Hallo allen,
Kan iemand mij vertellen welke type momentsleutel ik nodig heb voor mijn bmwtje r50 van 1969.
En misschien ook nog kan schrijven waar en uiteraard als Nederlander niet te duur.
Ik zie bedragen daar schrik je van.
Groet Henk
In het boekje staat bij sommige onderdelen dat er een momentsleutel moeren met bepaalde kracht vastgezet dienen te worden. Of zou dit niet nodig zijn denk jij Lei.
Groet Henk
Een veel goedkopere oplossing is om een unster (een veertrekkrachtmeter) en een ringsleutel te gebruiken. Ik heb een unster van 12 kgf en één van 25 kgf en daarmee zijn bijna alle gebruikelijke koppels te meten. Het koppel (in kgf.m) is het product van de gemeten kracht in kgf en de lengte van de arm van de ringsleutel in m. Als je het koppel in N.m wilt weten dan moet je de waarde in kgf.m met een factor 9,8 vermenigvuldigen.
Dat is ook mijn idee. Ik heb bijvoorbeeld voor de vliegwielbout gewoon de sleutel verlengd, en met een unster tot het gewenste moment aangetrokken. Als je een goeie momentsleutel wil kopen zijn die niet goedkoop en ook hier geld: goedkoop is duurkoop! Voor die ene keer dat je m nodig hebt zou ik gaan improviseren!
Groet, Lei.
Ik heb goede ervaringen met :
TengTools 3892AG-E3 Momentsleutel 3/8" 20-110Nm. 70 euro bij Hugo Schipper BV in Den Haag. Denk er wel aan bij de opslag om het te ontspannen.
Ik denk goed genoeg voor een amateur. Een professional wil natuurlijk beter.
Veel stalen bouten zitten in draadgaten in relatief zacht aluminium. Meeste schade ontstaat door het te vast draaien van de bouten. Ik gebruik zo veel mogelijk een moment sleutel (Aftapplaggen, vul pluggen etc). De sleutels van Louis.de bevallen goed. De ellende die je hebt als je een bout doldraait in het aluminium is groter dan de prijs van aanschaf van goed gereedschap.
Inderdaad Lei waar zijn de mensen met gevoel?
Als je normaal gereedschap gebruikt zonder verlengstukken
moet je het toch wel een beetje aan voelen hoe vast of je iets draait.De bijzondere bouten daar gelaten (drijfstang vliegwiel wielbouten k100)
Chefke
Ik heb men valbeugels van bmw r 100 rt 1978 semi naar de kloten geholpen, door de rare bevestiging mag er niet veel macht op sleutel 13 waar ik normaal veel meer macht op zet :s
Je zult er misschien al een hebben aangeschaft gezien de datum waarop je de vraag hebt gesteld.
Maar dan misschien voor andere geïnteresseerden, deze heb ik deze week besteld kost maar 32.49 en werkt prima
ook voor het lage bereik zodat je er geen 2 hoeft te kopen.
http://www.gereedschapland.nl/product/2840/momentsleutel,-3-8-,-7-105-nm?categoryid=265
Ik heb hem enkel gebruikt voor de vliegwielbouten en de voorspanning op de lagers van swingarm . voorts wielmoeren van aluminium velgen van het oototje. En direct trug in de kast . De rest is feeling , en er valt niks vanaf !!
Feeling>gevoel:
Bouten en moeren welke vast moeten blijven zitten kun je natuurlijk ook voorzien van een drup Loctite schroefdraad borgmiddel.
Bedoel hiermee het normale spul, geen vliegwielbouten etc.
Je gebruikt voor het normale je feeling en gevoel, met Loctite valt dit niet van de motorfiets af, een en ander wel met beleid natuurlijk en hoeft ook echt niet overal.
De enige keer dat ik een momentsleutel gebruikt heb was bij de revisie van een motorblok voor het op moment zetten van de cilinder en cilinderkop en naderhand voor het natrekken. Verder alles op gevoel vastgezet met de juiste sleutels zonder verlenging. Sleutellengte is zo uitgekiend dat je normale bouten, moeren en schroefdraad die in goede staat zijn niet zal mollen. Er is in mijn 50-jarige sleutelhobby nog nooit (afkloppen) een verbinding vanzelf losgekomen.
Heb een momentsleutel gebruikt om "het gevoel"te krijgen met hoe weinig kracht de verschillende vul- en aftappluggen aangedraaid mogen worden. Twee helicoils vond ik wel genoeg..Sindsdien doe ik de pluggen weer op (hernieuwd) gevoel.
Kopmoeren en vliegwielbouten met momentsleutel.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Zoals de naam al zegt heb je zo'n momentsleutel maar zelden nodig; voor het aandraaien van kopbouten e.d. Een lichte volstaat dus in de regel. De enige bout die buitengewoon veel kracht vergt is de vliegwielbout.
Ik weet niet hoeveel je motor gedraaid heeft, maar zo rond de 50.000 km (of veelvoud) is het verstandig de slingerplaten schoon te maken. En daarvoor moet dus (o.a.) die vliegwielbout los.
Aan JohnTh ,
Ben je na 1.5 jaar nog tevreden over de momentsleutel ? Deze is wel heel goedkoop.
-----------------------
JohnTh juli 2013
Reacties: 1Gebruiker
Je zult er misschien al een hebben aangeschaft gezien de datum waarop je de vraag hebt gesteld.
Maar dan misschien voor andere geïnteresseerden, deze heb ik deze week besteld kost maar 32.49 en werkt prima ook voor het lage bereik zodat je er geen 2 hoeft te kopen.
http://www.gereedschapland.nl/product/2840/momentsleutel,-3-8-,-7-105-nm?categoryid=265
Ik heb een Teng van 10Nm tot 70Nm of daaromtrent.
Ideaal ik gebruik hem regelmatig voor bougies, klepdeksel, vooras bout en boutjes. Ook klepstelboutjes en diverse aftappluggen.
Hoe kleiner het boutje hoe makkelijker je het draad vernielt. Ik had hem veel eerder moeten hebben.
Ik ben er zeer tevreden over.
20 reacties
Lei_K
14qwonen23s90
AdriaanKragten
Lei_K
PPuck
jaap43
peter_1960
Lei_K
Chefke
Floris
JohnTh
14qwonen23s90
Boxer-Bakra
Rudyhadee
jaap43
PeterH
Coen
kbaelden
janreb