Voor het nieuwe forum, klik   hier
Jaap54
BMW rijders, Ik rijd nu 34 jaar BMW, waarvan de laatste 29 jaar 75/5, bevalt prima maar ik wil een BMW erbij omdat ik een comfortabelere motor wil voor vakantie. Ik twijfel welk model, R100RT, R850RT of K75RT. Eis : comfortabele motor, ook voor duopassagier ! en uiteraard betrouwbaar. Wie heeft ervaring met zowel een /5 als een van genoemde modellen ? Groeten, Jaap

12 reacties

  1. PeterV
    Geen ervaring met een/5, wel heb ik al bijna 30 jaar een R100rt (1980) en sinds 2 jaar een K75 rt (1996) erbij. De R100 vind ik een fijne rustig-toerer, vooral ook dankzij de relatief lage zit. Op de snelweg heb ik altijd veel last gehad van de bulderende/ ruisende turbulentie, waardoor oorbescherming een must is. De k75 nodigt uit tot sneller accelereren enz., waardoor je wat scherper rijdt. De mijne heeft een elektrisch verstelbaar windscherm, ik zou niet meer zonder willen (had ook ooit eens een K100 rt met vaste ruit met veel turbulentie), op de hoogste stand is het op de snelweg uitstekend te doen en bij lagere snelheid heb je naar keuze lekker de wind in je gezicht. Duo zit bij beide machines prima, betrouwbaarheid bij beide prima, waarbij de K natuurlijk een echte kilometervreter is. En: de k75 is zeer makkelijk hanteerbaar en stuurbaar. Succes met je keuze, Peter

  2. Jaap54
    Peter, Bedankt voor je reactie. Het is geen makkelijke keus voor mij, vind de oude 2 kleppers het meeste aanspreken van mijn genoemde 3 opties. Ik ben huiverig voor de moderne electronica maar wil toch iets comfortabelers om met duopassagier vakantie en langere ritten te doen. Heb gelukkig wel een luxe-probleem : de 75/5 gaat niet weg ! Jaap

  3. Rudyhadee
    Heb hetzelfde probleem, rijd sinds 1981 op een R75/5, gaat ook niet weg!

  4. PeterV
    Vanzelfsprekend gaan ze niet weg, de (bijna) oldtimers, je hebt er een band mee. Maar je wilt iets meer comfort en bent gehecht aan de 2kleppers, dan lijkt het duidelijk: R80 of 100 rt. Vanaf '81 met betere remmen en elektronische ontsteking, een enkele keer begeeft de Hall sensor het, neem bv een reserve mee. Overigens niet te bang zijn voor de elektronica, net als bij auto's gaat het erg lang goed en als er wat is, is daar wel uit te komen, het motor-management, zoals bij de K's) zelf begeeft het zelden. Of neem er een van vóór 1981, ik heb met de mijne (niet te koop dus) maar 1x stilgestaan door een foutje van mezelf (voorste motordeksel van dynamo etc gemonteerd met een ontstekingsdraad ertussen geklemd, kortsluiting bij warm worden, oplossing stukkie isolatieband) . MVG Peter

  5. Coen
    Ik zou voor een K75rt gaan. Kost geen drol in de aanschaf, zéér betrouwbaar, zuinig. Wel met een electrisch ruitje. Verschil tussen een 75/5 en een R80 is verwaarloosbaar dus niet de moeite.

  6. hansl
    >Verschil tussen een 75/5 en een R80 is verwaarloosbaar< Herr BMW hield destijds weliswaar vast aan een (bijna oubollige....) traditie, maar er zijn toch echt wel verbeteringen doorgevoerd in de loop der jaren. Denk aan frame, voorvork, remmen en ontsteking. Maar misschien doel je op het motorvermogen? Of het feit dat beide modellen behoorlijk antieke sterk op elkaar lijkende motorfietsen zijn? Misschien zelfs wel echt verouderd, naar huidige maatstaven gemeten? Dat is waar. De vier en drie cylinders (een inzet van de fabriek het boxerconcept te verlaten) waren destijds in de ogen van velen geen echte BMW's. Bedenk dat door sterke reacties van trouwe klanten het tweeklep boxer programma verlengd werd! Dat zegt heel veel. Een echt grote stap voorwaarts (op boxergebied) zijn de vierkleppers, die zijn absoluut niet te vergelijken met het oude spul. Afgezien van de merknaam en de sterke traditie die daarmee in stand wordt gehouden. Kortom, wil je bij BMW blijven en ben jij gehecht aan het unieke karakter van de boxer, ga dan voor een moderne vierklepper. Als ik het geld had, zou ik er graag een naast willen hebben. Die R75/7 doe ik uiteraard nooit meer weg!

  7. Ysengrimus
    Als het om comfort EN betrouwbaarheid gaat, zou ik voor de K gaan.Heb naast wat 2V boxers ook een K100LT.Snap precies wat je bedoelt. Liep soms voor ik naar m'n werk ging te dubben, zal ik nou met de R of de K.....luxeprobleem dus. Qua comfort op de lange ritten, rondje Salzburg of zo, is de K een kampioen.Ik heb die K nu 11 jaar en heb er zo'n 90.000 km mee gereden( staat nu op 128.000km) Problemen: 1 x luchttemperatuursensor vervangen en 1 x de water/oliepomp.Ik vind dat peanuts. De electronica is geen enkel probleem,of je moet de centrale connector niet goed aansluiten zoals mij laatst overkwam!

  8. Jaap54
    Bedankt voor de reacties tot nu toe, op dit moment gaat m'n voorkeur uit naar een 4 klepper, ga me er wat verder in verdiepen en rond kijken / proef rijden. Jaap

  9. Jaap54


     

  10. Rudyhadee
    4-klepper? Zet je er toch gewoon een paar Krauser koppen op.

  11. Knasterd
    Ik zou de K75 eens proberen. 4 kleps boxer is qua loop niet te vergelijken met de 2 kleppers. Lang niet zo vergevingsgezind bij lage toerentallen. Tokkelen bij stationair+ is er niet bij. Een K75 biedt je veel comfort en reisgemak. Ze zijn niet zo duur en oer en oerdegelijk.