Voor het nieuwe forum, klik   hier
Bmweetje
Ik heb de mogelijkheid om ,na 7 jaar ! De BMW 51/3 te kopen die ooit van mijn ouwe heer is geweest. De foto's die destijds gemaakt zijn bij een bezoek aan de huidige eigenaar kan ik helaas niet tonen, door een Crash van de schijf waar ze op stonden. De motor is compleet, wil nog lopen na wat aandringen,maar is niet in goede,verzorgde staat. De eigenaar verzoekt mij een bod te doen,wat best lastig is Wat is een reële prijs voor zo'n machine ? Ik begrijp dat het lastig is zonder wat foto's, maar misschien kan iemand hier er iets zinnigs over zeggen,dat mij op weg helpt.

66 reacties

  1. Tiny
    Hallo: Ligt natuurlijk hoe het geheel er bij staat. Als de lak en de uitlaten het zadel of (zadels) de banden en bekabeling en stuur en tank er behoorlijk uit zien of in goede staat zijn maakt natuurlijk veel uit. Zijn er de papieren bij? (eventueel linnen kenteken) In slechte staat van het geheel, 2500 /3500 euro,s In vernieuwde staat, 5000/7000 euro,s Met uitschieters naar 8000/9000 euro,s

  2. Bmweetje
    De papieren zijn erbij. De huidige eigenaar bezit de motor al vanaf 1983 De motorfiets is wel toe aan een restauratie . Ik heb 7 jaar geleden geprobeerd om deze te kopen, maar destijds wilde de eigenaar hem niet kwijt. Dat is ook de laatste keer dat ik de motorfiets gezien heb, Volgens de eigenaar is hij in dezelfde staat als destijds. Omdat de motor voor mij ook een sentimentele waarde heeft vind ik het moeilijk een prijs te bepalen. Wat ik in elk geval kan vertellen is dat hij nooit is opgeknapt, En er dus uit ziet als een motorfiets waar al zijn hele leven op gereden word. Ongeveer zo als als je ze wel eens in Griekenland ziet rijden, of zoals de Amerikanen die nog in Cuba rondtuffen. ( pffff, kon ik de foto's maar laten zien, dat zou het een stuk simpeler maken) Anyway, ik ben bereid een faire prijs te betalen, maar heb destijds ook al gezegd tegen de eigenaar dat ik niet de goudprijs betaal omdat de motor voor mij een sentimentele waarde heeft.. Zelf had ik ook een prijs in gedachten van ong. € 3000 Tiny bedankt alvast voor je reactie. Anderen nog suggesties ? Bij voorbaat dank

  3. Fwalhof
    Ik heb zelf ook een R 51/3. Waar je denk ik op moet letten zijn de volgende zaken: - motor en frame nummer gelijk? - originele tank ? - originele spatborden? - originele magneet ontsteking? - half of volnaaf? - koplamp en achterlicht origineel? Het zou handiger zijn wanneer je een paar foto's kunt plaatsen. Frits

  4. Bmweetje
    Ik weet het Frits, ik had graag de foto's nog gehad. De motor is origineel, op het zadel na. Motor en framenummer zijn gelijk. Alles op en aan de motor is origineel zoals ik zei, behalve het zadel. De staat van het geheel werd destijds, toen ik de motor voor het laatst zag, door mij beoordeeld als compleet maar restauratieobject. Mijn vrouw zag er een puinhoop op wielen in ! Haha Ik zal toch eens kijken of ik de foto's boven water krijg

  5. Fwalhof
    Misschien heb je hier iets aan. Ik bedoel voor een prijs indicatie. http://www.ebay.de/sch/Auto-Motorrad-Fahrzeuge-/9800/i.html?_from=R40&_sac=1&_nkw=Bmw+r51%2F3

  6. Bmweetje
    Is zeker nuttige info, F Die prijzen vallen wel mee. Ik zie ze wel eens staan in gerestaureerde toestand voor € 9000 of meer. Ik had liever gehad dat de eigenaar zelf een prijs zou roepen, maar hij wil mij een bod laten doen.

