Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: Goeiedag (hobby)techneuten, Ik moet weer eens de olie van mijn K 100 vervangen. Is het nu zo dat wij, BMW bezitters, gewone "auto olie" zouden kunnen gebruiken (zolang die maar aan de specificaties zoals bijv. 10W-40 en hoger dan bijv SG) omdat wij geen natte koppeling hebben ? Wer weis.....

20 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum: Een motor is een motor, of het van een auto of een motorfiets is maakt niks uit. Eveneens al die peperdure aditieven, afblijven! Neem gerust normale (auto)motorolie, al of niet half syntetisch. Vol synteet kost ook veel geld en voor een BMW die geen superhoge toeren doet is dat ook weggegooid geld. Kijk naar de specs. die BMW zelf aangeeft en je zit zeker goed.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Inderdaad gewoon "auto-olie voor benzine motoren" Op tijd vervangen is beter dan lang doorrijden met hele dure olie. Wat heb je vorige keer dan gebruikt ?? Trouwens, bijna alle auto's hebben een droge plaatkoppeling.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjaak luik', geïmporteerd van het oude forum: hoi over de olie in het algemeen voor mijn k100 zal auto olie goed zijn MAAAAAR er zijn genoeg motoren waar perse motorfiets olie in MOET dus lees goed het bijgeleverde boekje voor je weer eens denkt 50 euro per jaar uit te sparen! bij de olie boer staan ook kannen met olie waar op staat alleen voor motorfietsen niet voor automotoren m.v.g sjaak

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'clement', geïmporteerd van het oude forum: Als er volgens het boekje echt motorfietsolie in moet zal dat zijn omdat de versnellingsbak met dezelfde olie gesmeerd wordt. Tussen de tandwielen van de bak heb je flinke wrijvingen en krachten etc, daarop is de olie aangepast. Bij mijn vroegere NX250 en NX 650 (grote en kleine Honda Dominator) was dat in elk geval zo. Bij BMW gaat er gewoon versnellingsbakolie in de versnellingsbak, zo simpel kan het zijn.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arnold ', geïmporteerd van het oude forum: Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen auto en motor olie. Groeten Arnold

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'clement', geïmporteerd van het oude forum: In motorfiets-olie zitten toevoegingen die de versnellingsbak smeren. De olie is daardoor beter bestand tegen de krachten die ontstaan tussen de aanlegvlakken (heet dat zo?) van de vertandingen, in plaats van geplet en weggeduwd te worden smeert de olie. In auto-olie zitten die (dure) toevoegmidellen niet, de versnellingsbak heeft dan een eigen oliecircuit met versnellingsbakolie. Net als bij (alle?) BMW motoren, daarom kan er gewone auto-olie in. Tenminste, zo heeft een monteur het me ooit uitgelegd, ik ga er maar van uit dat het ook waar is. Groeten, clement.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum: Gelukig iemand met verstand van zaken. Ik gebruik al jaren olie van de bouw markt (valvoline) nooit een centje pijn.Denk dat al die dure olie maar onzin is, gewoon op tijd vervangen. Ik rij op een R1100 RS met een CT2001 EML bak.Dus die weet wel wat werken is. Groeten Arnold

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum: Even wat tegengas van mijn kant. Toen de teller van mijn R100RT op 7000 km stond, ben ik synthetische olie (Mobil 1) gaan gebruiken. Inderdaad erg duur, maar mijn motor startte meteen een stuk gemakkelijker, vooral in de winter (draait veel makkelijker rond tijdens het "aanslingeren") + na 160.000 km was het blok nog in prima staat! De (veel) hogere oliekosten heb ik aardig kunnen wegwerken doordat ik nu ipv om de 10.000 pas na 20.000 km de olie + het filter hoef te vervangen. Ik heb de motor net helemaal gereviseerd, en zal na de eerste paar duizend kilometer (inlopen) wederom absoluut weer vol-synthetische olie gaan gebruiken RenÈ

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum: RenÈ, heb je het dan over een volsyntheet die alleen voor motorfietsen geschikt is of over een (goedkopere) auto olie ? Ik heb er nu Shell-advance in zitten , ook een vol syntheet en ik ben het met je eens dat hij rustiger klinkt na de (vooral koude) start. Mijn K is van 84 en die hebben als toenmalige kinderziekte een niet helemaal goed geklonken tussenas. Dat is zeker in de koude start goed te horen, met deze volsyntheet minder. Maar waar het mij om gaat is; kan ik gewone auto olie (vol syntheet of niet) gebruiken ? Als ik de voorgaande reakties bekijk zou dat moeten kunnen...........

