Reactie van bezoeker 'Marc Meertens', geïmporteerd van het oude forum:
Komende week ben ik van plan een R100RT te kopen.
bouwjr. 1995.
Kan iemand mij helpen met punten waar ik speciaal op moet letten?
Alvast bedankt,
Marc.
Reactie van bezoeker 'RenĂˆ', geïmporteerd van het oude forum:
Marc,
als dit je eerst BMW is, ga er dan alsjeblieft heen met een ervaren BMW-rijder; die weet namelijk wat wel mag rammelen en wat niet.
ik heb afgelopen week nog een BMW afgekeurd die een collega van mij vrijwel al gekocht had; zag er namelijk prachtig uit, maar reed ronduit slecht.
Ps. nee, ik ga niet met je mee
groeten van RenĂˆ
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Marc
Ik ging 5 maanden geleden met de zelfde instelling
naar de bmw dealer.
Van wat daar staat is goed.
Daar ben ik wel terug van gekomen.
Sucses Rob
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Marc,
Misschien heb je hier iets aan.
Wanneer je een R100RS/RT of soortgelijke motor koopt dan is het wel prettig om een checklist bij de hand te hebben met dingen waar je op moet c.q. kunt letten.
Hieronder volgt een lijst met zaken die je kunnen besluiten de motor wel of niet te kopen danwel iets van de prijs af te laten gaan.
Sleutelschade: Wat is de staat van alle bouten en moeren. Als er erg veel of ondeskundig aan gesleuteld is dan zullen de bouten en moeren er beschadigd uitzien. Dit zegt iets over de staat van de motor maar tevens zal sleutelen zeer waarschijnlijk problemen meebrengen omdat veel bouten en moeren niet meer los te krijgen zijn en bijvoorbeeld uitgeboord moeten worden.
Olielekkage: Staat de motor op de plaats waar hij altijd staat dan is meestal te zien of er olie op de grond ligt. Dit hoeft niet erg te zijn want deze motoren lekken nogal eens olie uit de aansluiting van de stoterstanghuizen met het blok en vaak ook een beetje uit de voet van de cilinder omdat hier origineel geen voetpakking tussen zit. Dit hoeft dus niet erg te zijn mits duidelijk is waarvandaan de olie komt.
Als het mogelijk is controleer dan ook het luchtfilter op olie, wanneer hier olie in zit kan dit duiden op overdruk in het carter omdat het overdruk ventiel hier op uit komt. Overdruk in het carter kan weer duiden op slechte zuigerveren.
Controleer ook de voorvorkpoten op olie, de keerringen willen nogal eens lekken. Dit is geen groot probleem omdat de keerringen goedkoop zijn en redelijk makkelijk te vervangen maar het betekent wel weer werk.
oliegebruik: Het is vaak moeilijk te zien of de motor veel olie gebruikt maar als de motor koud is en hij rookt erg veel dan is dat toch een slecht teken. Wanneer de motor echt warm is dan verbrand de olie beter en is het roken altijd minder goed zichtbaar. Als de motor goed in orde is dan zal het oliegebruik zo op de 1 liter op 4000 kilometer liggen en de grens voor een revisie is 1 liter op 1000 kilometer. Die revisie is betaalbaar als je alles zelf doet en alleen het honen laat doen, in dat geval moet je zelf demonteren, de cilinders laten honen, nieuwe zuigers plaatsen en alles weer monteren. Tevens is het dan raadzaam de kleppen goed te bekijken en daarbij de zittingen want als het zaakje toch uit elkaar ligt waarom dan niet meteen iets verder kijken.
Accu: Controleer de accu op goed starten, bekijk het vloeistof niveau (geeft indicatie over goed onderhoud) en meet zo mogelijk de zuurgraad met een zuurweger. Een accu kost toch weer 180 gulden.
Banden: Goede banden is geen must maar wel een extra kostenpost, goede banden bespaart dus investeringen op korte termijn.
Massa aansluiting accu: Deze aansluiting die zich aan de rechterkant van de motor bevindt en gemonteerd is op het blok daar waar ook de koppelingskabel het blok binnengaat wil nog wel eens dol draaien. Misschien is de aansluiting al verplaatst naar de framebuis onder het zadel, een plek die veel gebruikt wordt als vervanging.
