Voor het nieuwe forum, klik   hier
jelle
Hallo, Ik ben op zoek naar advies voor het aankopen van een stroboscoop voor het afstellen en controleren van de ontsteking van mijn R27. Bij de Hobbyist hebben ze er een van Hella, echter deze is geschikt voor 2, 4, en 6 cilinders. Hierover heb ik contact gehad met de Hobbyist en de R27 zou hier inderdaad niet mee af te stellen zijn. Heeft iemand ervaring met het afstellen van de ontsteking van de R27 met een stroboscoop. En het controleren van de vervroeger. Graag zou ik een merk of type weten waarmee dit mogelijk is.

11 reacties

  1. Gosselaar
    Hallo Jelle, op deze site vind je een hella stroboscoop die geschikt is voor één en meerdere cilinders, bij een 6 volts installatie of magneetontsteking gebruik je de voeding voor de stroboscoop-lamp door deze aan te sluiten op een losse 12 volts accu. Die bij de Hobbyist zou dan nog een vierde aansluiting hebben voor contacthoekmeting en vervroeging die aan te sluiting is aan de draad van de bobine aan contactpunt zijde, maar zou zo een als bij jvmotors de Hobbyist niet hebben. Succes. http://www.jvmotors-shop.nl/a-35641925/gereedschap/hella-stroboscoop/

  2. jaap43
    Of zo'n hele ouderwetse met een neonlamp die je in serie met de bougie zet.

  3. jelle
    Die op de site van jv motoren lijkt erg op diegene die de Hobbyist heeft, ik denk dat het dezelfde is. Op doos staat dat deze voor 2, 4, en 6 cilinders is vandaar dat ik ze gevraagd heb of deze geschikt zou zijn. Een van de jongens die daar werkt heeft er zijn R26 mee af proberen te stellen, dat ging niet. Zo'n ding doet toch niets anders dan oplichten zodra de stroom door de bougiekabel gaat?? Hetzelfde als de ouderwetse neonlamp, maar dan met externe voeding? Zou de ouderwetse neon lamp nog ergens te koop zijn?

  4. jaap43
    Die nieuwerwetse met een stroboscooplamp moet ook voor 1-cilinders werken. Die lamp wordt ontstoken doordat er een klamp rond een bougiekabel geklikt wordt en dan de hoogspanningspuls oppikt. Alleen mis je dan alle andere voorzieningen op die er verder mee mogelijk zijn. Ik heb nog zo'n ouderwetse in de schuur hangen en een nieuwerwetse verbouwd tot een heel eenvoudige flitser. Dus alleen ontstekingstijdstip. Deze was afkomstig van een gesloopte SUN onstekingstester.

  5. Gosselaar
    Hallo Jelle, heb vroeger zo`n ouderwetse gehad, deed het prima. Heb nu al jaren de 12 volts Hella met 3 aansluitkabels voor gebruik bij o.a. mijn BMW R50 bj. 1967 . De inductieklem aangesloten op een bougiekabel, of het nu een één of zes cilinder is, pakt het signaal , de inductie, zoals je zelf al schrijft als er genoeg spanning voor een vonk is, voor het oplichten van de neonlamp. Heb bij de Hobbyist naar meer gegeven en een foto gezocht maar niet gevonden. Heeft die man soms het knopje niet ingedrukt of deze heeft tocht een extra aansluiting zodat hij cilinder afhankelijk is, maar zou het toch ook op een één cilinder moeten doen.

  6. jelle
    Dat hij niet op de site staat met een foto kan kloppen. Ik heb hem hier voor mijn neus liggen. Ze hadden hem al opgestuurd. De keus is nu of houden of terugsturen. Proberen gaat even niet omdat het blok er nog naast staat. En ik de bak nog aan het reviceren ben. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de Hobbyist een raar beeld ziet bij de R26 omdat deze ook vonkt bij het eind van de uitlaatslag. Al is dit op zich ook niet logisch omdat de merktekens niet veranderen.

  7. jelle
    Ter aanvulling: Bij de hobbyist heeft iemand zijn R26 er mee proberen af te stellen.

  8. AdriaanKragten
    Ik heb een R 27 gehad maar daarbij zaten de contactpuntjes op de nokkenas. Daardoor krijg je alleen een vonk bij de compressieslag. Als een R 26 ook vonkt in de uitlaatslag dan moeten de contactpuntjes op de krukas zitten of er zouden dubbele nokken op de nokkenas moeten zitten, net als bij de boxer. Beide opties zou ik onlogisch vinden voor een 1-cylinder.

  9. Gosselaar
    Je zou hem kunnen proberen bij een kennis op een motor of op een bromfiets (zelf nog niet geprobeerd) zou hij het ook moeten doen. Of auto waar je nog bij de bougiekakel kunt om aan te sluiten. De vervroeging kun je er ook mee controleren maar dan moet je de graden vervroeging zelf op het vliegwiel aanbrengen. De maximale vervroeging staat meestal al wel op het vliegwiel. Heb de hand- en onderdelen boeken van de R26 en R27 bekeken en bij beide modellen zit de ontsteking op de nokkenas. Wat mij opviel, is dat de vervroeger met onderbreker nok verdacht veel op die van de R50 met dubbele nok lijkt en misschien wel eens zou kunnen passen, wat de dubbele vonk zou kunnen verklaren als er een van een R50 op zit.

  10. Gosselaar
    Nu moet ik wel even iets recht zetten. Schreef ik een draadje hoger dat, mede doordat een BMW onderdelen firma voor beide ontstekingen dezelfde afbeelding gebruikt, de ontsteking van de R26 en R27 op de nokkenas zou zitten, maar door nu een gezamenlijke handleiding van beide motoren op internet gevonden, blijkt dat de ontsteking van de R26 op krukas (een extra vonk) en de R27 op de nokkenas zit. Zie foto. Bij deze recht gezet.