  7. Fwalhof
    Let wel; dit zijn nog lopende biedingen op ebay. De prijzen kunnen dus zeker nog hoger uit vallen! Frits

  8. r90s
    Hallo Bmweetje Beetje vervelend deze situatie voor je . Weet je niet meer voor hoeveel je vader hem verkocht heeft? Verder is het natuurlijk zo dat de informatie op de site van Fwalhof bepalend is, dat zijn de marktprijzen. En dan kun je zien dat je met de genoemde 3000 euro al aan de hoge kant zit. Want ga maar eens optellen wat je allemaal kwijt bent om de motor weer in redelijke rijdbare en veilige staat te krijgen 2 a 3 duizend euro ben je zo kwijt en dan zit je voor je het in de gaten hebt al snel boven de prijzen die voor nette exemplaren worden geboden. Verder gaan er de komende jaren natuurlijk een boel exemplaren op de markt komen door de vergrijzing. Dit heeft natuurlijk een negatieve invloed op de prijs. De emotionele waarde kun jij natuurlijk alleen zelf bepalen. Gezien het feit dat hij geen prijs wil noemen geeft volgens mij aan dat vaker met het (handelaars)bijltje heeft gehakt en geld wil zien. Hou daar rekening mee en begin niet te hoog want als jij 3 zegt zegt hij 6, je begrijpt waar hij dan wil uitkomen. Succes

  9. Tiny
    Zijn inderdaad lopende biedingen. Alleen een 250 cc vergelijken met een 500 cc gaat niet op. Die prijzen maken onderling wel een verschil van velen (honderden) euro,s. Dus ik zou snel handelen als ik jou was,geld bieden bij de motor en snel rond maken. Als het voor jou niets is, wil ik graag een bod bij de bmw uitbrengen.

  10. Bmweetje
    De huidige eigenaar is geen handelaar, en heeft de motor ook al 30 jaar in bezit . De eerste keer dat ik ging kijken 7 jaar terug, wilde hij niet eens verkopen.

  11. Tiny
    Nou als het geen handelaar is en jouw de motor wil verkopen,zou ik maar snel een bod doen. Dan heb je eigenlijk aan al deze antwoorden weinig. Die man gunt je de motor of niet. In elk geval veel geluk bij de aanschaffing, van deze motor.

  12. Bmweetje
    Misschien heb je gelijk. Ik hou jullie op de hoogte

  13. bert
    Emotie heeft geen limiet. Moet toch wat waard zijn de motor van je vader terug te kunnen kopen. Is het dan een kwestie van gunnen of wil hij toch de hoofdprijs?

  14. Bmweetje
    Ik heb vanavond de 51/3 gekocht. De eigenaar ging accoord met mijn bod, en gunde mij de motor, hoewel hij hem zelf al meer dan 30 jaar bezit.

  15. Fwalhof
    Proficiat, plaats je binnenkort nog een paar foto's?

     

  16. Tiny
    Ja laat eens zien met foto,s wat je gekocht hebt. Ben er echt benieuwd naar.

  17. Bmweetje
    Ga hem volgend weekend halen als het lukt. Foto's volgen dan snel. Yes, ik heb een oldtimer !!! Iedereen bedankt voor jullie bijdrage, En voortaan zal ik hier vaker te vinden zijn Is er een club speciaal voor bezitters van oude BMW's ?

  18. PeterH
    Leuk, motor na meer dan 30 jaar terug in de familie. Met vriendelijke groet, PeterH

  19. Tiny
    Veel plezier er mee. Er zijn natuurlijk club,s voor oldtimers. Ik weet niet waar je ongeveer vandaan moet komen,maar in Oirschot heb je een club die enkele malen per jaar een rit voor alleen oude BMW,s maken. ( R25 R50 R60 ) e-mail adres: secretaris@bmwcluboirschot.nl of Noelle: 06-51701007

  20. r90s
    BMWeetje Heel heel veel plezier gewenst. René

  21. Bmweetje
    Vandaag de motor opgehaald. Matching numbers, en motorblok met achter-uit versnelling. Niet alles is model specifiek : zadel,tank en voorspatbord komen van een ander model.

