Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Dit jaar heb ik me voorgenomen om het motorblok van mijn R100RS te demonteren. Dit omdat er een rare tik in zit waarvan ik naar meedere speurtochten niet heb kunnen achterhalen wat de oorzaak is. Er rest me niets anders dan in het blok te duiken. Mijn vraag is, ... wie heeft hier ervaring mee? Is het verwijderen van het blok uit het frame een helse klus of is dat voor een geoefende sleutelaar te doen? Kan iemand een tip geven waar te beginnen nadat alles van en rond het blok is verwijderd (tank, luchtfilter carburateurs)? Bij het losmaken vd cardan wellicht? Alvast dank voor de info.

21 reacties

  1. paul_1
    Je kunt een heleboel doen zonder het blok eruit te halen, als de kruk- of nokkenas eruit moet word het tijd om het blok eruit te halen. Het is nogal omslachtig om dit te beschrijven, tenzij je een handige harry als kennis hebt kun je het beste een boek aanschaffen waar dit in beschreven staat. grtz, Paul

  2. r90s
    Beste Mic van 64 Het lijkt me inderdaad verstandig om een werkplaatsboek te kopen. Als de demontage niet vanzelf sprekend is kun je dat in het WPH precies opzoeken. Verder denk ik dat, niet alleen voor jou maar voor iedereen die met een dergelijke vraag voor ondersteuning komt, het handig is om te vermelden wat de woonplaats is. Makkelijk voor handige handen die in de buurt wonen, lijkt mij dat men dan eerder reageert. Met behulp van het WPH is het verwijderen van het motorblok (als je het voor de eerste keer doet) een gezellig dagje sleuten. Succes

  3. Dick_B
    Hallo Mic 64, Begin met een werkplaatshandboek (te koop bij de hobbyist ) als je van plan bent zelf te sleutelen is dit de beste investering die je kunt doen. Je kunt heel veel controleren met het blok in het frame, haal de uitlaten, koppen en cilinders eraf, de dynamodeksel, dynamo en distributiedeksel. en de carterpan, dan kun je al heel veel van het inwendige van het blok zien. Eventueel de versnellingbak er af en er blijft niet veel meer over. Veel succes

  4. Mic64
    Dank voor jullie reakties. Het werkplaatsboek heb ik en de door jullie voorgestelde acties met het blok in het frame heb ik al meerdere keren uitgevoerd. De tik zit nog steeds in het blok dus rest mij niets anders dan het blok te demonteren en te inspecteren. Met groet, Mic

  5. Mic64
    Overigens woon ik in Breda dus als iemand eens een keerje wil komen luisteren en meedenken is hij welkom. Met groet, Mic

  6. jaap43
    Weet je al ongeveer uit welke plek van je motor het getik komt? Met een schroevendraaier als stetoscoop kan je vrij nauwkeurig bepalen waar het getik vandaan komt en hoef je niet alles te controleren op speling oid.

  7. Mic64
    Hoi Jaap, Ik weet inmiddels dat het geluid linksonder uit het blok komt maar daar kan ik niet bij met het blok in het frame. Ik ben dus genoodzaakt het blok te demonteren en dan te openen. Of heb jij wellicht een ander voorstel? Met groet, Michel

  8. Chefke
    Waarom stelt een geoefende sleutelaar zo'n vraag? Chefke

  9. Mic64
    Ha,... omdat dit voor mij een nieuw project is. Groet, Michel

  10. henry
    Waarom ga niet eerst bij een BMW specialist langs en laat je het geluid horen? Grote kans dat die je direct kan vertellen waar het vandaan komt en hoe te handelen. henry

  11. AdriaanKragten
    Ik heb ooit een vervelende tik in een BMW R50/5 gehad. Bij inspectie van de bigendlagers bleek één lager te zijn vastgelopen wat te zien was omdat de nokjes die aan de lagerschalen zaten waren afgeschoven. De tap zag er nog goed uit en de drijfstang was ook niet beschadigd. Je hebt een speciale binnentwaalfkantsleutel nodig om de drijfstangbouten los te kunnen draaien. Dit kan allemaal nog met het motorblok in het frame. Ik heb de lagerschalen vervangen maar dat hielp niets. Vervolgens heb ik de motor uit het frame gehaald, de krukas opnieuw laten slijpen en overmaat lagerschalen gemonteerd maar dat hielp ook niets. Ik heb nog een jaar met de tikkende motor gereden maar toen ik een keer met een stationair draaiende motor voor een stoplicht stond, gaf de motor een grote klap en zat toen vast. Ik heb de motor 10 km naar huis geduwd en het blok weer open gemaakt. De krukas bleek door midden te zijn gebroken! Aan het breukvlak was te zien dat er oude zwarte barst in zat die tot ongeveer halverwege de kruktap liep en dat de andere helft van het breukvlak nieuw was. Ik heb toen een gebruikte krukas gekocht, die weer opnieuw laten slijpen en pas toen was de tik verdwenen. De tik bleek dus veroorzaakt te worden door de barst. Bij het revisiebedrijf had men de barst niet gezien maar wie verwacht nu ook zoiets. Als je de krukas er uit hebt, zou ik hem maar eens goed bekijken. Ik hoop voor jou dat het wat anders is. Als mijn krukas gebroken was bij een hoog toerental dan was schade waarschijnlijk nog veel groter geweest.

