Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Beste forumgebruiker, Ik heb een vraag. Kort geleden heb ik de distributieketting vervangen van mijn R100RS. Dit gaf weinig problemen. Heb hierbij consequent rekening gehouden met handhaving vd de positie van de nokkenas tov de krukas. Nadat ik deze klus had geklaard en de motor weer startte kwam er een raar klappend geluid uit mijn blok. Dit klappen neemt toe naarmate de motor meer toeren maakt. Vervolgens heb ik bij de Knalpot navraag gedaan. Zij vertelden mij dat dit klappend geluid te maken heeft met slijtage van de lagerschalen van de zuigerdrijfstangen. Inmiddels heb ik deze vervangen maar het klappen in het blok is daardoor niet afgenomen. Ik vermoed dat een en ander heeft te maken met het vervangen van de distributieketting. Vermeldenswaard is nog dat ik slijtage waarnam aan de krukas op het deel vlak naast de drijfstang. Heeft iemand een idee waardoor dit klappen ontstaat? Alvast dank voor de info. Michel P.

23 reacties

  1. smeerkees
    Hoi Michel, Van welk bouwjaar (modeljaar) is je R100rs? En heeft je motor nog contactpuntjes, of is 'ie al voorzien van een electronische ontsteking. Heb je alleen de ketting vervangen of meer. ( Kettinggeleider,kettingspanner, krukas tandwiel, evt. nokkenas tandwiel etc. Graag even alles opnoemen wat je hebt vernieuwd om een beter beeld te kunnen krijgen. En heb je na de montage van je nieuwe distributieketting de gehele afstelling weer gecontroleerd? Het liefst even alles dus zowel kleppen, ontsteking, en carbs, (ook in die volgorde) om fouten uit te sluiten, maar met name het onstekings tijdstip. Heb je bij montage van de nieuwe ketting ook gecontroleerd of de spanner goed z'n werk doet? Dit zomaar even wat vragen die me nu te binnen schieten om een wat beter beeld te krijgen van je situatie. De "slijtage plek" op de krukas op die plek kan ik hierbij even niet plaatsen, maar misschien zie ik iets over het hooft. Bedoel je echt een soort van slijtage vlek? ,of meer een beschadiging. Zowiezo natuurlijk niet gaan rijden zo, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al begrepen. Ik denk dat er met deze antwoorden iets gerichter naar een oplossing gezocht kan worden door de forumleden. Groetjes, Kees.

  2. PeterH
    Het lijkt me sterk dat vóór de werkzaamheden aan de distributie de krukaslagers OK waren en daarna defect/versleten. Die slijten niet tijdens stilstand, tenzij op een wel heel ongebruikelijke manier aan de distributie gewerkt is. Geluidsbron lijkt mij toch de distributie of het krukaskogellager. Met vriendelijke groet, PeterH

  3. Mic64
    Hoi Kees, Hierbij wat info over mijn motor: Het betreft een R100RS uit 1980 met nog een metalen luchtfilterkap. Of hij contactpuntjes heeft of een electronische ontsteking weet ik niet. Ben ik nog nooit aangekomen. Wel zit er onder het dynamo een ontstekingsunit. Verder heb ik de distributieketting vervangen en de 2 geleiders. Ik veronderstel dat daar niet veel verkeerd aan kan gaan. Van de krukas en de tandwielen ben ik afgebleven. Voorafgaand aan het vervangen vd ketting heb ik de tandwielen gemerkt. Deze gingen tijdens de werkzaamheden even van hun postie af maar bij de montage vd ketting heb ik de tandwielen weer in positie geplaatst (toen nog zonder dat ik de bougies eruit had gedraaid. Ik kwam er later achter dat je die beter kon verwijderen vanwege copmpressie). Na montage heb ik de kleppen weer gesteld, inlaat 0,15 uitlaat 0,2 en heb de caraburateurs weer afgesteld. Wat de spanner betreft, die is nieuw en is juist gemonteerd. Daar kan niet veel aan verkeerd gaan. En ja, de beschadiging op de krukas vlak naast de drijfstang waar de zuiger op gemonteerd zit is recent. Ik vermoed ook dat hier de oorzaak zit vh klappen. Overigens is dit een beschadiging. Staal op staal. Heb je zo genoeg info voor een diagnose Kees?

  4. Mic64
    Hoi Peter, Inderdaad raar dat de lagerschalen de oorzaak zouden moeten zijn van het klappen. Voordat de distributieketting was vervangen kwam er geen raar geluid uit mijn blok. Na het plaatsen ineens wel. Verder bleek bij het vervangen vd lagerschalen dat deze nauwelijks waren versleten. Overigens heb ik niet de krukaslagers vervangen maar de lagerschalen die zich bevinden onder de 2 drijfstangen waarop de zuigers zitten gemonteerd. Deze lagerschalen bevinden zich tussen de 2 drijfstangen en de krukas.