     

  22. Fwalhof
    Proficiat met de R 51/3! Ben je van plan om hem weer helemaal in nieuw staat te restaureren of wil je hem alleen weer rijdend maken? Ik wist trouwens niet dat de R 51/3 ook versnellingsbakken met achteruit had. Is dit origineel of zit er een andere bak achter? Gr. Frits

  23. Bmweetje
    Het plan is een volledige restauratie. Ik wist ook niet van de achteruit. Misschien omdat ze er ook waren met zijspan ? Deze heeft althans een zijspan aan gehangen in het verleden. Ook de zijspan ophangpunten zitten aan het frame. Wel heb ik op het web meer foto's gezien van 51/3 's die het hebben. Hier op het forum iemand het verlossende antwoord ?

  24. Fwalhof
    Volgens mij zitten de zijspan bevestigings punten standaard op het frame, ook op die van mij. Ik heb er ook een zijspan aan hangen. Hoe ziet de achteruit er uit? Werkt deze met een voet pedaal? Ik heb een foto van mijn versnellingsbak geplaatst. Waar zit het verschil met jouw bak?

       

  25. Tiny
    Is best een prachtige R 51 van te maken. Heb zelf in de jaren ,60 een R 51 gereden,had halve naven en 4 versnellingen. Maar deze had geen achteruit versnelling. Het hand pookje rechts van de motor was wel aanwezig. Laat binnen kort nog enkele foto,s zien,want volgens mij is het stuur en de einddempers ook niet helemaal wat het moet zijn. 'maar ik kan me vergissen van op de foto.) gr Martien

  26. PeterH
    Inderdaad zaten de zijspanaansluitingen er bij de R51/2/3 en /2 serie standaard op. Ik vindt dat de machine er ongerestaureerd en flink verstoft al heel hoopgevend bij staat! Dat hij na minimaal 58 jaar wat modificaties heeft ondergaan is eigenlijk normaal. Het zadel is wel hmmmm.. apart. Een mooie aankoop en project! Met vriendelijke groet, PeterH

  27. Lei_K
    t lijkt me heel sterk dat er n achteruit op zit.....Ik zou daarom ook graag weten hoe je die conclusie trekt en hoe t geheel dan werkt! Natuurlijk is niks onmogelijk, maar ik ben wel heel benieuwd....Verder: Originele tank en zweefzadel erop en karren!

  28. PeterH
    Denk dat het handversnellings/vrijstand hendel op de bak wordt aangezien voor een achteruit. Met vriendelijke groet, PeterH

  29. Fwalhof
    Dat denk ik ook. Tenzij er een Ural/Dnepr bak gemonteerd is.

  30. Bmweetje
    Dat van de achteruit vertelde de vorige eigenaar. Misschien klopt het ook niet, maar heb nog niet echt goed kunnen kijken.was gister laat in de middag terug,heb m de schuur in gereden, en dat was het even. Ik zit nog niet echt "vol" kennis over deze oude machines, maar ga dat zeker snel proberen in te halen. Wat betreft de model vreemde delen maak ik me vooral zorgen over of de originele tank nog redelijk aan te komen is. Ik weet wel dat er nog veel, zo niet alles eventueel nog nieuw te koop is, Maar zo'n tank is niet goedkoop dacht ik

  31. Bmweetje
    Gezien jullie reacties denk ik het ook, peterh Heb vandaag even goed het frame-plaatje gekeken. Het is een 51/3 uit 1953. Mijn vader kocht hem in Rhenen in 1960. De motor was ingevoerd uit Duitsland In 1965 werd de motor verkocht, en na de nodige inspanning van mijn kant staat ie nu in mijn schuur. Heeft in al die tijd maar 2 eigenaren gehad,waarvan de laatste de motor meer dan 30 jaar bezat. Aan mijn vader kan ik helaas niks over de motor vragen, hij overleed in 1969 op 36 jarige leeftijd. Mooi toch dat de motor nu weer in familie bezit is !

