Gents, --iets ter lering en de vermaak.-- Na zo'n 100.000 km t.o.v het vorige carburatie onderhoud ging m'n R100RS ruwer, rauwer lopen en het verbruik werd meer en meer. Een week of twee geleden was ik op de Moerdijkbrug nog zijlend (zonder stormfok) langs een aldaar omgeblazen truck gekomen, maar aan een dag harde wind kan het hoge verbruik niet liggen. Ook kon na het dichtdrukken van de choke direct met een koude motor worden weggereden: het mengsel zou rijk zijn. Omdat een uitlaat wat heter was dan de andere zou dat ook op een mengselverschil kunnen wijzen. De carbs werden gedemonteerd. Het bleek dat de linkercarburateur de naald 3 mm hoger had hangen dan de rechter. Om een of andere reden was het kleine C veertje dat je nauwelijk kan zien en diep in het bewegende, schuivende deel van de carburateur zit verplaatst. Met een geschikte drukstift kan je van boven in dit schuivende deel komen en het veertje weer in de sponning drukken. Beide naalden hingen daarna weer even hoog. De linkernaald had zichtbare schuif en groef-sporen en had dus op de sproeier aangelopen. De sproeier was vergeleken met een nieuwe 2.68 sproeier 0.04 mm groter geworden en ook ovaal uitgesleten. Nieuwe naalden en sproeiers brachten weer een smeuige roffel en de gestage brom om de 4000 tpm. Deze onderdelen zijn tesamen trouwens goedkoper dan een halve tankbeurt, controleren loopt dus. Ik hing de naalden in de 2e klik van boven en ze steken dus 46 mm onder de bewegende zuiger uit. Zelf prefereer ik de 2.66 sproeiers van de R100S in de R100RS, dat loopt iets smeuiger. Na het dichtdrukken van de choke bij een koude motor wordt deze nu wat onwillig, tot dat de R100RS na 5 km wat heter is. Ik denk dat dit het door BMW bedoelde gedrag is. Groeten en prettige jaarswisseling toegwenst, Louis van Rijn, R100RS 2-1978 nu 225800 km.

32 reacties

  1. bert
    Blijkt dus dat je een goede diagnose hebt gesteld. Snel terugverdiende oplossing. Zal bij mijn R100 de carbs ook nog eens checken.

  2. louisvanrijn
    Hi Gents Het vervangen van de sproeiers en naalden loont, want ik meette 1:22 bij normale snelheden over A16 e.d. , dat was vroeger wel anders. De lagere plaatsing van de naalden geeft alleen bij de lagere toerentallen een wat voelbaar afgenomen trekkracht, bij hogere toerentallen maakt het voelbaar niets uit. En dat zijn de toerentallen die je gebruikt als je vooruit wilt. Voor dit stukje geldt overigens: elk wat wils... groeten Louis.

  3. louisvanrijn
    Hi R riders, Dit naschrift is een reaktie op een algemene trent: hoge olieprijs EN de maatregel bij elke crises de belastingen (lees accijns) te verhogen om een crises te bezweren, (lees verder te verdiepen/te verlengen). De R100RS ('76-'80) kan makkelijk 1:22 gemiddeld halen mits het volgende in acht wordt genomen. Destijds was de R100RS met kuip behoorlijk zwaarder en dus trager dan de R100S, terwijl de R100RS het topmodel van de lijn hoorde te zijn. De (niet zo efficiente) oplossing was de motor rijker aftestellen om het net zo als de R100S te doen lijken (die nog steeds sneller is). - Vervang de hoofdsproeiers door maat 150 i.p.v de gemonteerde 170 - Vervang de naaldsproeier van 2.68 naar 2.66 - naalden vernieuwen (slijten meestal in, is erg mengsel verrijkend) - Naald op een na laagste klik in hangen. - Controleer het vlotterkamer niveau heel nauwkeurig. Carburateurs moeten niet scheef achter de koppen staan. - Stel de ontsteking net zo vroeg af, dat bij warme motor en volgas accelererend van 2000-naar 4000 rpm net een licht rinkelen van de koelribben te horen is. (voorstadium van pingelen) en daarna 2 graden terug zetten. Doe dit met de benzine die je altijd tankt. Met normaal rijden in het westen van NL zit je nu boven de 1:20 Na kontrole van de bougies blijkt dat ze nu de kleur hebben van een moderne auto en niet donkerbruin zwart zijn zoals vroeger. Wil je nog zuiniger (met die 35 jaar oude ontwerp) monteer dan een 1:2.75 overbrenging i.p.v de 1:2.91 of de 1:3.00 of de langere tandwielen set in de 5e. Dit laatste kost substantieel geld. Ik heb wel de 1:2.91 gemonteerd, niet de langer 5. Het gemiddeld verbruik is nu 1:22.5 over meerdere tankbeurten. Na deze maatregelen is de BMW rustiger (of trager, hoe je het zegt) geworden op zijn gasreaktie, maar draait ook minder stompend laag in de toeren. Ook moet de choke later dicht. Als je hard en fel wil, vergeet dan dit verhaal en verkoop je oude R. "Tankje" (m'n R100RS) met z'n 37 liter tank kan nu 765 km rijden op 34 liter en heeft dan nog 3 liter als reserve. --Heen en weer naar Baarle Nassau om te tanken kan lonen, zou ik denken.-- groeten, Louis ( R100RS '78 kmstand 226300 ) (Op R rijdend vanaf 1978)

