Voor het nieuwe forum, klik   hier
14qwonen23s90
Ik heb een vraag wat voor benzine moet er in een bmw r50 van 1969 en moet ik ook iets toevoegen aan de benzine, zo ja wat dan. Groetjes Henk

14 reacties

  1. PeterH
    Een R50 is laag gecomprimeerd, dus kan euro 95 met toevoeging loodvervanger, als de koppen geen geharde klepzittingen hebben. Met vriendelijke groet, PeterH

  2. Rudyhadee
    Tank altijd Shell V-Power, ondervind hier geen problemen mee. (R75/5 van 1972).

  3. 14qwonen23s90
    Bedankt voor jullie reactie, ik heb nog een vraagje, waar aan kan je zien wat geharde kleppen zijn en hoeveel loodvervanger zal je dan moeten toevoegen op 1 liter benzine. Groet Henk

  4. 14qwonen23s90
    Ik bedoel uiteraard klapzitting. Sorry

  5. PeterH
    Geen idee hoe geharde zittingen er uit zien,(er van uit gaande dat er een zichtbaar verschil is). Loodvervanger: op het doseergedeelte van de flacon staat aantallen getankte liters aangegeven, je vult het tot dat aantal en giet die afgemeten hoeveelheid in te tank erbij. Je praat over cc's per tank. Met vriendelijke groet, PeterH

  6. Coen
    Vaak wordt er gezegd dat de zittingen na zoveel jaar verzadigd zijn van lood en dat het niet nodig is om loodvervanger te gebruiken. Als de klepspeling niet afneemt kun je gerust zonder loodvervanger te rijden.

  7. Sjoerd
    in een R50 zitten standaard geen geharde zittingen, alleen latere modellen van na 1980-84? ongeveer hebben dit. je kunt ze herkennen aan de 2 ingeslepen ringen aan de binnenzijde (hiervoor moet je de klep verwijderen). Mochten je koppen later loodvrij zijn gemaakt dan zitten er geen ringen in, de ringen zijn alleen te zien bij de standaard bmw zittingen. Loodvrij maken, oftewel hardere zittingen laten monteren kan altijd, de hobbyist heeft dit bij het revisiewerk zitten, tevens kun je dan overwegen om de kop volledig te laten reviseren, dus de klepgeleiders en kleppen ook te vervangen, dit verminderd ook direct het olieverbruik. Groetjes Sjoerd

  8. 77mischa
    Misschien een beetje laat maar ik lees zoveel over de benzine. Ik heb een niet omgebouwde/aangepaste R100 uit 1980 en tank tot nu toe altijd euro95... kan dit kwaad? Als ik eerlijk ben begrijp ik het principe loodvervangers ook niet helemaal, is allemaal een beetje voor mijn tijd. Mvg, Mischa

  9. PeterH
    Een R100 70 pk versie is redelijk hoog gecomprimeerd, en om pingelen onder belasting te voorkomen is euro 98 het meest geschikt. Hij slikt euro 95 ook wel, maar je loopt kans op pingelen bij optrekken onder belasting-b.v.b. volgas vanuit lagere toeren in een hogere versnelling. Loodvervanger: in het verleden werd ethyllood toegevoegd aan de benzine om hem klopvaster ofwel pingelbestendiger te maken. Bijkomend voordeel was dat dit lood o.a. op de klepzittingen neersloeg waar het als een "schokdempend" medium tussen klep en zitting fungeerde. Resultaat was dat de zitting minder snel insloeg c.q. versleet. Na verbod op loodtoevoeging in benzine is de geharde klepzitting geintroduceerd. Ikzelf heb deze niet, dus kwak ik er bij elke tankbeurt wat loodvervanger bij.Of deze loodvervanger ook een octanebooster is weet ik niet, ik tank in principe altijd 98, bij gebrek daaraan (buitenland b.v.b) de 95. Ik hoop hiermee volledig geweest te zijn, aanvullingen en correcties zijn natuurlijk altijd meer dan welkom. Met vriendelijke groet, PeterH

  10. 77mischa
    Peter, Met pingelen bedoel je ratelen? Begrijp ik goed dat je én euro 98 én loodvervanger gebruikt? Dank voor je uitleg! Mvg Mischa

  11. OmarB
    Inderdaad: zowel 98 octaan (vanwege de klopvastheid) en loodvervanger (voor de smering van de kleppen en de klepzittingen) gebruiken.

  12. Tiny
    Ik tank euro 95 3 maal;achter elkaar. En dan 1 maal 98 wel elke keer een beetje loodvervanger er bij zowel 95 of 98 Ondanks dat de klepzittingen vernieuwd zijn voor loodvrij. Vind hem met toevoeging net dat beetje beter lopen. ( kan natuurlijk inbeelding zijn )

  13. PeterH
    Peter, Met pingelen bedoel je ratelen? Begrijp ik goed dat je én euro 98 én loodvervanger gebruikt? Dank voor je uitleg! Mvg Mischa
    Inderdaad, met pingelen bedoel ik een hoog rinkelend of ratelend geluid-niet te verwarren met het tikken van de kleppen- wat vooral hoorbaar is tijdens optrekken onder belasting. Het "nagelen" na koude start van een ouderwetse diesel is ook een vorm van ongecontroleerde verbranding of detonatie. Ik gebruik om het pingelen te voorkomen bij voorkeur de euro 98 en omdat ik geen geharde zittingen heb ook de loodvervanger. Euro 95 en 98 door elkaar gebruiken zoals Tiny aangeeft kan natuurlijk ook. Er zijn overigens diverse opinies of en hoeveel loodvervanger nodig is, ik doe in dit geval wat de fabrikant opgeeft (en mij een goed gevoel geeft ). Maar dat is dus niet door feiten onderbouwd. Met vriendelijke groet, PeterH