  32. bert
    Wat een verhaal, goed dat ze terug is in de familie.

  33. Lei_K
    Ja..de motor van je pa terugkrijgen..zoiets is onbetaalbaar....een goeie tank moet nog wel aan te komen zijn....Ik zou er in elk geval een originele op zetten, die zijn van een geweldig ontwerp....er zit nu een /2 tank op, en die levert ook wel weer wat op! En niet vergeten dat lelijke zitje eraf te doen en er (weer) een zweefzadel op te monteren.....Hou t ding in ere!

  34. Fwalhof
    Aan de originele tank valt meestal nog wel te komen, al dan niet namaak. Schrik echter niet van de prijzen; die liggen meestal zo tussen €750 en €1200 afhankelijk van de staat. Mocht je dit te prijzig vinden is een druppeltank van de Ural een prima alternatief. Dit is een kopie van de R51 tank en kan zonder verdere aanpassing direct geplaatst worden. Zelfs de schroef bevestigingspunten komen overeen. Deze tank koop je tweedehands reeds voor zo'n €100,- en worden regelmatig op Ebay Duitsland aangeboden. Alleen de aansluiting van de benzinekraan is verschillend. Ik heb deze zelf ook op mijn R 51/3 geplaatst. Met twee studerende dochters was deze keuze snel gemaakt! :)

     

  35. Bmweetje
    Ik had al een site gevonden met zo'n Ural tank aanbieding. Daar stond wel bij dat de standaard benzinedop niet zou passen. Deze site : http://www.ural-zentrale.de/product_info.php/language/en/info/p1240_Benzintank-M72--BMW-R-71--R-51-3--R-67--R-68-mit-Werkzeugfach.html

  36. PeterH
    Voor zulke prijsverschillen kun je ze gewoon niet laten liggen! En is een- niet conforme-benzinedop heel erg? Nu klopt de hele tank eigenlijk niet. Met vriendelijke groet, PeterH

  37. Fwalhof
    Klopt, de bmw tankdop past niet. In Genemuiden zit ook een leverancier van Ural en Dnepr delen: www.uraldnepr.nl. Deze heeft er ook nog een liggen volgens de website. De huidige tank is natuurlijk ook nog steeds een optie. Geen R 51/3 tank maar wel origineel bmw. Het is maar net waar je voor kiest en hoe origineel je hem wilt maken. Je kunt natuurlijk ook eerst nog rustig nadenken wat je gaat doen. Een tank vervangen kan altijd nog.

  38. Linkous
    Rij zelf met een R67/2 (een erg fijne en verrassend ferme motor uit 1952) en heb bij gebrek aan een originele tank ook ooit een Ural exemplaar overwogen. Bah! Geloof me, die 'opgeblazen' Russische versies degraderen je fiets onmiddellijk tot een stilistisch miskleun, heb destijds mijn eBay aankoop weer onmiddellijk te koop aangeboden. Uiteindelijk een origineel exemplaar gevonden voor 600 euro, en die moest dan nog gespoten worden. Voordeel van de Rus is natuurlijk wel een grotere tankinhoud.. Als je de motor echt gekocht hebt voor 3000 euro, besef dan dat je een koopje gedaan hebt (http://suchen.mobile.de/motorrad/bmw-r51.html?scopeId=MB&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&lang=de&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelDescription=r51&ambitCountry=), en investeer in een mooie tank.

  39. Fwalhof
    Bedankt voor het compliment! Voel me echter niet echt ongelukkig nu ik op een stilistische miskleun rij. Ik heb mijn R 51/3 destijds voor €1800 gekocht en deze was in vergelijkbare staat (voor zover ik dit beoordelen kan) met de motor van Bmweetje. €3000,- mag dan relatief niet veel zijn, maar bedenk dat hier nog wel enkele duizenden bij komen, wanneer je hem origineel wilt krijgen. Alleen voor het voorste spatbord, zadel en tank praat je al gauw over een kleine €2000,- Als je nog belangstelling voor een werkplaats handboek in pdf formaat nodig hebt, kan ik je hier wel aan helpen.

