Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Eelco', geïmporteerd van het oude forum: Ik ving een gesprekje op van de BMW-dealer met een bandenvertegewoordiger die een nieuwe band kwam terughalen wegens geconstateerde hoogteslag. Wat is dat, hoe merk je dat en zijn er varianten op, bijv. iets van breedteslag of zo?

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Eelco, Hoogteslag is een onevenheid op het loopvlag. De band is niet rond en bevat op een of meer plaatsen meer of minder rubber. Hierdoor ontstaat trilling. Zijslag is hetzelfde maar dan aan de zijkant. Lion.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eelco', geïmporteerd van het oude forum: Hi, Lion, bedankt voor de info! Eelco

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Beste EElco, Banden worden gemaakt met een soort textiel laag binnen in de band als deze wordt gemaakt. Het kunnen diversen soorten materiaal zijn, maar altijd gebrijkt men daar vlakke repen materiaal voor. Bij het vormen van de band zijn er enkele verschillende technieken om de stroken aan te laten sluiten. Het is ook een moeilijk vak. Als er twee stukken overelkaar komen kan het voorkomen dat er inwendig een verdikking ontstaat, hierdoor kan je hoogteslag krijgen, dat wil zeggen dat bij een gemonteerde band bij het draaien van het wiel, het loopvlak hobbelt. Dit is hoogteslag. Het veroorzaakt ook vaak een harde plek in de band, waardoor je shimmy (wibellen van het stuur) kan krijgen bij bepaalde snelheden. Meestal tussen 60 en 100 Km. Zelf heb ik minder goede ervaringen met Contibanden. Uitbalanceren helpt uiteraard niet. Groetjes, Marco

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eelco', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Marco, dank voor de uitleg. Heb weer wat geleerd! Het betrof in dit geval een Metzeler. Groeten, Eelco