  5. Boxer-Bakra
    Je zult wel een enkele ketting hebben met verbindingsschakel . De oudere typen hebben een duplex ketting welke geen verbindigsschakel hebben . Het nokkenastandwiel heeft toch een kenmerk ( puntje) bij een tand. Bij het kleine tandwiel is dat moeilijker te zien . Maar als het vliegwiel op O.T. staat moet dat onderste tandwiel met puntje op 12uur staan . Zoniet dan krukas nog 1 omwenteling rond en weer op O.T. Kan niet missen . Je kunt weinig verkeerd doen dan . je krukas is niks aan veranderd of los geweest . Dan kan de distributie ketting geen schade of slijtpatroon aan een drijfstang veroorzaken . Vreemd !! OF is je oude verbindingsschakel naar binnen gevallen door een gat , dat deze ergens problemen veroorzaakt !! gr.Cees.

     

  6. Dick_B
    Hallo Mic64, Hoe kun je nou de distributieketting vervangen zonder de ontsteking te zien, en zelfs daar aan te komen ???? deze zit op het deksel waar je ketting achter zit, dus moet je die demonteren en weer monteren. Je schrijft dat deze onder de dynamo zit, dan weet je toch ook wat het is. Kun je niet een foto plaatsen van de beschadiging ? als je de drijfstanglagers hebt vervangen dan heb je toch ook kunnen zien wat er beschadigd is, en waar het eventueel aanloopt. Is je krukas of nokkenas niet verplaatst met deze montage. (wat bijna uitgesloten is ) Ik ben benieuwd. Groeten, Dick

  7. Airhead
    Als je een pot hebt is het niet zo een twee te zien of dat een punten onsteking is of een halgever je moet dan toch echt verder kijken. En zeker als je niet weet wat optisch de verschillen zijn. Dus zo gek is het niet Dick

  8. smeerkees
    Hoi Michel, Kijk, het wordt al iets duidelijker. Een R100rs van 1980. Je hebt dus de 70 pk. versie. 2 Dingen die me opvallen in je verhaal. 1e- Je hebt je ontsteking niet opnieuw afgesteld na het vernieuwen van je distributie ketting. 2e- Je hebt het krukas tandwiel niet vernieuwd. 1- Origineel heeft jouw motor een ontsteking met contactpunten. (Dit kan overigens later omgebouwd zijn naar een electronisch exemplaar, maar daar ga ik hier nu even niet vanuit). Overigens zitten de hallgevers van de latere series volgens mij standaard ook in die ontstekingspot dus maakt het voor dit probleem m.i. niet zo erg veel uit. Volgens mij is het inderdaad mogelijk om de ontstekingspot niet te demonteren van z'n deksel om toch bij het deksel van de distributieset te komen. Bedenk dat je nieuwe ketting iets korter van lengte is in vergelijking met de oude. (zie het verschil in lengte tussen een oude en een nieuwe ketting op de foto.) Je ontstekingspot zit op je nokkenas. Doordat de nieuwe ketting wat korter is als de oude zal in theorie het contactpuntje nu dus waarschijnlijk eerder open gaan. (De krukas neemt via de ketting de nokkenas mee). Waarschijnlijk staat je ontsteking nu dus te vroeg. Hierbij telt ook het feit dat een 70pk versie een iets hogere compressie heeft (zo'n 11 bar) nog eens extra mee. De ontsteking begint dan te vroeg wat detoneren of pingelen heet. Dit gaat gepaard met een fors (bijna metalig) gebonk bij stationair draaien. Het feit dat bij wat hogere toeren de ontsteking nog eens extra word vervroegd door de centrifugaal vervroeger verergert de situatie waarschijnlijk alleen maar. Als het echt detonatie is kan dat zeker motorschade opleveren. De ontsteking en ontbranding vinden immers al plaats voordat de krukas deze onbranding fatsoenlijk om kan zetten in een arbeids slag. (Eigenlijk krijgen je zuiger, drijfstang, en krukas elke ontbranding dus een enorme dreun.) Niet mee verder rommelen, eerst de ontsteking afstellen dus! (zowel de openings afstand, als de timing). Overigens ben ik het wel met peter eens dat die lagerschalen in eerste instantie waarschijnlijk niet de boosdoener zijn of waren, echter is dit m.i., o.a. wel het type schade wat je op kunt lopen bij langduriger detonatie. 2- Wat me verder opviel in je verhaal is dat je je krukas tandwiel niet mee hebt vervangen. Heeft dit een speciale reden? Wat heeft de motor ongeveer aan km's gedraaid? Op de 2e foto is te zien hoe een oud naast nieuw krukastandwiel eruit zien na zo'n 80.000 km. Als je goed kijkt zie je dat de tanden van het oude (donkere) tandwiel duidelijk scherper zijn op de punten, en zelfs dat de tanden iets naar 1 kant wijzen. Een nieuwe ketting alleen heeft in deze situatie m.i. niet zo heel veel zin. Het oude tandwiel "draagt" de nieuwe ketting niet mooi (loopt als het ware meer ergens tussen de punten van het oude tandwiel), waardoor deze nieuwe ketting weer vrij snel uitrekt. Een tandwiel hoort een ketting dus altijd mooi te "dragen" in de kuiltjes van het tandwiel. Bedenk hierbij dat deze motor serie de eerste is meteen "enkel" type distributieketting. (De series hiervoor hadden een "dubbele" ketting met 2 rijen schalmen naast elkaar.) Eigenlijk is de "draag oppervlakte" van dit enkele type krukas tandwiel wat aan de kleine kant. In theorie kan je nieuwe ketting dus ook behoorlijk "klapperen" op het ( te ruime) oude tandwiel. Dit kan misschien zelfs wel eenzelfde luid "klakkend" geluid bij elke arbeidsslag geven als een echt versleten distributieset. Praktijk ervaring heb ik hier echter niet mee. Iemand anders misschien? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen, en je iets hebt aan m'n stukje. Dit is in eerste instantie de richting waarin ik denk, wat er aan de hand is. En mocht iemand anders nog aanvulling, verbeteringen of opmerkingen hebben, graag. Ik ben ook maar een hobbyist. Groetjes, Kees.