     

  4. bert
    Louis, duidelijk verhaal. Hoe weet je dat dit (kleiner) kan? Zien de bougies er qua kleur nu ook anders uit? Voor mij een indicatie.

  5. louisvanrijn
    Ja Bert, Met de originele sproeier bezetting is de porcelijne neus van de bougie meestal donkerbruin. Met de nieuwere bezetting koffiemelk-kleurig of licht grijs. In mijn verhaal is nog een foutje geslopen. Ik heb de 1:2.75 set in de cardan gemonteerd, i.p.v de 2:91 Er zijn nu nog 2 kansen te gaan voor meer zuinigheid: twinspark en nikasil (beiden duur). Groet Louis

  6. Jan_DG
    Louis, wat betreft afstelling van de ontsteking, op hoeveel voorontsteking kom jij dan uit?

  7. bert
    Louis, de 2.91:1 oftewel 32:11 is toch de standaard voor de 1ste versie RS'en. Jij hebt dus nog 'grotere' overbrenging, voor welke is deze geleverd? Welke vertanding zit hierin? Zijn er testresultaten bekent voor verbruik t.a.v. Nicasils en Twinspark? Trouwens wat een 'lummel'van een tank is dat, after-market? Eigenbouw? Ontzettend mooi!

  8. louisvanrijn
    Hallo Jan en Bert, De voorontsteking weet ik niet precies. Het is een Silent Hektik ontsteking. Ik zet de Hall-vinger (de vlinder) precies op het puntje van de opnemer en de zuiger in het b.d.p. ; het zou dus omstreeks nul graden basis ontsteking zijn. S.H heeft (eigen instelbare) vervroegingscurves, dus er is weinig over te zeggen. Ik luister naar de motor of deze mooi rondloopt en niet "rinkelt " bij volgas. Dan is het optimum bereikt met die benzine die ik tank. Een vroegere instelling pingelt snel. Super kan meer voorontsteking hebben, maar dat heeft alleen zin voor het volgas-bereik (wat ik maar sporadisch gebruik). Vrijwel altijd tank ik Euro 95. De tank is eigenbouw; uitgangspunt was een R80 tank die een fractie gedeukt was (dus goedkoop). Ik laste er wangen aan en sealde de tank inwendig met Tank-cure. Het bovenschild van de tank zijn delen van een oude motorklep van een Suzuki Liana...dat is pas recycling. De 1:2.75 overbrenging kocht ik nieuw. Het is een BMW deel dat gewoon kan worden besteld en precies past. Het heeft een BMW onderdeel nummer, dat is vindbaar. De set kost ca 340 Euro. Ik weet niet op welke R dat destijds gemonteerd is geweest, het was dacht ik een optie voor de R100S (kon je kiezen bij nieuwkoop?) groeten Louis