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum: In alle R en K modellen kan "gewone" auto olie gebruikt worden. Wat de F modellen betreft weet ik het niet. Een en ander houdt verband met het type koppeling/versnellingsbak. De R en K modellen hebben een zgn droge platen koppeling en apart gekoppelde bak. In de versnellingsbak zit, net als bij auto's, speciale versnellingsbak olie. Specifieke "motorfiets" olie wordt gebruikt in motorfietsen waarvan de koppeling meedraait in de olie van de motor (net als de versnellingsbak), zgn natte platenkoppeling. Of je volsyntheet of halfsyntheet gebruikt maakt niet zoveel uit, als het maar aan de specificaties voldoet. Zaak is om het regelmatig te verversen en m.i. is het beter halfsyntheet na 10k km te verversen dan volsyntheet na 20k km.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:
    Even wat tegengas van mijn kant. Toen de teller van mijn R100RT op 7000 km stond, ben ik synthetische olie (Mobil 1) gaan gebruiken. Inderdaad erg duur, maar mijn motor startte meteen een stuk gemakkelijker, vooral in de winter (draait veel makkelijker rond tijdens het "aanslingeren") + na 160.000 km was het blok nog in prima staat! De (veel) hogere oliekosten heb ik aardig kunnen wegwerken doordat ik nu ipv om de 10.000 pas na 20.000 km de olie + het filter hoef te vervangen. Ik heb de motor net helemaal gereviseerd, en zal na de eerste paar duizend kilometer (inlopen) wederom absoluut weer vol-synthetische olie gaan gebruiken RenÈ
    Sorry het ging even fout. Je schrijft na 160.000km nog in prima staat, waar om dan een revisie. Groeten Arnold

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum: Chris, ik kocht Mobil 1 altijd gewoon langs de snelweg bij een tankstation, dus zeer waarschijnlijk is het in principe voor automotoren bedoeld; prijs is rond de Ä 15,- Arnold, ik heb het volgende vervangen omdat het hele blok nu toch open lag: krukaslagers (waren nog in perfecte staat, maar kosten niets en ik kon er nu mooi bij), zuigerveren (altijd doen), 2 kleppen en een distributieketting --> eigenlijk was dit dus geen revisie, maar groot onderhoud... , want onder revisie versta ik krukas problemen, overmaat zuigers etc. --> mee eens?" Groeten van RenÈ

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum: he jongens, stop het gezever nu kijk even waar het over ging we hebben het nu al over een R model en wat en niet bij een revisie-groot onderhoud hoort ( bij sommige valt hier het poetsen ook onder )

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum: Sjaak, je hebt gelijk. Einde discussie. RenÈ

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marco', geïmporteerd van het oude forum: BMW dealer, Bruurs in Noord Scharwoude, vult zelf de K en R blokken met volsynthetische Mobil 1 0W40 olie. Dure olie die er de dubbele verversingstermijn in blijft en een filter uitspaart. Daardoor vallen de kosten mee. (Eigenlijk kan je bijna elke olie in je BMW flikkeren als je het boekje er op naleest maar is dat weer temperatuur afhankelijk) Met de dunne 0W40 olie is mijn stationaire toerental al een paar keer naar beneden gebracht.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk van der Wijden', geïmporteerd van het oude forum: Beste allemaal Weten hoe jullie hoelang de tegenwoordige olieen gemiddeld aan hun specificaties blijven voldoen ? Testen/analyses wijzen uit dat dit zeker 60.000 tot 100000 km is.Het blijkt dat het allerbelangrijkste is, juist het filter op tijd/iets vaker te vervangen !! Stap met een oudere motor,motorfiets/auto/buitenboordmotor/dieselmotor, nooit over van minerale en/of semi synthetische smeerolie naar volledig synthetische olie. Dit om de doodeenvoudige reden dat vol synth. olie een veel hoger dispergerend = reinigend vermogen heeft;de kans dat er vuil loskomt is aanwezig en blijkt vaak een oorzaak van juist dan verstoppingen/smo.tekort te geven. Let bij aankoop van smo. op de vermelde/vereiste specificaties zoals het G en API nummer. Ook Aldi-olie voldoet wel degelijk aan de specs die erop staan,telkens 15000 km (al 4 keer) wijzen dat gewoon uit !! Willen jullie echt met geld smijten dan is er maar een die goede/echte full-synthetic fabriceert en dat is nog steeds Mobil dus.Dat zijn de pioniers omdat zoveel jaar terug hun minerale putten leeg waren. Who's next ??!! Gesmeerde groetjes Dirk

