Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'alfredo verboom', geïmporteerd van het oude forum: De schroefdraad van zowel de vulopening als de aflaatopening van de aandrijfas (cardanas) van mijn boxer is helaas versleten. Mijn motorgarage durfde er zelf geen helicoil in te zetten. Heeft iemand dit ook gehad en een makkelijke oplossing gevonden?

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum: Probeer het eens met teflontape om de schroefdraad ( wordt gebruikt in de centrale verwarming industrie ) of de de schroefdraad moet geheel weg wezen succes

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum: Dan zou ik zeggen (en dat is ook steviger) gat 1 schroefmaat(lees schroefmaat en niet 1 boormaat) groter boren, schroefdraad tappen, overmaat plug er in en ready. Helicoil kan makkelijk, maar dan ligt het er aan in hoeverre het schroefdraad weg is. Mike

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'RenĂˆ', geïmporteerd van het oude forum: Gat groter boren en een goed passende alu bus draaien en erin lijmen met epoxy twee componenten lijm. (olie en warmte bestendig (150 ?C)) De bus wel zodanig dimentioneren dat de draad van de oude plug in de bus getapt kan worden. Anders een tweedehands huis met goede draad kopen. Veel succes

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Michel', geïmporteerd van het oude forum: Een wijnfles kurk erin steken ;-) Grapje maar het werkt wel hoor. Michel

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'douwekuiling', geïmporteerd van het oude forum: eerst goedvet vrij maken, voorbehandel goedje erop smeren voor de hechting en dan overal kit op smeren en weer dichtdraaien in het restje schroefdraad dat er nog zit. Heb ik ook gedaan en het werkt! Niet volgens de wetten er mechanica en esthetica maar zeer praktisch: hij lekt niet meer en het heeft me niets gekost.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'douwekuiling', geïmporteerd van het oude forum: eerst goedvet vrij maken, voorbehandel goedje erop smeren voor de hechting en dan overal kit op smeren en weer dichtdraaien in het restje schroefdraad dat er nog zit. Heb ik ook gedaan en het werkt! Niet volgens de wetten er mechanica en esthetica maar zeer praktisch: hij lekt niet meer en het heeft me niets gekost.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wiebe', geïmporteerd van het oude forum: Bij mij was de schroefdraad van de aftapplug versleten en ik heb er gewoon een helicoil ingedraaid, perfect! groet Wiebe.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Ook mijn aftapschroefdraad van de cardantunnel kwam gisteren met het draaiboutje naar buiten. Voorlopig even oplossen met gastape en Holymar of anders loctite hydraulic. Maar wanneer ik een Timesert (Wurth) of Helicoil neem , dan moet ik het bijbehorende schroefdraad van het boutje aanbrengen. Hoe heet dit schroefdraad (het pas niet op de standaard moertjes)? Weet iemand of dit ook als Helicoil of Timesert is te kiezen?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum: Ook bij mij is dit gebeurd, zowel vul als aftap schroefdraad. Omdat de as in de weg zou zitten voor het tappen heb ik het door de dealer laten doen. Deze hebben de as eruit getrokken ( mbv speciaal gereedschap ) en vervolgens beide helicoils gezet. Meteen nieuwe keerring erin en de as weer terug geplaatst. Geintje koste me iets van 125 euro.... Voor de duidelijkheid, de as zelf is niet het probleem maar de "ring"die langs de rand loopt zie foto. Wellicht kun je het ook zelf doen maar mijn handige kennis durfde het niet aan ivm de eerder genoemde as/ring. Sindsdien geen problemen meer gehad hieromtrent. Succes!

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Wouter, Dat speciale stuk gereedschap is nodig om de "nok"te kunnen trekken door een schokveer in de drukken. Dat is ook iets wat moet gebeuren wanneer je de spiebanen wil smeren. Ik neem aan dat de spiebanen van de cardan dan gelijk meegenomen waren in een smeerbeurtje? Bedankt voor de prijsopgave, ik ga nog even nadenken over het zelf doen of niet.

  11. Passant
    Ook mijn aftapschroefdraad van de cardantunnel kwam gisteren met het draaiboutje naar buiten. Voorlopig even oplossen met gastape en Holymar of anders loctite hydraulic. Maar wanneer ik een Timesert (Wurth) of Helicoil neem , dan moet ik het bijbehorende schroefdraad van het boutje aanbrengen. Hoe heet dit schroefdraad (het pas niet op de standaard moertjes)? Weet iemand of dit ook als Helicoil of Timesert is te kiezen?
    Gasdraad zie topic :http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4855

  12. Passant
    Ook mijn aftapschroefdraad van de cardantunnel kwam gisteren met het draaiboutje naar buiten. Voorlopig even oplossen met gastape en Holymar of anders loctite hydraulic. Maar wanneer ik een Timesert (Wurth) of Helicoil neem , dan moet ik het bijbehorende schroefdraad van het boutje aanbrengen. Hoe heet dit schroefdraad (het pas niet op de standaard moertjes)? Weet iemand of dit ook als Helicoil of Timesert is te kiezen?
    Gasdraad zie topic :http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4855
    http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4855

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
    Wouter, Dat speciale stuk gereedschap is nodig om de "nok"te kunnen trekken door een schokveer in de drukken. Dat is ook iets wat moet gebeuren wanneer je de spiebanen wil smeren. Ik neem aan dat de spiebanen van de cardan dan gelijk meegenomen waren in een smeerbeurtje? Bedankt voor de prijsopgave, ik ga nog even nadenken over het zelf doen of niet.
    Welke spiebanen? De enige spiebanen die gesmeerd hoeven te worden zijn die in van de ingaande as van de versnellingsbak, de rest draait allemaal in de olie.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum: De meenemer moet ook ingevet worden, dit heb ik vorige week nog gedaan :) De prijs was het betere giswerk van de dealer. Ze hadden op ebay gekeken wat een andere kardan ong zou kosten en vonden 150 eurie een mooi bedrag om hem weer in orde te maken. Ik vond het wel best.... Succes in ieder geval. Groeten Wouter ( die geen enkele boxer in oss gezien heeft vandaag :( )

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum: Ben afgestapt van de gastape, vertrouwde het toch niet zo. Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost met 2-componenten aluminium door het schroefdraad van de schroef op te vullen (hier en daar was nog een beetje houvast in de behuizing). De kraag van de schroef heb ik rondom aangetipt met vloeibare pakking (Holymar). Daarna 600 km gereden en zie geen spoortje vettigheid. Dit najaar zet ik er 2 Helicoils in of iets van dien aard.