  9. OmarB
    N.a.v. de carburateur-tips van Louis, heb ik ook eens kritisch naar het benzineverbruik van mijn kuiploze R100RT gekeken. In de bijna 20 jaar dat ik deze (ruim 34 jaar oude boxer) bezit is zij in de loop van de 157.000 gereden kilometers steeds meer gaan verbruiken. Op dit moment loopt zij niet zuiniger dan 1:17 en dat was 20 jaar geleden toch regelmatig beter dan 1:20. Ook startte de motor bij volledig geopende choke op één (de linker) cilinder en kon de choke (net als bij Louis) bij het wegrijden meteen uitgeschakeld worden. Daarom heb ik gistermorgen de carburateurs gedemonteerd. Daarbij bleek dat de sproeierbezetting gelijk was aan wat Louis beschrijft voor de oude serie R100RS-sen (hoofdsproeiers 170, naaldsproeiers 268). Verder bleek een kanaaltje in de vlotterbak van de rechter carburateur verstopt te zitten (doorgeblazen). Verder viel de interne vervuiling van beide Bing's mee. Na vervanging van de hoogstwaarschijnlijk versleten sproeiers en naalden, deze vervangen door nieuwe van de door Louis geadviseerde maten 150 (hoofdsproeiers) en 266 (naaldsproeiers). De nieuwe naalden op de 3e gleuf van boven (dus de op één-na-onderste stand) gehangen. Toen ik de koude motor vervolgens startte liep hij meteen op twee "poten" op de volledig ingeschakelde choke! Ook tijdens het daarop volgende proefritje van 40 km (stukje snelweg en een stuk Lekdijk) liep de motor prima. Wel moest de choke nu inderdaad de eerste paar kilometers ingeschakeld blijven. Ik zal hier binnenkort berichten wat de gevolgen voor het benzineverbruik zijn. Bijgaand een foto van de oude dame:

     

  10. bert
    Interessante topic, zet je aan het denken en controleren van je eigen spullen. Ik heb op de 1000cc een set van 94/40/104 en /105. Kom er nu achter dat dit geen setje is. Het is /103 met /104 of /105 met /106. Dit alles voor T of S type. Nou zit er origineel volgens mijn WPHB in de /104 een 170 hoofdsproeier en een 2.66 naaldsproeier. Volgens WPHB in de /105 een 170 hoofdsproeier en een 2.68 naaldsproeier. Bij mij zijn alle sproeiers wel gelijk, dit is misschien later gelijk gemaakt of aangepast maar is hierbij ook de naald vervangen? Gezien de ouderdom '78 of '79 zal ik ook alles maar eens vervangen. Twijfel nu nog of ik ook naar 150 hoofdsproeier en 2.66 naaldsproeier zal gaan. Misschien moet ik nog even wachten op testresultaten los van het beter functioneren?

  11. OmarB
    Bert, Ik denk dat er bij jouw carburateurs inderdaad op een later moment gelijke naaldsproeiers (hopelijk in combinatie met nieuwe naalden) in zijn gezet (dat lijkt mij in ieder geval beter dan verschillende maten). Er wordt aangeraden om na 50.000 km de hoofd- en naaldsproeiers en naalden te vernieuwen vanwege slijtage. Mijn motor rijdt in ieder geval prima en ik verwacht over een week of twee meer te kunnen meedelen over het huidige verbruik.

