Voor het nieuwe forum, klik   hier
PeterH
Ik heb op de achtervork een kleine olielekkage bij de aansluiting van de balg tussen vork en bak. Balg heb ik vernieuwd, lekkage bleef. Slangenklem is/lijkt OK. Iemand enig idee? Met vriendelijke groet, PeterH

6 reacties

  1. pa3rmm
    Over welke motor hebben we het hier? Kan het zijn dat de kering van de uitgaande as van de versnellingsbak niet meer Fris is? Wellicht ook niet onverstandig om het lager van deze uitgaande as eens te controleren. Hier word veel over gesproken op het forum. Groet Michel.

  2. Robbert
    mijn ervaring, de slangklem heeft aan de binnenzijde ter hoogte van de bout een los metalen stripje, als die niet wordt teruggeplaatst zal het rubber van de balg daar niet worden aangedrukt en gaan lekken.

  3. PeterH
    Michel, het is een 77er R100RS, uitgaande lager heb ik gecontroleerd (kruiskoppeling was toch los) en geen voelbare speling. Robbert, slangklem ga ik nakijken, ben benieuwd. Met vriendelijke groet, PeterH

  4. smeerkees
    Hoi Peter, Ik herken je probleem. (Heb je overigens de nieuwe balg wel in de juiste richting gemonteerd?, en de vlakken waarop de balg afgeklemd dient te worden (vooral die op de achterbrug kant want die loopt schuin af naar een dunnere diameter) goed olievrij gemaakt? Ik heb ook eens een nieuwe balg gemonteerd. Heb je een originele balg gemonteerd of een imitatie. Zelf heb ik toen voor een imitatie gekozen. Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij zelfs op advies van onze sponsor. Het viel mij op dat de oude balg (originele), vrij soepel over de rand van achterbrug rand ging, en eigenlijk vrij ruim achter de rand zat, met als resultaat dat 'ie vrij moeilijk afsloot. Het materiaal van de oude was vrij soepel, en de wanddikte van de balg vrij dun. (Dit in vergelijking met de nieuwe balg (imitatie). De nieuwe (imitatie) balg was wat stugger, de wanddikte was wat dikker, en de gaten wellicht iets kleiner? Dit laatste kan ook perseptie van mij zijn geweest. Het monteren van de nieuwe imitatie balg was best wat moeilijker, maar toen die eindelijk over de rand van de achterbrug ging sloot 'ie wel beter af, en mijn perseptie was ook dat door de dikkere wanddikte de balg wat beter af te klemmen viel. (de oude soepelere balg ging bij het afklemmen ook veel sneller glijden naar het dunnere gedeelte van de achterbrug herinner ik me). Ook herinner ik me dat de originele klemmen aan de grote kant waren om de oude, originele(dunwandiger) balg goed af te klemmen. De klemband kon eenvoudigweg niet verder aangedraaid worden want zat al op z'n uiterste stand. Dit afklemmen ging bij de nieuwe (imitatie) balg een stuk beter. Nu durf ik niet echt te zeggen of de oude balg wat soepeler was geworden door de olie die er natuurlijk jaren in heeft gestaan, maar het verschil in de 2 balgen viel me toen op. Misschien dat je het eens aan onze sponsor kunt vragen? Ik hoop dat je iets kunt met m'n stukje. Groetjes, Kees.

  5. PeterH
    Robbert, slangenklem gecontroleerd en die van mij heeft een vast stripje, dat lijkt in orde en schuift bij aandraaien van de schroef keurig onder zijn "overbuurman". Kees, balg is origineel en zit met "getriebe" richting bak en "obenseite" boven. Montage is inderdaad geen feest, een fietsband omleggen gaat sneller. Pasvlakken waren schoon maar niet olievrij, dit i.v.m. de "soepele" montage. Slangenklem heeft nog ruimte op de schroef, misschien moet ik die nog strakker aanhalen. Ben er dus nog niet uit. Gelukkig is de lekkage niet zodanig dat ik niet kan rijden! Met vriendelijke groet, PeterH