  40. Coen
    Klopt, de bmw tankdop past niet.
    is een 'fuel tap' niet een benzinekraan?

  41. Fwalhof
    Klopt, dit had ik ook reeds eerder vermeld. Echter ook de tankdop is verschillend.

  42. Bmweetje
    @ Fwalhof : natuurlijk heb ik belangstelling voor een werkplaats handboek in PDF formaat. Roep maar hoe we dat regelen. Wat betreft de te vervangen grote onderdelen : het nieuwe zadel zal in elk geval origineel en nieuw BMW worden, wat betreft de tank, en het voorspatbord ben ik er nog niet uit. Ik zie ook wel achterspatborden imitatie op internet, maar geen voorspatborden. Ook moet ik maar eens gaan kijken waar die onderdelen te vinden zijn,anders dan ebay of oltimerbeurzen

  43. Fwalhof
    Stuur mij maar even een persoonlijke email, dan zal ik je het handboek toe sturen. Let wel, het is wel Duitstalig. Ik heb nog wel meer nuttige gescande informatie voor je. Natuurlijk gratis.

  44. PeterH
    Bedankt voor het compliment! Voel me echter niet echt ongelukkig nu ik op een stilistische miskleun rij. Ik heb mijn R 51/3 destijds voor €1800 gekocht en deze was in vergelijkbare staat (voor zover ik dit beoordelen kan) met de motor van Bmweetje. €3000,- mag dan relatief niet veel zijn, maar bedenk dat hier nog wel enkele duizenden bij komen, wanneer je hem origineel wilt krijgen. Alleen voor het voorste spatbord, zadel en tank praat je al gauw over een kleine €2000,- Als je nog belangstelling voor een werkplaats handboek in pdf formaat nodig hebt, kan ik je hier wel aan helpen.
    Die "stilistische miskleun"valt naar mijn idee nogal mee, je Ural tank lijkt meer op het origineel dan de /2 tank die er nu bij Bmweetje op zit. En als dat origineel niet beschikbaar of schier onbetaalbaar is is het toch een mooi alternatief? Gelukkig mag iedereen naar eigen behoefte (om) bouwen, de smaakpolitie heeft nog niet toegeslagen, en die van jou is niet origineel maar wel in een prachtige staat.. Ik vindt het geweldig dat er liefhebbers zijn die deze oude machines nog op de straat houden, origineel of niet. Het alternatief is verschroten, en dat is pas echt jammer.... Met vriendelijke groet, PeterH

  45. Linkous
    De R51 (en R67, zij in wezen dezelfde motorfietsen) bezit een schitterende 'lijn' waarbij de tank erg goed geïntegreerd zit. Een lompe Russische 'ballontank' doet die fragiele (naar hedendaagse normen zijn het immers niet echt forse motoren te noemen) en strakke tekening helemaal teniet. Wanneer zo'n aanslag mijn motor tot een stilistisch miskleun degradeert, dan mag ik dat toch zeggen, niet? Het is maar dat ik het ook eerst niet geloofde. Met een hoop gedoe om daarna de tank weer kwijt te raken. Een gewaarschuwd man.. M.

  46. Tiny
    Ik moet Linkous volkomen gelijk geven. Als je iets ouds wil opknappen,moet het wel zoveel mogelijk echt wezen. ( dus origineel ) Vooral de eerste indrukken....bv. Tank-Wielen-Stuur-Spatborden_Motor. Dat hier een prijskaartje aanhangt is te begrijpen. Maar het is voor een ieder wel zelf om te beslissen hoe ver ga je. ( dus wat mag het kosten.)

