Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum: Wat voor soort olie kan ik het beste in een R50 (uit 1957) doen ? Ik heb begrepen dat je een singlegrade moet nemen ivm de bronzen lagers. Hoe zit het met de versnellingsbak, de achterswingarm en de cardan ?

8 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Mijn R50\2 loopt al jaren lekker met een minerale 20w50 motorolie. Om de 2000 km's verversen ivm geen oliefilter en slingerplaten ( hoeft vanwege de frequentie geen duur merkprodukt te zijn). Voor je bak, swingarm en cardan transmissieolie 80w90 (GL5), ongeveer eens per jaar verversen.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'w.veen', geïmporteerd van het oude forum: Officieel moest er vroeger in de zomer sae40 en in de winter sae20 zowel in het carter als in de versnellingsbak.In de zweefarm en de achterwielaandrijving moest sae40. Dit isnatuurlijk achterhaald,want toen had je nog geen multigrade olie.Ik heb een R50 bouwjaar 1964 gekocht in 1978 en er 40000 km mee gereden [totaalstand km teller 77500].Hoeveel of hoe weinig ik per jaar ook rijd,ik ververs de carterolie een keer per jaar vlak voordat de R50 in winterrust gaat.De versnellingsbak,zweefarm en achterwielaandrijving om de 4 tot 5 jaar.De door mij gebruikte olie is 20W50 van winkelmerken zoals Karwei,Gamma,Hema,Aldi enz.,[dus ook versnellingsbak ,zweefarm en achterwielaandrijving] maar je kunt natuurlijk ook merkolie gebruiken.Dus.....oh ja,wat betreft de olieslingerplaat waar nogal wat discussie over is wat betreft wel of niet schoonmaken.Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit naar gekeken [is ook niet zo eenvoudig] maar als een motor na 40000 km nog loopt als een zonnetje dan weet ik wel genoeg. Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt.Groeten wiebe

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Wiebe ververst zijn motorolie dus door de bank genomen om de 1800 km. Perfect. Indien je je motor altijd goed warm rijdt en de oliewissels bijhoudt, kan een R 50 (e.d.) blok ongeveer 50000-60000km mee. Over die slingerplaten hoeft geen discussie te bestaan, want ze lopen vol met slijtagerommel e.d. en op een gegeven moment krijgen je bigends te weinig smering. Vandaar de levensduur en de uitvinding van het hedendaagse oliefilter. De enigste bronzen lagers in een dergelijk blok zijn die van de tuimelaars, welke indien versleten alleen voor meer herrie zorgen, en de smallends, die ooit wel voor problemen hebben gezorgd, maar al met al valt ook dit wel mee. Doe nou geen 20W50 in je transmissie, want dit zijn o.a. schuimkloppers en je krijgt kans op lekken. Nog een ding: olie degenereert. Als bij je Astraatje de baklagers eruit lopen, boeit dit ? Voorkomen blijft beter dan genezen.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum: Ik had gehoord dat bronzen lagers zouden kunnen "oplossen" als je er 20W50 in doet. Het leek mij erg onwaarschijnlijk dat overal (blok, bak, arm, cardan) dezelfde olie in zou moeten, dus vandaar de vraag. Het nog niet bestaan van multigrade klinkt aannemelijk, maar betekent dat dan dat de additieven idd zo schadelijk zijn ? En over de slingerplaat: hoe maak je die schoon ? Moet je dan eigenlijk gewoon de hele krukas uitbouwen ?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Er staan elders op dit forum ook nog interessante stukjes over olie. Oplossende bronzen lagers zijn erg kras. Additieven behoren juist je olie te verbeteren, en 't schijnt dat de origineel gebruikte keerringen in bak, swingarm en cardan niet tegen hypoide olie kunnen. In een R50 uit 57 zullen de originele wel vervangen zijn... Ik heb toch al wat totaal volgelopen slingerplaten en (dus) ook kapotte bigends eruit gehaald. Ja, hiervoor moet je krukas eruit. Kun je de geschiedenis van het blok achterhalen? (laatste revisie, onderhoud e.d.) zou je veel geld kunnen schelen!

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum: Janee, ik weet de geschiedenis niet. Door wie en waar zou je zoiets kunnen laten bekijken ? En ondertussen maar rijden met een singlegrade denk ik. Alleen een 40 komt mij nog steeds erg dun over voor in een bak.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum: Goed, van verschillende mensen gehoord dat in de bak toch gewoon 80W90 gaat en in het carter een single 40. Daarmee kan ik voorlopig toch wel even rijden ?