Voor het nieuwe forum, klik   hier
Andre_Konijnendijk
Sinds een paar maanden heb ik het idee dat mijn accu aan het overlijden is. Bij 120 op de snelweg gaf de voltmeter netjes 14V aan, maar als dan de knipperlichten gebruikt werden, zakte de spanning al snel terug. Tussen de file door met de alarmlichten aan, zakte de spanning zelfs naar 13V. Dit is steeds erger geworden. Door 's nacht de druppellader aan te sluiten, kan ik gelukkig nog heen en weer naar mijn werk rijden. Afgelopen zaterdag de accu eruit gehaald en laten testen. Wat schetst mijn verbazing, de accu is helemaal in orde. Nadat het testapparaat begon te roken van de warmte, bleef de accuspannig op 12V staan. Gelukkig geen nieuwe accu, maar hoe nu verder? Gisteren nog met draaidende motor de spanning op de accu gemeten, die komt dan net aan de twaalf volt. Waar zou ik het beste kunnen beginnen met meten/vervangen van onderdelen? Alvast bedankt voor de hulp. André Konijnendijk.

8 reacties

  1. Richard
    Andre, gaat je laadcontrolelampje aan tijdens het rijden? Nee, controleer de grote diodes op de gelijkrichter. Richard

  2. jaap43
    Verder kan je alle kontakten vanaf de dynamo tot aan de accu nakijken op corrosie, ook de massa-punten.

  3. Andre_Konijnendijk
    @Jaap, Bedankt voor de reactie, ik ga de kontakten op corrosie controleren en schoonmaken. @Richard, Het laadcontrole lampje gaat alleen branden als de het toerental heel ver terugvalt. De diodes zullen dus gecontroleerd moeten worden, maar hoe meet ik die door?

  4. Richard
    Andre, omdat het lampje bij laag toerental aan gaat, is de rotor en stator goed. ook de spanningsregelaar. De diode plaat heeft 6 diodes om de spanning gelijk te richten voor het laadcircuit en 3 diodes voor de spanningsregelaar. Als er 1 van de 3 stuur diodes kapot of los gaat dan blijft het lampje branden. Als 1 van de 6 diodes kapot gaat mis je 1/6 of 1/3 van de spanning. Dat zie je niet dmv het controlelampje. Het kan ook nog de massa kabel zijn die aan de bovenzijde van de diodeplaat zit. Ga eens googlen op een dubbel gelijkrichter. Zoals ook al eerder vermeld, eerst de accu loskoppelen voordat je het deksel aan de voorkant van het motorblok losmaakt, deze valt namelijk tegen de diodeplaat. Richard

  5. Andre_Konijnendijk
    Richard, bedankt voor de snelle reactie. Ik ga zoeken hoe een dubbele gelijkrichter te controleren.

  6. Richard
    Andre, http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter dit is een uitleg van 1 fase wisselstroom en in je BMW zit een 3 fase wisselstroom. Richard

  7. jaap43
    Beetje late reactie maar deze is (per ongeluk) als concept bewaard gebleven. Dat het laadcontrolelampje gaat branden beneden de 1500 t/min is normaal. Voordat je je voorcover er af haalt de negatieve accupool loskoppelen omdat er anders bij het verwijderen van de voorcover er kortsluiting met de diodeplaat kan ontstaan en dan zijn er zeker één of meerdidoes