  12. Mic64
    Hoi Adriaan, Iets dergelijks wat jij hebt beschreven zou ook wel eens bij mijn blok kunnen spelen. Ik heb de cilinders gedemonteerd en heb toen beschadiging geconstateerd op de krukas. Dus ik vermoed dat ergens in het blok iets elkaar raakt. Ik zie me dus genoodzaakt om het blok te demonteren en het te openen. Zo'n operatie is echter voor mij nieuw. Ik vraag me ook af of je voor het verwijderen van bijvoorbeeld de krukas specifiek gereedschap nodig hebt in verband met het monteren van nieuwe lagers. Overigens had ik eerst het vermoeden dat het klappen voortkwam uit speling op de lagerschalen. Die heb ik toen vervangen maar dat bleek niet de oplossing. Toen bleek ook dat de speling minimaal was. Het klappen is gaan beginnen nadat ik de distributieketting heb vervangen. Deze operatie heb ik secuur uitgevoerd en gaf ook geen problemen. Ik lees dat jij je blok naar een revisiebedrijf hebt gebracht. Dat lijkt me een dure grap of valt dat wel mee?

  13. Iwan
    hoi Michel, Het verwijderen van je blok is relatief eenvoudig en goed te doen in een dag (met de nodige voorbereiding). Ik neem aan dat je het handboek van Peeters hebt, hierin staat het geheel behoorlijk goed in beschreven, ik lees zelf altijd eerst vlug de bepaalde hoofdstukken even door voor evt. tips en dergelijke. in korte stappen (zo doe ik het iig): -alles aan en rond het blok verwijderen (kabels, electra,..) -cardanas mof losmaken en cardan losmaken met sleuteltje 10 -koppelingshevel achterop bak verwijderen, versnellingspook losmaken, massakabel en kilometertellerkabel losmaken van je bak. hierna kan je de bak losbouten van het blok. -cilinders kan je in principe laten zitten maar ik haal ze er af in verband met gewicht (net als de drijfstangen) dat is dus een keuze die je zelf moet maken. -motorblok losmaken (de twee lange bouten van links naar rechts), let op dat hier ook het een en ander van je zijstandaard en je middenbok aan vasthangt (extra hand is handig nu) -als je blok los is kan je het naar voren schuiven (ik heb altijd wat houten balkjes/latjes bij de hand om tussen blok en frame te steken) en de bak naar achter. -de bak en het blok zijn nu van elkaar gescheiden, let wel op dat er door de prise as van de bak een pin loopt naar de koppelingsplaten en die wil wel eens wat heen en weer schuiven en dat kan lastig zijn. -de bak kan je er nu uittillen met wat gepuzzel en vervolgens het blok. het is nogal een lomp stuk dus als je een hulpje hebt hier is dat wel handig. -je kan (om het jezelf makkelijker te maken) ook de hele cardanas/achterbrug verwijderen maar dat is niet perse nodig hoewel het wel wat meer ruimte geeft met het puzzelen van bak en blok. ik heb waarschijnlijk wat over het hoofd gezien maar met wat common sense kom je een heel eind. succes in ieder geval! (vergeet geen goede opbergbakjes enzo en welke cilinder links zit en welke rechts enzo) ik vind het wel een beetje vreemd dat het tikken is begonnen nadat je de distributieketting hebt vervangen. heb je misschien toch een tandje verschoven? of is de spanning niet helemaal top. Heb je al eens de stoterstangen/nokkenasvolgers aan de linkerkant gecheckt? dat is zo 123 het enige waarvan ik weet dat beweegt links. oliepomp zou eventueel ook kunnen (is ook nokkenas gerelateerd) ik ben benieuwd. groeten Iwan. p.s. vergeet de olie niet eerst af te tappen