Verlichting: Controleer of alles werkt, inclusief de controle lampjes in de cockpit. Veel mensen kunnen electrische problemen niet zelf oplossen dus als alles goed werkt is dat een zorg minder. Controleer zo mogelijk de bedrading, als er veel ondeskundig aan geprutst is dan is dat snel te zien door kabelschoentjes, kroonstenen en vreemde kleuren. Dit maakt het vaak moeilijk om (toekomstige) problemen op te lossen.
Remschijven: Controleer de dikte en of er scheurtjes lopen vanaf de buitenste rij gaatjes naar de buitenrand. De scheurtjes zijn ook te horen door een doffere klank bij tikken met iets hards als een sleutel. Remschijven zijn best duur, 300 gulden per stuk voor originele en daar komen dan meteen 2 sets remblokken van zo'n 130 gulden bij.
Balhoofdlagers: Zet de motor op de middenbok en stel de stuurdemper op zijn lichtst. Draait het balhoofd soepel of zit er een zwaar punt in. Een zwaar punt betekent meestal versleten lagers en het vervangen is best een rotklus.
Pak het voorwiel beet en beweeg het naar voren en naar achteren, zit er speling op het balhoofd. Speling is niet zo erg maar wederom een punt van aktie.
Middenbok: Dit is een probleem bij boxers, meestal zijn de bouten waarover de bok draait erg uitgelubberd in de schroefdraad en voor nieuwe bouten is het meestal te laat. Hiervoor is een mooie oplossing die ook beschreven staat op deze site maar deze oplossing vereist wel speciaal gereedschap zoals een tap M14xFINE en een paar harde inbusbouten met deze draad.
Uitwendige schade: Hier heb ik zelf niet echt op gelet en gelukkig was dat ook niet nodig maar ik en waarschijnlijk meer mensen met mij, hebben de neiging om schades aan kuipdelen enzo minder belangrijk te vinden dan de zaken die belangrijk zijn voor goed en veilig rijden. Dit is denk ik toch niet helemaal juist want als er iets lastig is dan is het om aan vervangende delen te komen zoals kuipdelen, tank en zadel. Deze zijn 2e hands duur en schaars en nieuw nog veel duurder. Als alles er op zit wat er op hoort te zitten en het is in een redelijk goede staat dan is dat best iets waard. Met dank aan E, Berends.
Lion
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:
Controleer ook je remschijven op scheurtjes. Is mij een keer gebeurd dat die vervangen moesten worden en is vrij kostbaar.
Lion
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:
Mooi stukje Lion,maar het verhaal van de kopelings kabel moet je toch echt nog eens na lopen.
Groeten Arnold
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:
Kijk ook naar een lekke uitlaat : motor aan - hand onder de uitlaatpijpen bewegen [pas op -heet !!] als je hete lucht tegen je hand voelt betekend dat een lek -> let vooral op bij de bochten voor, de aansluiting van de verbindingspijp voor tussen de bochten, en bij de lasnaden op de dempers.
Uitlaten zijn prijzig.
Veel witte uitslag op je aluminium delen ? Hoeft niet erg te zijn [je veegt het er zo af met wat WD 40] maar duidt op weinig zorg. Let ook op de werking van je startmotor -loopt ie goed ? Revisie kost ca 100 Euro.
Als de eigenaar een overzicht heeft van wat er allemaal aan is gedaan [bonnetjes en zo] dan is dat positief, geeft aan dat de persoon er aandacht aan heeft besteed, en ook : waaraan.
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Arnold, ik heb het zelf niet geschreven. Het ging in dit geval eigenlijk over RS/RT tot +/- 1990. Er zal in de loop vd tijd wel het een en ander veranderd zijn maar bep. dingen zijn nog steeds van toepassing.
Lion
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Lion,
Er is echt niet zo veel veranderd, maar waar bij jou verhaal de kopelings kabel naar binnen gaat .Gaat bij een "normale BMW" de kilometer kabel naar binnen.
Groeten Arnold
9 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import