Voor het nieuwe forum, klik   hier
robbiezenaar
Hallo, ik heb al jaren een prima "politie-/marechaussetank" voor mijn R75/5 klaarliggen. Deze moet trouwens nog wel opnieuw gespoten en gereinigd worden. De benzine die eruit kwam stonk naar verf! De binnenkant v/d tank is volgens mij nog origineel, zo op het oog géén roest en nog mooi steenrood. Nu wil ik de tank dus ook van binnen volledig reinigen. Ik heb al de volgende methodes op Internet gevonden: * Handvol soda, kokend water en maar schudden. * Blanke natuurazijn en kraanwater (verhouding van 4 op 1) en maar weer schudden. * 800 ml Forté Fuel System Cleaner + 10 liter benzine, een dag laten weken (of een week laten dagen), en weer geregeld schudden. * Soda en water in de tank > acculader aansluiten op de tank: (min-pool) op de tank en een, van de tank geïsoleerde stuk kabel in het water-soda goedje hangen (plus-pool)> acculader aansluiten en een paar dagen lekker laten sudderen. * Of de meest pragmatische: gewoon een nieuwe tank kopen. Heeft een van jullie hier ervaring mee, en welke methode is uiteindelijk het beste om mijn tank weer spic & span te krijgen? Bij voorbaat dank Rob

7 reacties

  1. smeerkees
    Hoi Rob, Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat de beste methode wordt gevonden. (Om dezelfde reden als jij overigens.) Echter, Er staat mij bij dat je (sommige soorten?) carburateur reiniger of injector reiniger beter niet in onze boxer tank kunt gebruiken. Dit omdat de coating die standaard in de tank zit (de roodbruine verflaag) los schijnt te komen. Dit geld volgens mij ook voor later zelf aangebrachte coatings zoals b.v. tank cure. Ik weet alleen niet hoe het nu precies zit, Maar er is vast wel iemand op het forum die dit beter weet te vertellen dan ik. Groetjes, Kees.

  2. r90s
    Rob Van een standaard coating in een tank heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord (wat niet wil zeggen dat het niet bestaat natuurlijk). Ik heb de beste ervaring met thinner hier veel oude benzine en resten hiervan opgelost. succes

  3. PeterH
    Leuk gevonden, "een week laten dagen"; als de rode coating die er af fabriek in zit er nog goed uit ziet zou ik het toch zo doen. Dan verwijder je organisch residu als b.v.b gom, parafine en hars.Inderdaad, thinner-mengsel van diverse oplosmiddelen- lost die ook goed op, kijk wel uit met eventueel aanwezige rubbers. Als er geen roest/blootliggend metaal is heeft b.v.b. de electrolysemethode geen zin, met de coating nog in tact gebeurt daarbij volgens mij niets. Lijkt op een ontroestingsmethode.Ijzeroxidereduktie door elektrolyse? Moet mijn scheikunde weer eens ophalen! Met vriendelijke groet, PeterH

  4. Coen
    De rode coating in een BMW-tank behoort tot de besten die er zijn!! Laten zitten dus!! Een vervangende coating is bijna altijd van mindere kwaliteit. Goed schoonmaken (wasbenzine ?) en gewoon de tank gebruiken.

  5. PeterH
    Inderdaad, als de coating er nog goed uitziet: alleen schoonmaken en voorkomen dat de coating beschadigt-dus niet mechanisch aan de gang! Met vriendelijke groet, PeterH

  6. willem
    zolang er nog benzine uit de kraan komt niks aan doen