  47. Fwalhof
    Wat is dan origineel? Originele lak, spaken, ontsteking, stuur, velgen, chroom nog steeds aanwezig? Nog steeds 6 volt i.p.v 12 volt? Als je hem dan echt origineel wilt houden, moet je hier ook niets aan veranderen, zoals de echte puristen dit doen. En wat te denken van de cafe racers. Zijn dit dan de echte stilistische miskleunen?

  48. Tiny
    Cafe racers vind ik persoonlijk iets anders. ( maar mijn voorkeur heeft het niet.) Ontsteking is wat anders,doet niet af aan uiterlijk.(ie alleen maar voor het gemak.) Chroom zit er bijna niet aan.(bijna alles aluminium .) Originele lak. ( nieuwe lak en met hand getrokken en niet geplakte strepen en blanke lak vele malen mooier als vanaf fabriek.) Maar nogmaals, daar komt een prijs kaartje bij kijken!

  49. Bmweetje
    Ik weet niet in hoeverre een Ural tank afwijkt van een originele, dus kan daarover weinig zeggen,anders dan dat als hij exact gelijk is aan het origineel het zeker het overwegen waard is. En inderdaad is ieders portemonnee verschillend, en speelt tijd en geduld om de motor te restaureren ook een rol. Mijn eerste idee was om de motor ook helemaal origineel te maken, maar dat was hij tijdens mijn vaders periode ook al niet meer. Hij had er bijvoorbeeld een 2- persoons Denfield zadel op,en de fishtail uitlaten vervangen door sigars. Wat ik wel weet is dat hij er erg zuinig op was en de motor elke winter uit elkaar ging en onderhanden werd genomen. Heb in elk geval m'n betere helft beloofd om te wachten met demonteren tot het voorjaar, en van daar uit maar eens te kijken hoe en wat eerst, maar alvast op zoek gaan naar onderdelen kan geen kwaad Hieronder nog een foto met de BMW (ong. 1964 )

     

  50. tristan
    mocht je geen mooie originele tank kunnen vinden heb ik nog een originele grote hoske tank liggen voor bmw r51/3 alleen de ophanging aan de voorkant moet er nog aangelast worden en uiteraard de tank kan een likje verf gebruiken gr Frenk

     

  51. Bmweetje
    Dank voor het aanbod, Frenk. Ik hou het in gedachten, maar vooralsnog gaat de voorkeur uit naar de standaard tank

  52. Tiny
    Hallo Bmweetje: Ik heb je tank gevonden. Maar of je daar nu blij mee kunt zijn weet ik niet. Ga maar eens naar: E. Breindl-Grope Omega-Oldtimer-Shop Of: www.oldtimer-teilemarke.de Ik ben verschoten wat voor zo een tank gevraagd word!!!!!!!!

     

  53. Fwalhof
    Bij Ullis Motorradladen €800,- voor een imitatie en €1250 voor een originele bmw tank!

  54. Coen
    Op tweedehands.be wordt een Ural tank van het eerste type aangeboden. Kan niet goed zien in hoeverre die afwijkt

  55. Bmweetje
    Bij gummikuh kost ie nieuw/ ongespoten iets van € 902 dacht ik. En gespoten met bies € 1065 Ook niet misselijk,maar die in Duitsland is helemaal gek geworden. Ben wel blij dat jullie zo actief meedenken/zoeken

  56. tristan
    tip ! de r51/2(r51) tank is kleiner van inhoud en duidelijker smaller dan de r51/3 tank

  57. PeterH
    Hallo Bmweetje: Ik heb je tank gevonden. Maar of je daar nu blij mee kunt zijn weet ik niet. Ga maar eens naar: E. Breindl-Grope Omega-Oldtimer-Shop Of: www.oldtimer-teilemarke.de Ik ben verschoten wat voor zo een tank gevraagd word!!!!!!!!
    1591 Euri en dan komen de knierubbers, tankemblemen (waar is het gereedschapbak-dekseltje?) en de verzendkosten er nog bij! Maar dan is,tie wel origineel. Uli lijkt aantrekkelijker aanbiedingen te hebben, maar koopjes zijn er blijkbaar niet. Als met alles, hoe gevraagder en zeldzamer des te duurder. Persoonlijk zou ik toch voor de Ural tank gaan, met goed aangebrachte biezen benaderd die "het origineel" prima, en blijft er nog wat over voor de rest van het project.... Met vriendelijke groet, PeterH

