Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'boet', geïmporteerd van het oude forum: Hi, Ik ben sinds een jaar bezitter van een R100RT uit 1981. Dit is mijn eerste motor. Starten gaat moeiilijk. Is het normaal als je de choke helemaal gebruikt, de motor bijna niet rondgedraaid wordt? De motor start opden duur wel maar zonder choke en met de accu bijna leeg. Misschien start ik niet goed? Bougies heb ik afgesteld op 0,6 mm. Voor de rest ben ik vrij onbekend met het motorgebeuren, maar wil me dat wel eigen maken. Vandaag heb ik een zijkapje verloren, van die driehoekachtige dingen bij de accu. In mijn enthousiasme met rijden kwam ik er telaat achter. Waar kan ik zoiets aanschaffen? Voor de rest, geniet ik met volle teugen van het boxer geluid. (als hij start !!!)

23 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'DIRK KRUIS', geïmporteerd van het oude forum: BESTE BOET IKZELF BEZIT OOK EEN R100RT van 78 tijdens het starten van de moter moet je de choke gebruiken en wat ook belangrijk is dat je ook een streepje gas erbij geeft dan moet hij als voor de rest alles goed afgesteld staat gelijk starten.meschien is het ook nodig om de accu te vervangen zodat hij wat meer purrie heeft om de startmotor goed rond te draaien. het zijkapje moet je bestellen bij de hobbyist!

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum: Boet misschien is het een idee om de motor eens een grote beurt te laten geven bij een dealer die overweg kan /ervaring heeft met oude boxers. Dan weet je zeker dat je uitgangspunt goed is als je daarna jezelf het sleutelen eigen maakt. Zo heb ik het indertijd ook gedaan. Motor gekocht, liep niet zo best maar ik kon dat moeilijk beoordelen door gebrek aan ervaring - grote beurt laten geven en ondertussen zelf middels werkplaatshandboek technische kennis verworven. Olie vervangen, carburateurs stellen, puntjes stellen, remblokken vernieuwen, remvloeistof vervangen, elektrische problemen oplossen en de startmotor laten reviseren. Succes

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Het start probleem en daardoor de accu steets leeg trekken kan komen door een slecht massa punt van de accu naar het frame. Hier han mijn R80RT last van, Succes peter

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Boet, Gefeliciteerd met zo'n leuke R100RT. Rijd er zelf ook al 10 jaar op een uit 1981. De startmotor (orgineel een Bosch uit Spanje) gaat zwaar draaien als ie ouder wordt. Trekt dan mega veel stroom. Remedie: Valeo-startmotor kopen, draait veel lichter en sneller. Nadeel: na een paar jaar laten de (gelijmde) magneten los. Of de Bosch naar een revisiebedrijf brengen. Zou ik doen. Heb de Bosch zelf gereviseerd, nieuwe lagers erin, schoongemaakt, gesmeerd. Was een hele verbetering. Starten met choke helemaal dicht (bij 0'C) of 1/2 tot 3/4 dicht (bij 20'C). Motor steeds koud natuurlijk. Altijd een klein beetje gas erbij. Veel plezier! Groeten, Dago Langen. '81-er R100RT, >200.000km.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum: Dago volgens mij bedoel je starten met choke helemaal OPEN [0'C]... toch ? Ik heb mijn startmotor laten reviseren bij de Fa. Ott in Amsterdam Noord. Het is de specialiteit van mijnheer Ott - alle garages brengen daar hun startmotoren. Kostte anderhalf jaar geleden 100 euro meen ik. Was als nieuw daarna.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: mijn R100RT '81 start perfect. Daar voor had ik een zelfde model maar dan uit '80, die startte minder goed, o.a. omdat die geen elektronische ontsteking heeft. Omdat de accu nogal klein is hangt hij met koud weer wel aan de lader. Als je aanneemt dat je startmotor goed is, kan het in de stroomvoorziening liggen, accu goed en op peil? Maakt de aardkabel van de accu naar het blok goed kontakt? (bedoelt Peter dit ook, of bedoelt hij "frame"?) Voor startprocedure zie Dago! Ik geloof dat ik nog een rechter zijkapje heb liggen.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: De motor zelf maakt namelijk wel goed contact met het frame , maar de min kabel van de accu naar het bolk ( de bak ) is voor deze startmotoren te dun . En het contact op de bak is met teveel weerstand . Ik heb een extra kabeltje gemaakt van de accu naar de bout van het achterframe nooit meer een probleem gehad . Wel een echte accukabel gebruiken dezelfde als er al gebruikt is voor de accu naar de bak . Peter

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:
    Dago volgens mij bedoel je starten met choke helemaal OPEN [0'C]... toch ?
    Ja, dat bedoel ik. In feite trek je dan de startcarburateurs open. Bij een Weber-carbu sluit je een choke-klep. Gevolg: minder lucht, dus rijker mengsel. Excuses als ik verwarring gezaaid heb. Overigens zijn de opmerkingen over de dikte van de (stroom)kabels terecht: die mogen zeker niet te dun zijn. Groeten, Dago Langen. '81-er R100RT, >200.000km.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Boet', geïmporteerd van het oude forum: hi Bedankt voor de goede tips. Vandaag gereden en heb het gedaan met een streepje gas .Mwa, start niet lekker maar ging toch aan. Wat mij opviel is dat tijdens het rijden de volt meter op 12,8-13 volt staat. Als ik voor het stoplicht sta dan valt hij terug naar 10 Volt en danst dan tussen de 10 en 11 Volt. (bij een gelijkblijvend toerental). Verder hangt de dame aan de druppellader. Desalnietemin, de Limburgse heuvels bekeken vandaag. Ongeloofelijk ik ben op plekken geweest, waarvan ik het bestaan niet eens wist (ik woon al heeeel lang in Limburg) Sorry dit even tussendoor. Het komend weekend ga ik al jullie tips toepassen op de dame, indien van toepassing Groetjes Boet

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'leo', geïmporteerd van het oude forum: Dat op en neer dansen van de wijzer van je voltmeter, doet ie dat ook als je het knippelicht uit hebt staan..!??