       

  9. Mic64
    Hoi Boxer Bakra, Inderdaad heb ik een enkele distributieketting met verbindingsschakel. Het opleggen hiervan gaf ook geen enkel probleem. Ik heb overigens niet gelet op het merkteken op het nokkenastandwiel. Heb zelf op beide tandwielen een markering gekerfd. Ik veronderstel dat dat ook voldoet. En ik heb natuurlijk opgelet dat er geen verbindingsschakel of iets anders in het blok viel. Hoi Dick, Tja wat de ontsteking betreft. Ik zag dat er een pot onder het dynamo zat. Deze heb ik gedemonteerd tijdens de werkzaamheden en ik heb gezocht naar contactpunten maar ik kon ze niet vinden. Heb de 2 kleine schroefjes van het deksel verwijderd maar daarmee kwam ik niet veel verder. Hoe kan ik nu achterhalen of er sprake is van contactpunten of niet? Een foto van de beschadiging plaatsen zal ik doen wanneer ik de cilinders weer gedemonteerd heb. Ik hoop echter dat ik dat voorlopig niet hoef te doen. De nokkenas of de krukas heb ik zover ik weet niet verplaatst alhoewel ik wel heb zitten prutsen om de dynamo verwijderd te krijgen vd krukas. Ik veronderstel echter dat je niet zomaar je krukas kan verplaatsen. Dat die geborgd zit middels lagers. De beschadiging op de krukas is vermoed ik afkomstig van de drijfstangen die de krukas hebben geraakt. Hoi Kees, Dank voor jouw uitgebreide en heldere info. Inderdaad heb ik de ontsteking niet afgesteld nadat ik de distributieketting had vervangen. En wat het tandwiel op de krukas betreft, deze zag er niet versleten uit. Verder werd me duidelijk via literatuur, internet dat het vaak niet nodig is om het tandwiel te vervangen. Ook de Knalpot vertelde me dat dit vaak niet nodig is. Vandaar dat ik dit niet heb gedaan. Wat de ketting betreft. Na demontage bleek deze eigenlijk niet langer dan de nieuwe te zijn. Dit was voor mij ook een teken dat waarschijnlijk de ketting niet vervangen had moeten worden, (de onderhoudshistorie van mijn motor ken ik niet). Neemt niet weg dat ik binnenkort de ontsteking ga afstellen. Ik vraag me echter serieus af of dit de oorzaak is van het klappend geluid uit het blok, maar dat zal blijken na de afstelling. Overigens opmerkelijk dat ik dat geluid niet hoor bij het stationair draaien maar pas wanneer ik +/- 40 km per uur rijd. Ik houd je op de hoogte van de vorderingen. PS, heb je wellicht nog tips voor het afstellen van de ontsteking? Is dat een ingewikkelde klus?

  10. Airhead
    De onstekingingspot met contactpunten: Na het verwijderen van het deksel moet je dan zichtbare schroeven (2) ook verwijderen (op de foto links van de pot) dan zie je de contactpunten.

