De carburateurs van mijn R67/2 (1952) synchroon stellen doe ik op het gehoor. Maar nieuwsgierigheid naar meer daadwerkelijke controle drijft me tot de aankoop van één dezer meettoestellen. Iemand ervaring mee?
Groet,
Marc.
Op de site van Bep van Malde staat hoe je zelf m.b.v. twee plastic flessen en een paar meter slang zelf een tester kan maken. Hij reageerd gevoelig op drukverschillen en is in een oogopslag af te lezen.Kleine moeite, groot plezier.
Ik geloof overigens dat de carbs op een 67/2 (en alle andere Bing carbs van voor 1970) geen aansluiting hebben voor een vacuumtest.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Precies, Peter,
die ouwe boxers bezitten geen aansluiting voor een test à la Bep van Malde. Vandaar dat ik met één van die andere carb testers aan de slag wil gaan. Dergelijke meetapparaten zitten blijkbaar gewoon op de luchtfilteringang gemonteerd. Maar ik vraag me af of iemand ze hier reeds geprobeerd heeft, of wie weet, bestaat er wel een zelfbouw variant van? Vind er voorlopig vrij weinig over..
Alvast dank,
Marc.
Beste Marc,
Ik heb de klokken rechtsboven, die worden na het verwijderen van de aanzuigbuizen op de carbs geschoven en meten de flow door de carburateur. Dit werkt goed om te balanceren, het is qua hoeveelheid werk min of meer vergelijkbaar met vacuümmeters. Meestal balanceer ik op het gehoor, als je dat regelmatig doet gaat het ook prima. Het belangrijkst is eerst een goede balans bij stationair lopen met de aanslagschroeven, daarna het gelijk oppakken van de beide cilinders bij een klein tikje gas vanuit stationair met de verstelling op de gaskabels. De laatste instelling kan redelijk snel en veel verlopen als bijvoorbeeld de kabels net anders onder de tank gerangschikt liggen. Ik heb de kabels met enkele ty-raps op strategische plaatsen vastgezet om ze zoveel mogelijk op een vaste plaats te houden. Kortom klokken en meters kunnen een goede aanvulling zijn maar zijn voor onze boxers niet onmisbaar. Ik heb met deze twee klokken wel eens een vierpitter goed afgesteld gekregen, voor zo'n motor zou ik niet weten hoe je die op het gehoor goed krijgt en zijn ze (voor mij in ieder geval) noodzakelijk.
In ieder gevan succes met je keuze, groet,
Dit product werkt ook prima en is goed te gebruiken wanneer je zoals in dit geval geen aansluitingen voor synchro klokken hebt.
http://www.gunson.co.uk/item.aspx?item=1813
Zoals ik hier al tussen alle regels door lees, blijft het een soort van compromis wat je moet treffen. Deze carbs zijn redelijk eenvoudig van opzet, en cv carbs zijn er niet voor de k vd k. Hoogstwaarschijnlijk ook de reden waarom HJ May tip 1001 niet opgenomen heeft. Spaar dat geld voor die meetapparatuur uit, synchroniseer zoals pa en ma dat deden (toen waren ze ook niet achterlijk) en ga rijden met dat ding. Niet tevreden? dan is het niet je ding. Zelf heb ik tegenwoordig een 55er r50 met r80 blok, en das kicke!!! Alleen de remmen nog, komende winter gaan er twee brembo's vooronder komen.
Ik synchroniseer reeds een paar jaar zoals pa en ma dit deden, Lei,
Rij ermee het land uit en hoef daarvoor absoluut geen R80 tussen de benen. Maar meten is weten, en ik wil wel eens weten hoe accuraat mijn gehoor (nog) wel is..
Dank, Fwalhof, voor je Gunson-alternatief, van het andere alternatief dat je aanbiedt onthou ik vooral dit: VORSICHT!!! Das Motorrad darf dir nicht plötzlich vom Haupständer springen oder/und nichts ins drehende Hinterrad kommen.
Groet,
M
Op Marktplaats een setje Midlock synchroon testers gescoord, model AS 400. Splinternieuw. Tien (10) euro! (nieuwprijs = 120 euro).
Vannamiddag met behulp van wat buisisolatie op carburateurs gemonteerd. Eerst beide meters op eenzelfde carb uitgeprobeerd, ze gaven beide eenzelfde waarde en zijn dus goed gekalibreerd.
Stationair bleken ze maar een ‘halfje’ te verschillen, mijn gehoor lijkt nog te vertrouwen, maar bij het opendraaien van de gashendel bleef de rechtse flink achter. Euvel bijgesteld en testrit gedaan. Qua oppakken vanuit startpositie is er een miniem verschil voelbaar, maar het is vooral opmerkelijk hoe rustiger de fiets loopt bij hogere toeren/snelheid. De R67 is de daver op zijn lijf zo goed als volledig kwijt geraakt, trillingen zijn ferm terug gedrongen, wat bij langere ritten waarschijnlijk minder snel tintelende/slapende vingers zal geven.
M.
9 reacties
PeterH
Linkous
Jeroen1962
Fwalhof
Fwalhof
Lei_K
Linkous
Linkous