Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum: Vandaag voor het eerst de intercom gebruikt die al een paar jaar op de motor zit.Baehr Verso. Er zit een hinderlijke storing in, er zit een tikkend geluid op. De freqentie van het tikken is afhankelijk van het toerental van de motor. Wie heeft hier een oplossing voor?

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kaspar', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Klaas Heb je een radio aangesloten? Ik ben er van overtuigd dat dat het geval is en dat je er geen ontstoorde radiokabel op hebt zitten. heel eenvoudig te controleren. Trek even de radioaansluiting op de intercom los. Is dan het tikken voorbij dan weet je dat je een ontstoorde kabel moet kopen. Ook een Garmin stoort nogal als de aansluitkabels langs een stoorder lopen. (benzinepomp, dynamo) Kabels verleggen. In het ergste geval zijn er ontstoorfilters (ESF 03) te koop bij de Hobbyist.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb inderdaad de kabel van de garmin naar de intercom onder de tank langs gelegd. Ik ga het uitproberen om hem te verleggen en anders een afgeschermde kabel te gebruiken. In de originele kabel van Baer sluiten ze de afscherming niet aan maar gebruiken ze alleen de twee binnenste aders voor het signaal.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'kaspar', geïmporteerd van het oude forum: In de kabel zit een dikke knop. Die vangt de storing het ergste op. Als je die van de stoorbron weghaaalt is waarschijnlijk ook je probleem opgelost. Succes.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum: Ik gisteren de kabel vanaf de garmin naar de intercom afgekoppeld bij de intercom.Helaas maakt dit geen verschil.Ik kreeg van iemand de tip om een condensator over de voeding heen te zetten,heeft iemand hier ervaring mee, en welke waarde moet deze condensator hebben.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Mijn ervaring met Radio's is dat je de orginele "ontstoorde" BMW kabels moet vervangen voor een eenvoudige koperen kabels met NKG bromfiets doppen. Vaak doen de kabels het nog wel (vonken) maar ze storen wel heel erg. Onstoren is leuk maar beter is het aanpakken van de stoorbron. In dit geval waarschijnlijk de bougiekappen.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Klaas, In de discussie heb ik een paar leuke opmerkingen gezien, de meest belangrijke opmerking is het aanpakken van de storingsbron. Dit is voor een amateur een extreem lastig karwei, voor een professioneel persoon is dat bijna hetzelfde probleem. De bougie doppen voor een bromfiets hebben minder ontsteek-stroom te verwerken dan bij de ontsteking van onze BMW's, dus ik denk dat een doorgeslagen bougiekap niet ondenkbeeldig zal zijn met een bromfiets bougiekap. Het probleem van een storing is te ontleden in twee hoofdgroepen: a) storing door elektromagnetische overdracht, door de "lucht" b) storing door geleiding dus door de bekabeling. add a) ontstoorde kabels om de HF pieken te onderdrukken, zijn standaard BMW volgens mij. add b) Dit is het meest voorkomende probleem en tevens het moeilijkste. Je kunt het je zo voorstellen, dat als er door een geleider (draadje) een stroom loopt, zal er een spanningsverschil ontstaan tussen het begin en het einde van het draadje. Dit is algemeen. Veronderstel dat de ontstekingunit een puls geeft voor een vonk, dan ontstaat er een stroom puls op het "boordnet" dus populair op de plus, maar ook via het chassis naar de accu. Deze is een slechte HF pulsonderdrukker, dus moet de puls worden onderdrukt bij de bron in dit geval daar waar de plus voeding wordt belast, afhankelijk van het motortype, bij de voeding van de bobine en bij elektronische onstekingen bij de plus voeding van de ontstekingsunit. Bijna altijd kan je een normale bij de automaterialenzaak de juiste onstoringscondensator kopen. Dit zijn speciale, die een lage inwendige weerstand hebben voor de stoorpuls en de juiste waarden. Ook is het van belang als je gebruik maak van het boordnet voor de voeding van de intercom o.i.d. altijd de plus aansluiting met een contstoringscondernsator te onstoren, waardoor je geen stoorsignaal naar binnen krijgt van het boordnet. Ook helpt het de LF of geluidskabels door een onstoringscondensator te immuniseren, dan onderdruk je automatisch de stoorsignalen die bij a) zijn genoemd, door `de lucht` Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben gehad, groetjes Marco

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Mijn "bromfietsdoppen" zitten reeds ruim 4 jaar zonder problemen. Ook bij hevige regen geen centje pijn. Dat is wel anders met de orginele BMW kabels. Gemiddeld eens per twee jaar ging er wel een kapot. En die dingen zijn nog prijzig ook. En na het verwijderen van de BMW kappen was ik ook mijn zeer luide tik kwijt op mijn zender ontvanger die ik toen aan boord had. (27Mhz) En laat dat nou net de klacht zijn van Klaas, een vette tik. Maar zo'n vette tik op de frequentie van je toerental is hoogstwaarschijnlijk toch een storing door de lucht. En die kan eigenlijk alleen maar gemaakt worden in het traject bobine -> bougie. Verder kan het inderdaad nooit kwaad om nog wat extra te ontkoppelen met een condensator met daarvoor een ferrietkern of ontstoringsspoel. @Marco, ook dagelijks in de weer met zenders ontvangers? Ik layout in het dagelijkse het inwendige van radiochips en voorheen radiokaartjes en ook wel GSM's.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
    Mijn "bromfietsdoppen" zitten reeds ruim 4 jaar zonder problemen. Ook bij hevige regen geen centje pijn. Dat is wel anders met de orginele BMW kabels. Gemiddeld eens per twee jaar ging er wel een kapot. En die dingen zijn nog prijzig ook. En na het verwijderen van de BMW kappen was ik ook mijn zeer luide tik kwijt op mijn zender ontvanger die ik toen aan boord had. (27Mhz) En laat dat nou net de klacht zijn van Klaas, een vette tik. Maar zo'n vette tik op de frequentie van je toerental is hoogstwaarschijnlijk toch een storing door de lucht. En die kan eigenlijk alleen maar gemaakt worden in het traject bobine -> bougie. Verder kan het inderdaad nooit kwaad om nog wat extra te ontkoppelen met een condensator met daarvoor een ferrietkern of ontstoringsspoel. @Marco, ook dagelijks in de weer met zenders ontvangers? Ik layout in het dagelijkse het inwendige van radiochips en voorheen radiokaartjes en ook wel GSM's.
    Inderdaad, ik heb 21 jaar een autodealerberdrijf gehad en daarnaast erkend radiozendamateur, mijn basis educatie is oorspronkelijk hoger electronicus, wat ik later hheb gebruikt in mijn garage. Momenteel docent natuurkunde Groetjes, Marco