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum:
    Even wat tegengas van mijn kant. Toen de teller van mijn R100RT op 7000 km stond, ben ik synthetische olie (Mobil 1) gaan gebruiken. Inderdaad erg duur, maar mijn motor startte meteen een stuk gemakkelijker, vooral in de winter (draait veel makkelijker rond tijdens het "aanslingeren") + na 160.000 km was het blok nog in prima staat! De (veel) hogere oliekosten heb ik aardig kunnen wegwerken doordat ik nu ipv om de 10.000 pas na 20.000 km de olie + het filter hoef te vervangen. Ik heb de motor net helemaal gereviseerd, en zal na de eerste paar duizend kilometer (inlopen) wederom absoluut weer vol-synthetische olie gaan gebruiken RenÈ
    Beste RenÈ, los van de oliesoort lees ik dat je motor gereviseerd is. Heb je dat zelfgedaan? Zo ja, kunnen we dan eens contact met elkaar maken want bij mij zit dat ook aan te komen. Ik heb een R100RT '84 met 200.000 km op de klok.

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Erik Hoorn', geïmporteerd van het oude forum: En nog een duit in het zakje: Bezit zelf twee motoren (Suzuki GSX1100G, Enfield Bullet 462 cc Diesel). Met synthetische olie merk ik vooral dat de olie in de winter dunvloeibaarder is, en dat bij het afstellen van de kleppen de binnenkant van je blok je tegemoet blinkt. Tip: Hema synthetische olie, 4 Euro per liter. De Suzuki heeft 95.000 kilometer op de teller staan, is voor BMW begrippen een hoogtoerige motor (5000 omw/min bij 120 km/u) en ik moet per 6000 kilometer 0,3..0,5 liter bijvullen. Oftewel: de motor is nog lang niet versleten

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Teo', geïmporteerd van het oude forum: de zin en onzin van olien... een reaktie op al het bovenstaande: Eigenlijk schrijf ik deze post omdat ik een soort van resume mis... Het komt er op neer dat bij een motorblok waar a: geen versnellingsbak en b: geen natte platenkoppeling in zit gewone "auto"olie in mag mits deze olie minimaal aan de gestelde spec's voldoet. Zo is een multigrade olie (bijv SAE 10W-40) geschikt bij een bepaalde buitenluchttemperatuur-range. Voorbeeld: Als je naar een heeeeel warm land toe gaat doe je er goed aan om bijv 15W-50 (of nog hoger) erin te doen, ga je naar een extreem koud land is het niet onverstandig om er 5W-30 (bijv) in te doen. Je voelt hem misschien al aan dat een dunne olie als 5w-30 een veel betere koude start heeft en eerder op juiste dikte is bij koud weer (of eigenlijk dun-te). Zouden we met deze olie in Afrika gaan rijden dan wordt de olie te dun waardoor hij niet meer "plakt" en verliest hij gedeeltelijk zijn smerende eigenschappen. Dit zelfde verhaal geldt ook voor de versnellingsbak. Te dikke olie levert in de kou start- en schakelproblemen op. Dan nog even over het mineraal half- en volsynthetische olie. Minerale olie heeft als nadeel dat hij onder invloed van hoge temperatuur verbrand. Enerzijds neemt de smerende werking af en het veroorzaakt koolstof die in de motor rond blijft circuleren tot het ergens afzet. Erg is dat niet, het meeste blijft rond zweven en als je de olie regelmatig ververst ben je er weer van af. Het vehaal van Dirk klopt wel... Als je in ene overstapt naar een volsyntheet zou al het vuil los komen ivm de reinigende eigenschappen... Zelf heb ik de overstapin etappes gedaan: eerst een 2000km met halfsyntheet gereden, filter ververst en weer half syntheet erin voor 10000km. Daarna overgestapt op volsyntheet en dat bevalt nog steeds goed. (PS Dirk... Dat overstappen van Mobil was meer marktvraag... olie hebben ze nog zat, geloof me). Omdat volsynthetische olie veel betere warmte-eigenschappen heeft verbrand hij dus (vrijwel) niet maar wat wel degradeert zijn de toegevoegde stoffen (additieven of dopes genaamd). De vervangingsinterval, mits bij een gezonde motor, kan dus ongestraft een eind naar boven bijgesteld worden MAAR het devies blijft: hoe vaker verversen hoe beter !