Voor het nieuwe forum, klik   hier
ariej
Hoi mensen, ik heb bij een bekende bmw-toko een oliefilter gekocht. Ik had al begrepen dat het geprut kan zijn maar heb sinds kort te lezen gekregen dat men een 'deelbaar'oliefilter moet hebben, en ik heb een filter uit 1 stuk gekregen na het noemen van type en bouwjaar van mijn motor. Het handboek dat ik heb rept allen over de oliekoeler versie. Kan iemand vertellen hoe/of het te doen is het oliefilter te vervangen?

4 reacties

  1. PeterV
    Je hebt idd een deelbaar oliefilter nodig. Dat bestaat uit 2 helften die door een lipje aan elkaar worden gehouden. Je kunt van onder uit eerst 1 helft in het oliefilterhuis duwen, daarna de 2e helft, dan aandrukken en het deksel weer monteren. Als je valbeugels hebt, kan het nodig zijn de rechter even los te halen (hoeft er niet af, enige speelruimte is al voldoende) Zelf heb ik na vele filterwisselingen één positie ontdekt waarin het knikfilter zonder loshalen van valbeugel geplaatst kan worden. Maar het is redelijk goed te doen hoor. MVG Peter

  2. Richard
    Ariej, ze kunnen er allebei in. Het verschil in oliefilters is de lengte. De lange is voor een oliekoeler en kort is zonder oliekoeler. Het kan makkelijker zijn om een deelbaar oliefilter te plaatsen, dit heeft te maken met de beperkte ruimte een de rechterkant zoals een zijspan, kuip of valbeugels. Richard

  3. PeterV
    De korte , niet deelbare , zou er inderdaad in mogen. Echter, als je een kuip hebt (het gaat om een r100rt,) zit de onderkuip in de weg en beschadig je het papieren filter. Peter