  14. AdriaanKragten
    Het is denk ik al zo'n 20 jaar geleden dat ik de krukas uit mijn R50/5 gehaald heb. Ik gebruikte het boek van Peters uit 1974 (dat ik nog altijd heb). Ik kan me niet herinneren speciaal gereedschap te hebben nodig gehad (behalve de binnentwaalfkantsleutel die ik ook nog altijd heb). Ik weet nog wel dat je, om de krukas uit en in het carter te krijgen, daar een hele speciale beweging mee moest maken. Bij het monteren moet je de axiaalspeling afstellen en bepaalde delen verwarmen maar dat staat precies in Peters. Het slijpen van de krukas heb ik laten uitvoeren bij een revisiebedrijf in Valkenswaard. Het kostte toen een iets van 300 gulden inclusief nieuwe lagerschalen. Het is wel zo dat ik een losse krukas aanleverde. Als de demontage en montage bij het revisiebedrijf moet plaatsvinden dan zal het veel duurder worden. Ik heb met mijn Moto Guzzi V65SP een keer een gebroken veer van de kettingspanner van de nokkenasketting gehad. Dat geeft een enorm lawaai maar dat is niet vergelijkbaar met de tik die uit de krukas van de BMW R50/5 kwam.

  15. Iwan
    Hoi michel, Als ik me goed herinner (bij mijn r80 blok) moet je wel eerst nog het tandwiel van de distributieketting op je krukas er af halen omdat je voorste krukaslager er niet af kan. Ik heb hier toen een trekgereedachapje voor gemaakt. Let ook op de positie van de delen van vliegwiel en koppeling. Zet hier markeer strepen op ofzo. Dat in verband met balans na monteren. Succes

  16. Mic64
    Heren, hardstikke bedankt voor jullie info. Ja, ik begrijp niet waar het tikken (eigenlijk betreft het meer klappen) in het blok vandaan komt. Het is zich gaan voordoen nadat ik de distributieketting heb vervangen en ik weet dat ik de 2 tandwielen die onder elkaar zitten heb gemarkeerd zoals staat vermeld in het handboek Peeters waarvan ik idd in bezit ben. Tandwielen mochten absoluut niet tov elkaar verdraaien en daar heb ik voor gewaakt. Hier kan dus niet de oorzaak zich bevinden vh klappen. Tja, wat dan wel? at ga ik uitzoeken maar dat wordt wel een karweitje voor als het weer wat beter wordt. En idd Iwan, ik ga voordat ik hnet blok verwijder wel de cilinders verwijderen en ik zal daar waar nodig eea doen met hulp. Van jou begrijp ik dat ik eerst de versnellingsbak moet verwijderen voordat ik het blok uitneem. Dat zal ook geen probleem opleveren.

  17. PeterH
    Ik haal een oude suggestie van stal: als de cilinder links er toch vanaf gaat: controleer de nokvolgers en stoterstangen links op slijtage/schade, en controleer gelijk de onderliggende nokken. Dit kan gedaan worden met het blok in het frame. Ik blijf overigens van mening dat er een schijnbaar verband is tussen de distributiewerkzaamheden en het daarna optredende "klappen". Met vriendelijke groet, PeterH

  18. Mic64
    Hoi Peter, Ik ben het helemaal met je eens. Ik zoek ook de oorzaak bij het vervangen van de distributieketting. Maar ik weet niet welke. Wat ik wel weet is dat ik voor het verwijderen van de oude ketting ik de stand vd 2 tandwielen tov van elk jaar gemerkt heb en dat ik met deze stand de nieuwe ketting ook weer geplaatst heb. De oude ketting bleek overigens nauwelijks te zijn versleten. Hij was nagenoeg even lang als de nieuwe ketting. Toch hoorde ik in het blok nadat alles weer was gedemonteerd behoorlijke klappen. Het is voor mij vooralsnog een groot raadsel wat dat geluid veroorzaakt. Overigens heb ik bij het verwisselen van de nieuwe lagerschalen wel schade geconstateerd op de metalen blokken op de as waarop de drijfstangen zitten gemonteerd.

  19. Coen
    Staan de tandwielen goed in lijn? Ik heb ooit (bij een Norton weliswaar ;)) gehad dat de distributieketting precies óp een tand van het kettingtandwiel bleef hangen en er dan afschoot. Dit gaf een klapperend geluid!!!

  20. Chefke
    Metalen blokken as drijfstangen? Krukas misschien? Chefke