enkele dagen geleden distributie ketting vervangen, motor is van een collega. bij test rijden bleek dat de voorrem na los laten even blijft hangen waar kan dat aan liggen (dubbele schijven).
Vr groet j.diederen
Hallo J. Diederen,
Mocht het spul na het schoonmaken (zie vorig stukje van Bert) wel weer lekker soepel gaan, (check ook even of de remhevel van je rempomje soepel loopt, en of het zuigertje in je rempomp soepel loopt), maar toch de remblokken na het remmen wat blijven slepen, kan het ook nog aan je remslangen liggen. Na verloop van jaren gaat het materiaal van je remslangen iets uitzetten.
Het kanaaltje in de remslang waar de remvloeistof doorloopt is maar erg dun. door het uitzetten van
je remslang kan het vloeistof kanaaltje verstopt gaan raken.
(Hoe oud zijn je remslangen?)
Groetjes, Kees.
Als het goed is zijn het Ate klauwen, moeten ook soepel om het excenter-asje kunnen draaien,anders komt het vaste blok na het remmen niet volledig vrij.
Andere mogelijkheden zijn reeds genoemd.
Mogelijk ten overvloede: als de klauwen los geweest zijn moeten ze weer opnieuw afgesteld worden t.o.v. de remschijf.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Hoi,
iemand gaf een hele goeie tip,
Kontroleer inderdaad of de rem slang niet verstopt zit !
Was bij mij ook gebeurt !, knijpen knijpen knijpen en er kwam geen olie uit.
andere slang gemonteerd en het was opgelost!
succes
gr rene
Rubber remslangen kunnen na jaren week worden. Ontstane druk tijdens het intrekken van het remhandle doen de slangen een beetje expanderen. Na loslaten van het handle loopt de druk niet direct terug.
Als je besluit om nieuwe slangen te monteren, overweeg dan teflon leidingen. Deze leidingen hebben de minste expansie, het eromheen gewikkelde RVS dient als bescherming van de teflon.
In de remklauw zit een rubber ring. De doorsnede hiervan is niet rond (O-Ring) maar vierkant.
De functie hiervan is tweeledig. Ten eerste zorgt deze voor afdichting.
Ten tweede : tijdens inknijpen van het handle vind er drukopbouw plaats in de klauw en de rubber ring wordt hierbij enigszins gecomprimeerd. Als je het handle nu loslaat loopt de druk terug, de rubber ring expandeert en neemt de zuiger mee naar binnen. (een klein beetje). Slingering van de schijf tijdens een paar omwentelingen van het voorwiel moeten ervoor zorgen dat de remblokken niet meer blijven "plakken", enigszins aanlopen is echter normaal.
Rubber, remolie en twintig jaar is bijna een voorwaarde voor verweking. Als vervanging van de leidingen niets uithaalt, kijk dan eens naar de tweede mogelijkheid.
Beste mensen,
het was inderdaad de remslang ,
maar ik schrok alleen een beetje van de prijs 85 euro voor twee slangen, die heb ik bij de dealer gehaald dit was vlak bij.
maar iedereen bedankt.
J.Diederen.
9 reacties
bert
smeerkees
verheijen
PeterH
verheijen
RRene
harmnooy
verheijen