Voor het nieuwe forum, klik   hier
Rudyhadee
Vraagje: Heb nu binnen 1 jaar 2x een kromme stoterstang gehad, komt dit vaker voor? Hoorde een verhaal dat dit destijds bij de Rijkspolitie preventief vervangen werd bij circa 80.000 km. Gaat om een R75/5 uit 1972, toerental wat er maximaal "soms"mee gedraaid word is circa 8000Rpm. Ze gingen beide kapot bij een laag toerental trouwens, eerste keer met synchroon stellen bij 25-30 graden( te lang stationair gelopen waarschijnlijk en erg heet geworden) de 2e keer na het tanken.

9 reacties

  1. PeterH
    De 1e keer was de motor (te) heet, de 2e keer gebeurde het na een korte stilstand. Er zit mogelijk een temperatuur-component in dit probleem.Misschien is de passing van de klep in de geleider wat krap, zodat in 1e geval klepsteel teveel uitgezet was en in 2e geval de klepgeleider de klepsteel afklemde door krimp tijdens het afkoelen. Zulke omstandigheden zijn bijna niet te reproduceren, (Murphy) dus komt het maar af en toe voor. Heb tot nu maar een keer kromme stoters meegemaakt (R69 blok) en daar waren niet de holle alu.stoters maar de ingeperste stalen eindstukken verbogen. Oorzaak onbekend, blok zo gekocht. Na vervanging stoters probleem niet teruggekomen. Met vriendelijke groet, PeterH

  2. jaap43
    Peter Volgens mij is je eerste veronderstelling het meest waarschijnlijk. Elke materiaalovergang vormt een weerstand bij opwarmen en afkoelen. Aangezien de cilinderkop zijn warmte direct aan de lucht kwijt kan zal die het eerst afkoelen, daarna kan de klepgeleider pas zijn warmte kwijt aan de kop en als laatste kan de klepsteel zijn warmte kwijt aan de klepgeleider. Als te tolerantie daar aan de krappe kant is kan klemmen gemakkelijk optreden. Jaap.

  3. henry
    Volgens mij ligt het niet direct aan de stoterstang zelf maar meer aan zaken die er voor zorgen dat hij krom word. Denk aan een klep die niet goed terug komt door een losse klepzitting ,waardoor de stoterstang uit het kommetje van de nokvolger of klepstelbout schiet. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken, te meer omdat je aangeeft dat het steeds bij een laag toerental gebeurd. henry

  4. Rudyhadee
    De laatste keer dat de stoterstang bochelde, zat er maar weinig tijd tussen, tank volgooien,afrekenen en starten, praat je over hooguit 2 a 3 minuten, daarom was die 2e keer zo vreemd eigenlijk. Het spul loopt nu weer als de spreekwoordelijke naaimachine, maar het blijft vreemd. Komt natuurlijk nogal wat belasting op die onderdelen.

  5. Boxer-Bakra
    Vraag het eens aan Jan Beck , die heeft ook wel ervaring met dit fenomeen !!

  6. Rudyhadee
    Had al contact met Jan gehad, die zat te denken aan te zware klepveren of misschien iets wat klemt, houdt het voorlopig op metaalmoeheid, net nog gereden, alles oke.

  7. PeterH
    Bij metaalmoeheid verwacht ik eigenlijk breuk, geen verbuiging- en je stoterstang lijkt wel een wokkel! Naar mijn idee, maar ik ben geen werktuigbouwkundige of metallurg- lijkt het meer op verbuiging door overbelasting. Blijft het vreemd dat het bij lage toeren optreedt, terwijl de dynamische belasting bij hoge toeren veel groter is door de massatraagheden, en 8000 rpm is nogal wat. Het was vandaag in elk geval mooi weer voor een ritje! Met vriendelijke groet, PeterH

  8. Blauwtje
    Zwaren veren? mmmm... Gezien de versnelling waarmee de kleppen geopend worden vallen de veerkrachten in het niet. Heeft de nokkenstok nog de juiste curve of wellicht aangesleten flanken waardoor de kleppen abrubter geopend worden? Dat zou aanzienlijke hogere massakrachten kunnen veroorzaken en dito gevaar voor kromme stoterstangen. Bij mijn boxer was het nog net niet te laat toen bij de demontage van de koppen ik erachter kwam dat men de koppakkingen verkeerdom gemonteerd had waardoor de stoterstangen halverwege hun lengte zijdelings door de pakkingen opzij gedrukt werden. Ideaal op knikken in de hand te werken.