Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum: Ik bezit een r80/7 met tubeless banden waarin een binnenband geplaatst is (spakenvelg!), is dit vanwege het verschil in constructie mogelijk? Ik las net een artikel in de nieuwste Klassiek & Techniek tijdschrift dat dit schadelijk zou zijn! Wie heeft er ervaring mee?

22 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'patrick', geïmporteerd van het oude forum: nou ik heb wel eens vaker gehoord dat als je band kapot is dat ze daar gewoon een binnen band in kunen duwen,maar er zal wel iets van een velgenlind in moeten om de binnen band te beschermen tegen de spaken die aan de binen kant van de velg ziten.groetjes patrick

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Johan, Gewoon rijden, tubeless buitenband met binnenband is geen probleem. Maar het enige verschil is met en zonder binnenband is de temperatuur. Met binnenband wordt de buitenband warmer, meer grip maar slijtage is wat hoger. Een ander iets is, probeer maar eens aan een buitenband te komen die geschikt is voor een binnenband, deze zijn meestal duurder dan tubeless banden. Sterkte Richard

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Beste Johan, Er is een technisch verschil tussen een tubeless buitenband en een"konventionele buitenband. Het verscil is de binnenste laag van de ban is bij tubeless voorzien van een speciale luchtdichte laag. Als je er een binnenband in monteert is er technisch gesproken niet veel bezwaar, echter ik zou dat nooit doen, er bestaat m.i. een wrijvingsprobleem tussen de binnen en de tubeless band, deze speciale laag rubber hiervan is daar niet op berekend. In de racerij wordt dit ook ten zeerste afgeraden. Zelf heb ik geen ervaring met een klapband bij een motor en weet derhalve neit of dit is te korrigeren. Marco

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum: Hello, Het is al even geleden dat hier op gereageerd is, maar voor mijn 60/7 (met spaakvelgen en binnenband) ben ik op zoek naar nieuwe banden. Nu is mijn vraag NIET welke banden het moeten worden (bridgestone) maar of het nu wel of niet slim is om een tubeless buitenband standaard te gaan rijden met een binnenband? Het gaat hier niet om een noodoplossing om even mee naar huis te komen, maar om een standaard oplossing. Verder wordt er regelmatig stevig mee doorgereden. Mijn instelling is altijd geweest dat men inderdaad geen tubeless buitenband om een binnenband mag omdat er inderdaad een wrijvings (dus hitte) probleem zou kunnen optreden. En ik ben niet van plan om met 150+ een klapband te hebben hahahaha. Via een grote bandenboer (waar ik overigens altijd goed geholpen ben, maar ook dat kan veranderen) kreeg ik te horen dat dat totaal geen probleem zou zijn. Dus wie heeft hier ervaring mee en wil deze delen met de forumleden? * een oplossing is natuurlijk gietvelgen maar dat vind ik zonde.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank bouwmeester', geïmporteerd van het oude forum: Ik rijd al jaren met tubeless banden met binnenband. Ik vertrouw hier ook helemaal terwjl ik echt niet klungel op de weg. De binnenband moet wel goed passen natuurlijk. groet, Frank.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum: op banden van het merk continental staat: tubeless-on tube type rim fit tube.fabrikant geeft dus zelf aan dat er een binnenband gemonteerd mag worden. lijkt me dus voor andere merken ook geen probleem. henry

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Nog afgezien of je wel of niet een binnenband monteerd in een Tubeless buitenband: Bij lek rijden(bv een spijker of schroef), bij montage van een binnenband is de boel plotsklaps in een keer helemaal leeg, is dus niet echt veilig te noemen. Bij Tubeless montage daarentegen loopt de band langzaam leeg omdat de lucht moeizamer wegloopt, dit is dus veiliger. Ander voordeel van Tubeless montage is dat dit vaak voor nood te repareren is met een plug om daarmee met gepaste snelheid thuis te komen. Bij montage van een binnenband moet het wiel en de band gedemonteerd worden.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Nog afgezien of je wel of niet een binnenband monteerd in een Tubeless buitenband: Bij lek rijden(bv een spijker of schroef), bij montage van een binnenband is de boel plotsklaps in een keer helemaal leeg, is dus niet echt veilig te noemen. Bij Tubeless montage daarentegen loopt de band langzaam leeg omdat de lucht moeizamer wegloopt, dit is dus veiliger. Ander voordeel van Tubeless montage is dat dit vaak voor nood te repareren is met een plug om daarmee met gepaste snelheid thuis te komen. Bij montage van een binnenband moet het wiel en de band gedemonteerd worden.
    Rudy, lijkt me stug. Als je een tubeless band monteerd op een tubeless velg zal bij het lekrijden de lucht toch ook uit band moeten ontsnappen of niet? Of denk jij dat de band hier nog verschil in maakt? Als je lek rijd, heb jij dan: rubberruimer, conisch propje ( diverse soorten en maten zijn er) vulcaniseerrommel etc bij je? Oh ja niet te vergeten, een stevige compressor om de TL band op de hiel te krijgen! Lijkt me niet dus. Binnenband: band afhalen. plekken, monteren en rijden, geen probleem. Al moet ik wel zeggen, heb ik met een weg motor nog niet meegemaakt, met mijn off roadjes met enige regelmaat. Chris