  58. Linkous
    BMW R51/2 = 14 liter BMW R51/3 = 17 liter URAL M72 = 22 liter Zoek het verschil (en besef dat het de moeite loont te wachten, of te sparen)

     

  59. Fwalhof
    Volgens mij is dit een Chang Jiang tank. De Ural heeft ook een bevestiging voor de knierubbers aan de zijkant.

  60. Jakop
    Ben zelf al een jaar bezig met de restauratie van een R51/3 uit 1953. Aan een tank kan ik je niet helpen. Wel heb ik nog een scan van de onderdelencatalogus uit mei 1952 voor je. Als je een email adres geeft kan ik het mailen

     

  61. PeterH
    BMW R51/2 = 14 liter BMW R51/3 = 17 liter URAL M72 = 22 liter Zoek het verschil (en besef dat het de moeite loont te wachten, of te sparen)
    het is waar, de originele is slanker en eleganter, maar bij de Ural tank (hoewel wat boller) kloppen de hoeken en verhoudingen t.o.v. het frame goed, en er zijn ook alternatieven in de vorm van replica,s, dus vormcorrect maar net zo origineel als een Uraltank...Uiteindelijk bepaald de eigenaar/restaurateur wat het gaat worden en hoeveel het mag kosten... En misschien is er behoefte aan een wat grotere tank! NB: bovenste afbeelding is geen Ural tank, zitten geen knierubbers op. Met vriendelijke groet, PeterH

  62. Bmweetje
    Heb de harde schijf waar de foto's opstaan van toen ik de eerste x een bezoek bracht aan de 51/3 gered en hierbij alsnog wat foto's van destijds (2006) De motor staat er nu nog precies zo bij als toen

       

  63. Jakop
    Dat wordt nog een hele klus Tip voor de restauratie. Ik heb er lang op moeten wachten maar 3 weken geleden werd het boek bezorgd. BMW R51/3-68 Motorcycle Restoration and Service Manual. Duur maar wel heel veel informatie. alles is er in te vinden over de vele veranderingen in de periode 1951 - 1955. naast de kosten van het boek en de verzending moest ik ook nog € 19 inklaringskosten betalen bij de bezorging. link http://www.barringtonmotorworks.com/gallery.php?sid=22&gid=127

  64. Bmweetje
    Inderdaad vrij prijzig boek Jakop, maar zo te zien wel heel gedetailleerd. De Kerstman maar eens lief aan kijken denk ik !

  65. Maartens
    Een erg interresant topic om te lezen, en geen intensie om dit topic te kapen, hier lijken mij alleen wel de r51/3 liefhebbers te zitten Het was al jaren bekend dat ik ooit een BMW R51/3 in bezit zou krijgen. Mijn opa was er trots op en heeft hem zelf al die jaren (op 1 ding na) in orginele staat goed onderhouden. Helaas overleed die onverwacht snel en heeft hij mij wel de "liefde" voor de motor mee gegeven, echter de kennis helaas niet kunnen overdragen. Ik ben wel redelijk handig maar een leek wat betreft motoren en de techniek/onderhoud hier van, maar wil me hier graag in verdiepen. Helaas was mijn opa de enige in de familie die deze passie voor de motor had, en is er in mijn familie niemand die iets zinnig kan vertellen over deze motor. ondertussen heeft de motor al iets meer dan een jaar niet meer gelopen. maar heb ik hem sinds vorige week wel in mijn schuur staan. Ik wil dit familie erfstuk graag in goede staat blijven onderhouden, en ben dus eigenlijk opzoek naar iemand die mij iets over deze prachtige motor kan vertellen, en hoe ik die in een goede staat kan houden.