  12. louisvanrijn
    Hi Omar en Bert, Al enige tijd rijdt ik met de "nieuwe" sproeier besetting (2.66 naaldsproeier en de naald in de een na hoogste groef, hoofdsproeier 150) en daarbij moet dus een km of 2 even met half open choke worden gereden. Daarna voelt de motor weer goed aan. Hij wordt niet te heet, bougies blijven grijs/lichtbruin. Er zit een oliekoeler op de motor. Een openbaring is het verbruik. Ik tank steeds grote slokken in de 37 liter tank, en de verbruiken waren 1: 22,25 23,40 23,31 en 23,35 gedurende de laatste 4 beurten. Met 34 liter tot de reserve zou bij een gebruik van 1:23.5 er 799 km te rijden zijn. Als klein nadeel kan het lagere toerental van de 1: 2.75 achteras overbrenging worden gezien: het dynamo-voltage komt in de stad rijdend laat op. Het kan echter nog een fractie beter: 1. Er zit nog geen nikasil op de cilinders. 2. Er zijn nog hoge compressie zuigers te koop (Moorespeed o.a). Let wel dat moderne motoren minimal 1 op 10 compressie verhouding hebben en niet 9,2. Test op een Guzzi Lemans 4 van iemand die ik ken laat horen dat dit heel goed mogelijk is, hij reed er 300k+ mee! 3. De bak heeft nog niet de tandwielenset voor de langste 5e versnelling. Een tip voor de forens. Als je een R80 zou kopen en er een R100 eindoverbrenging opzet heb je dezelfde soort fiets, maar iets minder trekkracht. Als je solo rijd is dat geen problem. Met een daaraan aangepaste sproeierbezetting zou de iets kleinere R80 toch wel tot 1:25 moeten komen op de lange stukken. Eens haalde de allereerste R75/5 dat ook, maar die had een te lange overbrenging (1:2.91), die snel werd teruggezet naar een beter accelerende waarde: 1:3.20 Ik zal die meetdata wat later scannen en op het net zetten. BMW houdt blijkbaar van acceleratie ( een relatief ahum is te horen) en benzinegebruik doet ze weinig, zo blijkt. groeten, Louis van Rijn, R100RS, 2-78 229.000 km.

  13. PeterH
    Heb je al eens volsyntheet overwogen? Verbruik daalt dan ook omdat inwendige wrijving-ook zonder Nicasil- behoorlijk afneemt. NB:het is mijn ervaring dat de originele grote cilindervoet O-ringen volsyntheet waarschijnlijk niet zo leuk vinden. Met vriendelijke groet, PeterH

  14. OmarB
    Naar ik heb begrepen verdragen ook de krukas- en vliegwielkering vol synthetische motorolie minder goed.

  15. Boxer-Bakra
    Koop een brand nieuwe BMW en gooi er olie uit 1979 in , zelfde effect mischien . Waar zoekt men naar tegenwoordig ???????.

  16. PeterH
    Koop een brand nieuwe BMW en gooi er olie uit 1979 in , zelfde effect mischien . Waar zoekt men naar tegenwoordig ???????.
    Je hebt gelijk, volsyntheet is bij het ouwe spul gefriemel in de marge! :-) Met vriendelijke groet, PeterH

  17. Boxer-Bakra
    Het gaat niet om de kwaliteit van de olie , maar om de kwaliteit van je fiets . Bij de richtlijnen van 1979 behoord ook het percentage aan inwendige vervuiling die na een x aantal kilometers is opgebouwd , en moet worden afgevoerd door verversing en filterwissel . Het filter van hedendaagse motoren zal meer deeltjes in micron uitgedrukt opvangen dan de filters die wij gebruiken in onze ouwe meuk ook al ziet hij er als nieuw uit. De voorgeschreven 20W50 is opzich na de jaren al net zo dikwijls verbeterd als waspoeder en heeft een hogere schoonmakende werking . Ik kan goed begrijpen dat een ieder het beste zoekt voor zn fiets , maar het kan ook een negatieve uitwerking hebben . Ik kan geen andere zinnege visie vinden . Groetjes Cees.

  18. tonky
    ik kan ook bijna zonder choke wegrijden, betekend dit dat mijn gasnaald en naaldsproeier versleten zijn ? ik heb een r65 uit 79 met carbs van een model later( 64/32/347,348) zelfde sproeier bezetting( 45 stationair, 140 hoofd en 2,66 naaldsproeier, weet alleen niet of de coniciteit van de naalden anders is. motor rijd goed, hij rommelt wat in de uitlaat als ik mijn gas dicht doe en mijn gasnaald staat in de bovenste stand. vorige week 270km gereden en kwam er achter dat met deze carburateurs, toen nog met een 138 sproeier en de naald in de 1 na hoogste stand de motor inhield bij 120+ en tegenwind. nu geen last meer.

  19. OmarB
    Het lijkt erop dat je carburateurs, na het hoger zetten van de gasnaalden, nu iets te rijk staan. Wat is het huidige benzineverbruik?

  20. tonky
    het was ongeveer 1 op 22 nu weet ik dat nog niet.