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Chris, ik denk dat je wel een punt hebt over het leeglopen. De binnenband kan echt niet helemaal klappen omdat hij is opgesloten in de buitenband. Dus de leegloop zal zich ongeveer (helemaal) gedragen als bij een tubeless. En repareren: er zijn volgens mij tegenwoordig wel meeneemsetjes voor noodreparatie van tubeless. en als je dan ook zo'n handvat hebt waar een CO2 patroon in gaat lukt ht je misschien ook wel om een tubeless weer op bruikbare druk te krijgen. Als je de eerste benzinepomp met bandenpomp maar haalt ben je al een hel eind geholpen, denk ik. Het lijkt me evengoed wel nuttig om na te gaan of de fabrikant zo'n boodschap geeft als bij de Conti; dan weet je in ieder geval dat de fabrikant heeft uitgezocht dat het kan, anders zou hij in verband met productaansprakelijkheid nooit zo'n boodschap op de band zetten... Groeten, Egbert

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Ja Chris die propjes en vulcaniseer rommel zit tegenwoordig bij elke bmw bij het boord gereedschap. Gewoon met de tijd mee gaan. O ja ook nog een busje drijf gas. Groet Arnold

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Wist ik niet , van die setjes, ik heb een tweeventieler, met spaken. Blijft onverlet, je kunt gerust een binnenband in een tubless monteren, ik rijd ik al jaren mee, nix problem. Chris

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Mijn Rt van 1987 heeft zo'n setje met ruimer. propje en patronen met heluim (meen) ik al aan boord. Mijn Tr1 rijd op Tubeless banden met binnenband ongeveer zo,n 6000 km probleemloos meegereden ook soms Hard (160 km /u

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum: Niet elke tubeless buitenband is geschikt om daar een binnenband in te gebruiken. Dit in verband met de wrijving en het warm worden. Bijna elke fabrikant geeft op de buitenband aan of dat mag.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Ton, die patronen bevatten waarschijnlijk CO2, dat is veel goedkoper dan Helium. Het apparaatje dat ik bij Praxis heb gekocht heeft in ieder geval Helium. Groeten, Egbert

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Chris, die setjes zijn te koop in de fietsenzaak (oa) voor 10 euro dacht ik(werkt prima)met bmw pompje beetje lucht erin en bij eerste benz pomp op spanning brengen., ik had echter een binnenband in mijn r45, dus had ik niks aan. aan de weg je binnenband plakken lijkt me geen pretje, dan heb ik liever mijn werkbank met lijmklemmen in de buurt. toen dus mijn r45 op gehaald. met aanhangertje. Wat betreft leeglopen, Rudy kan best gelijk hebben hoor ! ik had toen een simpele spaanplaatschroef in mijn band en binnen een paar meter band leeg! met binnenband dus.... gelukkig reed ik slechts 60, dus met wat geslinger aan de kan vd weg gekomen. Bij een auto loopt het wel heel rustig leeg, aangezien dat 99 procent tubeless is, kan het best kloppen. graag een banden specialist die info hieromtrent kan verschaffen ? grt peter.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum: Bij het lek rijden van een tubeless band hoeft de band niet van de velg,dit is vaak onderweg te repareren met zo'n setje van Rema Tiptop, zitten ook een paar gaspatronen bij. Bij een tubeless lek, ontsnapt de lucht zeer langzaam als het voorwerp nog in de band zit(wat hij aan de binnenkant in de tubeless laag heeft gedaan weet niemand, moet de band er eerst af dus). Is de hiel van de band eenmaal over de humps heen geschoten het diepbed in, dan hoef je jezelf geen zorgen meer te maken om deze weer op te pompen en over de hump heen te krijgen, de band is dan allang stuk gereden. Met binnenband: als je geluk hebt is dit te repareren, zit er een scheur in dan heb je het volgende probleem al weer te pakken,kun je niet plakken. Over het algemeen geldt: het zijn noodoplossingen, oplossing om bij de dichts bijzijnde pomp te komen of thuis. De band zal na het lekrijden toch aan de binnenzijde gecontroleerd moeten worden op een kapotte tl laag. Band wordt na het uit rollen behoorlijk warm/heet en dit beschadigd weer de rayon koordlagen in de zijwand, deze smelten of breken. Tevens kan men aan het zogenaamde olifantenhuidje zien of de band heet is geweest en dan kan de band ook vervangen worden. Heb in de praktijk wel motorbanden gezien die gerepareerd waren en van binnen totaal kapot. En dan wordt er ook nog hard mee gereden. Profession: reeds een jaar of 16 werkzaam in het bandenwereldje.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hahave', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb ÈÈn reactie niet kunnen vinden vandaar dat ik deze maar even plaats. Het probleem van een binnenband in een tubelessband is dat bij het vullen van de binnenband, deze de vorm aan gaat nemen van de buitenband. Op het moment dat de binnenband nog leeg is en opgepompt gaat worden kan er lucht tussen de binnenband en buitenband blijven zitten. Aangezien deze lucht niet kan ontsnappen via de buitenband (tubeless) ontstaat hier de situatie dat er een luchtbel tussen de binnen- en buitenband blijft zitten. Deze veroorzaakt veel warmte. Deze situatie lijkt mij niet wenselijk. Voordat er mensen gaan reageren dat het lucht tussen de binnen-en buitenband eventueel wel via de spaken verdwijnt, kan ik aangeven dat mijn ervaring is dat dit niet volledig gebeurd. DUS NIET DOEN!!!!

