Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: wie heeft ervaring met chiptunen van een k1100rs, wat levert het op en wat is de prijs van een dergelijke chip? b.v.d. Peter

4 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Peter, Op de volgende site kun je meer informatie vinden: http://www.bbpower.de/

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum: jensen BMW Nijmegen en van Harten Amersfoort kunnen je ook wel verder helpen. Succes, en ben benieuwd wat het resultaat is!

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Beste Peter, Diverse testen en verhalen heb ik gelezen over het "tunen"van een BMW K. Het resultaat is voornamelijk een lege portemonnaie, het resultaat van een getunde chip is nagenoeg uitsluitend te meten. Er kan bij een zeer klein toerengebeid een paar PK bijkomen, Op een cicuit kan je misschien enkele decimeters sneller een ronde rijden, dat is voornamelijk het verschil. Topsnelheid vraagt een kwadratische verhoging van het vermogen. Stel het standaard vermogen is 100pk, en met tunen wordt het in een gunstig geval 105 pk, dan wordt de verhouding 105/100 = 1.05. Als je hiervan de wortel trekt, dan wordt de vermenigvuldigingsfactor voor een topsnelheid Å„ 1.05 = 1.025 Dus bij een top van bijvoorbeeld 200 Km/h kom je op 200 x 1.025 = 205 Km/h Dit is een vrij gunstige berekening, de praktijk zal iets lager zijn. De vermogenswinst is minimaal, de fabriek maakt zeer goede motoren, zoniet de beste. Als het beter zou kunnen, dan zou men dat doen! Een auto is een ander verhaal, daar wordt de motor relatief veel zwaarder belast voor een langere period en men moet voldoen integenstelling tot motoren, aan veel zwaardere uitlaatgas emissies en geluidsproductie. Acceleratie is niet merkbaar, de blaas ledigen voor de rit levert meer resultaat op! Groetjes, Marco