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: Hi Boet, mooi hË. Die voltmeter moet je meer zien als een indicatie dan als een precisie-instrument. Zo te zien doet ie ongeveer hetzelfde als de mijne. Licht aan of uit, knipperlicht erbij maakt veel verschil. Wil je exacte metingen doen doe het dan met een goede losse meter op de polen van de (geladen) accu.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'boet', geïmporteerd van het oude forum: Stom stom stom, inderdaad de voltmeter danst wat meer bij het richting aangeven. Alweer een beer minder op mijn weg. groetjes

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Persoonlijk zet ik mijn dimlicht altijd uit als ik b.v. voor een stoplicht sta te wachten. Is een gewoonte geworden. Hiermee hou je de lading in de accu aangezien het ding nou eenmaal niet laadt onder de 1100 toeren. En het is maar een 28amp/u accu en een 50W koplamp trekt ruim 4 Amp. Vaak laadt ik hem ergens halverwege de winter helemaal vol met een echte lader. Ik moet de choke helemaal gebruiken zomer en winter. Behalve met warme motor. Maar dit heeft ook te maken met het feit dat ik mijn gasnaalden op de Amerikaanse stand heb staan. Dat is een richeltje dieper. Dus hij krijgt bij mij een arm mengsel. Vandaar dat ik hem ook zomers vol moet choken. Maar ik gooi hem na een paar honderd meter weer dicht. Een setje nieuwe gasnaalden en busjes is trouwens zo weer terug verdiend. Vaak zijn die na een aardige afstand sjokken ovaal uitgesleten -> dus gaat er meer benzine door. Mijn boxer loopt 1-17~20 (winter~zomer) Met een stevige rijstijl woon werk. R100RT '79 270.000km

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum: Mijn R100RT loopt 1-13~15 met een rustige rijstijl. Komt dat verschil door de 'amerikaanse 'stand en het setje gasnaalden?

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Alleen zo'n gasnaalden/busjes revisie met een orginele gasnaald stand geeft waarschijnlijk al en verbetering van 1 a 2 km/liter. Wel is het zo dat als je "Amerikaans" gaat rijden je een hele tijd met een beetje onwillige loop te maken hebt. Hij moet er even aan wennen zeg maar. En moet je voortaan alleen nog maar super tanken. anders gaat hij pingelen. Maar ook op een liter super kom je verder dan op normaal is mijn ervaring. Ook staat mijn ontsteking waarschijnlijk een fractie vroeger dan in het boekje. Maar het oude lijk loopt als een tierelier. Iedere dag tik ik de 7000rpm en 150km/u wel even aan. En dat met 270.000 achter de kiezen.... Dus die naalden en busjes heb je met 2 a 3x tanken terug. En voortaan bijna 400km op een tank...

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Alleen zo'n gasnaalden/busjes revisie met een orginele gasnaald stand geeft waarschijnlijk al en verbetering van 1 a 2 km/liter. Wel is het zo dat als je "Amerikaans" gaat rijden je een hele tijd met een beetje onwillige loop te maken hebt. Hij moet er even aan wennen zeg maar. En moet je voortaan alleen nog maar super tanken. anders gaat hij pingelen. Maar ook op een liter super kom je verder dan op normaal is mijn ervaring. Ook staat mijn ontsteking waarschijnlijk een fractie vroeger dan in het boekje. Maar het oude lijk loopt als een tierelier. Iedere dag tik ik de 7000rpm en 150km/u wel even aan. En dat met 270.000 achter de kiezen.... Dus die naalden en busjes heb je met 2 a 3x tanken terug. En voortaan bijna 400km op een tank...

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum: Jan jij moet 7000 toeren maken om 150 km/h te rijden ?? Ik haal 170 op 5500 rpm, 5e versnelling, wind tegen. R100/7 [1978] De motor is dan vibratievrij en ligt als een huis op de weg. Ik haal geen 400 km op een tank, 300 gaat wel. De motor is niet gereviseerd en rijdt nog op gelode benzine. 150.000 km gereden

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Nee ik zei dat ik iedere dag de 7000 toeren wel aantik. Da's dus doortrekken tot het rode gebied. Verder laat ik het oude beestje ook nog 150km/u rijden. En dat is natuurlijk niet bij 7000 toeren maar veel minder. En dan nog een kleine 400 km op een tank.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'leo', geïmporteerd van het oude forum: 170 km/h bij 5.500 tpm? Hoe hard gaat ie dan wel bij 6.500 of 7.000 tpm. Ik ben benieuwd, want bij mijn 32/11-cardan zit een (zwabberende) kilometerteller die hoort bij een 37/11-cardan. bij de afgelezen snelheid moet ik dus altijd wat bijschatten. Wie heeft voor mij wat combinaties van toerentallen en snelheden voor een 32/11-cardan?

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Vanochtend nog even gekeken. 150km/u is ~5100 toeren.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: R100RT '81 gebruik ik voor woon-werkverkeer. Op de stukken snelweg rijd ik 120 tot 140. Ik wil hem ook altijd even doortrekken tot 160 / 170. Verbruik constant 1: 16 /17, super met lv. Sproeierbezetting zal ik eens naar kijken

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'toba', geïmporteerd van het oude forum: als hij zo slecht ronddraait bij het starten monteer gewoon een gebruikte of nieuwe valeo startmotor en je bespaart je een hoop ergernis. toba