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob G ', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb ÈÈn reactie niet kunnen vinden vandaar dat ik deze maar even plaats. Het probleem van een binnenband in een tubelessband is dat bij het vullen van de binnenband, deze de vorm aan gaat nemen van de buitenband. Op het moment dat de binnenband nog leeg is en opgepompt gaat worden kan er lucht tussen de binnenband en buitenband blijven zitten. Aangezien deze lucht niet kan ontsnappen via de buitenband (tubeless) ontstaat hier de situatie dat er een luchtbel tussen de binnen- en buitenband blijft zitten. Deze veroorzaakt veel warmte. Deze situatie lijkt mij niet wenselijk. Voordat er mensen gaan reageren dat het lucht tussen de binnen-en buitenband eventueel wel via de spaken verdwijnt, kan ik aangeven dat mijn ervaring is dat dit niet volledig gebeurd. DUS NIET DOEN!!!!
    Inderdaad ,je hebt gelijk er komt lucht tussen binnen en buiten-band.Bij mijn banden boer pompten ze de binnenband aardig op en doormiddel met kloppen en ontzettend hard oppompen,ontsnapt de lucht,dit moet met beleid gebeuren en door een goede bandenboer. Rij al een goed jaar er mee,op een r100rs met gietwielen,macadams 50 vanMich. Grtjs Rob G.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum: het probleem van lucht tssen binnen- en buitenband is volgens mij te voorkomen door de hiel van de buitenband door het oppompen van de binnenband tegen de flens aan te drukken. De binnenband zal eerst de buitenband helemaal opvullen voordat de buitenband op zijn plaats springt.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joop Schaake', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb na een lek in mijn tubless band, (m'n band zat er net enkele km's om de velg) al jaren een binnenband. Nooit problemen mee gehad. Probleem van de luchtbel is mij bekend. Maar ik denk dat hitte problemen alleen onder extreme omstandigheden en in grensgebieden ontstaan. De meesten van ons zullen die omstandigheden nooit bereiken. Maar als je twijfeld moet je altijd het zekere voor het onzekere nemen. Dan rijdt je veel meer op je gemak.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
    Nog afgezien of je wel of niet een binnenband monteerd in een Tubeless buitenband: Bij lek rijden(bv een spijker of schroef), bij montage van een binnenband is de boel plotsklaps in een keer helemaal leeg, is dus niet echt veilig te noemen. Bij Tubeless montage daarentegen loopt de band langzaam leeg omdat de lucht moeizamer wegloopt, dit is dus veiliger. Ander voordeel van Tubeless montage is dat dit vaak voor nood te repareren is met een plug om daarmee met gepaste snelheid thuis te komen. Bij montage van een binnenband moet het wiel en de band gedemonteerd worden.
    Nou, Rudy, ik heb jongstleden een flink stuk ijzer in de (hadee) binnenband gehad, en zolang dat stuk maar bleef zitten, was er nog enige tijd mee vooruit te komen. (lees niet rijden) Ik heb het min of meer tot thuis gehaald, maar in een klap leeg was gelukkig niet het geval...