  21. louisvanrijn
    Hi Gents Onlangs heb ik nog de zuigerveren vervangen. Dit omdat ik wat teveel "blowby" heb. Blowby is verbrandingsgas dat langs de zuigerveren naar het carter ontsnapt en via de carter ontluchting extra olie meeneeemt en die eruit werkt. Na 230.000 km rijdt het overigens nog steeds met de eerste cilinders en zuigers. Het hoonpatroon in de cilinders is niet meer te zien, weggesleten, maar er is nog compressie, 11 tot 12 bar. Als je normaal rijdt kan het blijkbaar lang mee gaan. Het verbruikt zakt nog...met m'n dagelijkse woonwerk ritjes was het laatst 1 : 23.77 (4.2 ltr/100km) Voor Omar en anderen nog wat informatie over de naaldpositie. Ik merkte dat het laten zakken van een naald meer invloed heeft "onderin" . Optrekken gaat wat langzamer en rijden in deellast (70-100 km/h) wordt behoorlijk zuiniger. Het vervangen van een naaldsproeier zelf, van bijv 2.66 naar 2.64 heeft over het hele gebied invloed. Het verkleinen van de hoofdsproeier (bijv van 170 naar 150) gaat vooral vanaf het midden en hoger toeren gebied voelbaar worden: het wordt zuiniger maar ook minder krachtig. Zo kan het zijn dat bijv een kleine R60 dan bij 110km/h en tegenwind niet meet goed reageert op z'n gas in z'n 4 of 5. Met een te kleine sproeier oververhit de motor snel als er veel van wordt gevraagd en knalt in de uitlaat bij gas-dichtdraaien. Overigens: Bings zijn geen ideale carburateurs. Indien hetzelfde principe nog een olie dempertje er bij heeft zoals een Stromberg CD150 bijv wordt de motor nog rustiger en smeuiiger, zo merkte ik. Vroeger draaide ik de sproeiernaalden zelf, bijv als ik een middengebied feller wilde hebben. Je moet altijd van een bekende naald uitgaan en die een fractie modificeren. Een tot twee honderdsten millimeter in diameter kleiner of groter is al goed voelbaar. Dit is werk voor de echte Hobbyist. Groeten, Louis van Rijn.

  22. OmarB
    Ik heb zondag voor de eerste maal sinds het wijzigen van de sproeierbezetting getankt. 303 km gereden over een mix van snelwegen en binnenwegen; 16 liter verstookt; verbruik 1:19. Dat is in ieder geval 2 km meer per liter dan ik de laatste jaren gewend was. Wordt vervolgd....

  23. tonky
    ik heb nieuwe naalden en naaldsproeier(2,66) bij de hobbyist besteld, als ik deze monteer zal ik de naald weer in de 1 na hoogste positie brengen en dan kijken wat het effect is. Gr Tonky

  24. tonky
    kom er net achter dat ik 2,64 nodig heb ipv 2,66 is dit een groot verschil ?

  25. OmarB
    Dat scheelt precies 1 "stap". Indien mogelijk zou ik de naaldsproeiers omruilen voor de juiste maat.

  26. OmarB
    Inmiddels een aantal tankbeurten verder. Het verbruik schommelt tussen 1:19 en 1:19.5, gemiddeld rijd ik nu dus ruim 2 kilometer verder op 1 liter. Afgelopen weekend de bougies geïnspecteerd; de ene was grijs, de ander meer bruin (zie foto). Daarop de klepspeling gecontroleerd: de inlaatklep van de cilinderkop waar de bruine bougie was uitgekomen bleek iets te strak te staan. Dus deze inlaatklep weer op 0.10 mm gesteld en de inmiddels al wat oude bougies vervangen voor een vers paar.

     

  27. louisvanrijn
    Hi Omar, Een mooi gebruik, beter dan gemiddeld. Uit de iets rijker draaiende rechterbougie is niet "zomaar" een conclusie te trekken. Zelfs bij perfect gelijke carburateurs kan het zijn dat een kant iets rijker/armer loopt door de kleine lengte verschillen in de aanzuigleiding voor de carburateur en uitlaatlengte. Sommige motoren hebben daarom links en rechts fractioneel verschillende sproeiers, bijv 142.5 en 145 Ik zou de carburateurs (op een mooie Pinksterdag?) nog eens uitelkaar halen en bijv. de uitstekende naaldlengte onder de zuiger meten, die moet links en rechts precies gelijk zijn. (dus op +/-0.5 mm evenlang zijn). Ook moeten de gaskleppen (met het stuur rechtuit) precies gelijktijdig beginnen met openen, dat kan je zien met een spiegeltje en/of checken met twee vloeistof kolommen. (synchronseren). Ook kan je controleren of beide chokeklepjes helemaal dicht staan na het sluiten van de choke, maar dat is meestal OK. De carburateurs moeten ook "evenrecht" of "evenschuin"op de koppen zitten. Het vlotterkamer niveau moet links en rechts prcies gelijk (even hoogzijn) zijn. De stationaire schroef zou links en rechts er even ver in moeten zitten (kleine afwijkingen komen voor) Dit zijn een paar puntjes die zelf makkeleijk te controleren zijn. Dag, Louis

  28. louisvanrijn
    Hallo Tonky, Je schreef dat de R65 inhoud boven de 120... dat deed de R60/5 ook bij tegenwind ( met standaard sproeiers). Het is nu eenmaal zo dat de geadverteerde 40-45 pk er alleeen bij 6400 tpm uitkomen en bij 120 zit je waarschijnlijk bij 5000 rpm en op ca 34 pk of zo....terwijl de frontale omtrek en hoge weerstandscoefficient van de motor met z'n bestuurder even groot zijn als die van een kleine auto. Hij kan dus niet harder bij die snelheid, zeker als er wat tegenwind op kop staat. Een Alto (type 1996) rijdt met 48 pk 150 km/h... niet gek dus. De R60/5 rijdt met 40 pk 155 km/h in theorie, (met kleine berijder, maar ik ben 1.92 m en steek dus ca 15 cm verder naar boven uit .. dus ooit max 145+ km/h topsnelheid gehaald. Boven de 120 is de fut er wel uit bij de R60's. Dit als referentie. groeten Louis

  29. OmarB
    Inmiddels heb ik een paar maanden van experimenteren achter de rug. Ik kreeg namelijk toch het gevoel dat de afstelling wat te arm was voor snelwegritten , want hij trok net niet lekker door in zijn 5e versnelling en ik was bang voor overhitting (ik heb namelijk, in tegenstelling tot Louis, geen oliekoeler). Dus na veel inlezen op internet en werkplaatshandboeken, heb ik nu de sproeierafstelling van de USA-versie van de R100S van 1978 (gelijk aan de R100 vanaf 1981). D.w.z. hoofdsproeier 160, naaldsproeier 266 en naald op gleuf 3 (van bovenaf gezien). Verbruik is momenteel bij een mix van snelweg en lekker doorrijden op binnenwegen: 1:19. Ik heb nog hoofdsproeiers 165 bij mijn dealer besteld, welke een periode in de USA-uitvoeringen van de R100RS en R100RT hebben gezeten (e.e.a. in combinatie met naaldsproeier 266 en naald op gleuf 3). Wordt dus vervolgd. Bijgaand wat plaatjes van de bougies bij de verschillende hoofdsproeier-bezettingen (maar wel met naaldsproeier 266):

         

  30. louisvanrijn
    Hi Omar, mooi gedaan. De laatste set bougies ziet er goed uit. Maar is de rechter bougie ook steeds van de rechter kop? Op het onderste plaatje is de linker bougie natuurlijk van de carterontluchtingskant, dus de rechterkant. De rechterbougie is mooi arm, zou een tandje (dus 2.5 punt) rijker kunnen: bijv sproeier 160 en 162.5 gecombineerd.... Overigens heb ik zonder te smokkelen nu een keer 1: 24.2 gerealiseerd... maar dat is trucksnelheid en dus geen verkoopbaar verhaal. De volgende stap is natuurlijk een langere 5 in de bak en dual spark.. Groeten Louis. (R100RS 1979 240.000 km. 1e originele blok.)

  31. OmarB
    Ik zie dat ik de bougies inderdaad niet consequent heb neer gelegd. De wittere bougie komt uit de linker cilinderkop. Ik vermoed trouwens dat het niet mee zal vallen om zo'n "tussenmaat" hoofdsproeier als de door jou genoemde 162.5 te bemachtigen. Maar ik zal eerst de Bings weer eens laten synchroniseren.