     

  11. smeerkees
    Yep, zoals airhead al laat zien op de foto. (Dat 2e dekseltje is een steunlager voor het asje, wat er doorheen loopt.) Ontsteking afstellen is op zichzelf niet echt moeilijk, maar neem er wel even de tijd voor, en werk secuur! Echt foutief afstellen (met name te vroeg) van de ontsteking kan dus echt wel tot motorschade leiden. Er is vast wel een topic te vinden die beschrijft hoe het moet. Beter nog is een BMW werkplaatshandboek aan te schaffen. B.v. die van Peters. Misschien wel te bestellen bij onze sponsor. Zo niet heb ik wel een ISBN nummer om te kunnen bestellen bij iedere boekwinkel. Contact puntjes kun je al afstellen met een standaard multimeter. Let op: bij contactpuntjes eerst de openingsafstand afstellen, en daarna (vonk) timing. Bij afstelling van een electronische ontsteking heb je een stroboskooplamp nodig. (Deze moet ook met een draaiende motor gecontroleerd worden). Bij de (standaard vanaf modeljaar1981) electronische ontsteking is dus eigenlijk de ontstekingspot (zoals op de foto van Airhead) omgebouwd van een contactpuntje naar een hall sensor. De centrifugaal vervroeger die nog weer achter het contactpuntje in de ontstekingspot zit is hierbij hetzelfde gebleven. (Dit even voor zover de originele BMW ontstekingen.) Groetjes, Kees.

  12. smeerkees
    Ik zie trouwens dat je schrijft pas last te hebben (vanaf?) zo'n 40 km/h. Bedoel je dan snelheids gerelateerd (dus in elke versnelling vanaf zo'n 40km/h, of toerental gerelateerd ( optrekken in z'n (1of 2 of..?), gas opentrekken en dan vanaf zo'n 40km/h.) bij een bepaald aantal toeren. Probeer zulke dingen altijd een beetje duidelijk uit te leggen wat je bedoelt. want tussen de 2 zit nogal een verschil. Zowiezo eerst afstellen die ontsteking. Groetjes, Kees.

  13. PeterH
    Een dergelijke vraag had ik ook; geluid is er niet als je het gas opentrekt bij stilstand in zijn vrij en in zijn vrij met de koppeling ingetrokken? Het is denkbaar dat de geluidsbron niet in het blok of b.v.b. de bak zit. Maar: inderdaad eerst die ontsteking stellen. Met vriendelijke groet, PeterH

  14. Airhead
    Als je in een pot kijkt met halsensor met deksel en deksel met steunlager eraf zie je dit. Op de pot met halsensor zit ook geen condensator.

     

  15. Mic64
    Beste deelnemers aan deze discussie. Hierbij de stand van zaken vwb mijn BMW R100RS. Ondertussen hebben de gebruikelijke afstellingen plaatsgevonden, carburateurs, ontsteking en kleppen maar het rare geluid is nog niet verdwenen. Wel is duidelijker geworden waar het klappend geluid vandaan komt. Dit blijkt onderuit het blok (aan de linkerkant) te komen. Al met al zie ik geen andere mogelijkheid om het blok te demonteren en te kijken waar het probleem zich bevindt. En dan maar hopen dat na montage van het hele gebeuren het klappend geluid is verdwenen. Vraagje,… is het een ingewikkelde klus om een blok uit het frame te halen? Ik voorzie problemen bij het loskoppelen vd cardan. Moet deze er helemaal af? OK, voorlopig dus geen 1980 boxertje rijden. Laat ik maar alvast gaan sparen voor een R1200RT met wat minder kilometers op de teller……

  16. PeterH
    Nokvolger links? Kromme stoterstang links? Komt in elk geval dichter bij werkzaamheden aan distributie. Is de nokkenas er (gedeeltelijk) uit geweest? met vriendelijke groet, PeterH

  17. Mic64
    Hoi Peter, Wat is een nokvolger? De stoterstangen zijn iig niet krom. En de nokkenas is er niet uitgeweest. Met vriendelijke groet,

  18. PeterH
    Nokvolgers brengen de kracht over van de nok naar de stoterstang.Ze zitten glijdend gemonteerd in het blok, direct onder het stoterstangtunnel-rubber. Ze zitten dus laag in het blok,aan de linker en rechterkant. Elke stoterstang heeft er een. Omdat de geluidsbron blijkbaar in die hoek zit dacht ik daaraan. Kon mee voorstellen dat als de nokkenas er (een stukje) uit geweest is bij hermontage onbedoeld een nokvolger beschadigd is. Met vriendelijke groet, PeterH

  19. Mic64
    Hoi Peter, Dank voor jouw tip. Ik neem deze mee als ik het blok ga demonteren. Maar dat kan nog even duren.....

  20. Jan_DG
    Hoewel haast niet mogelijk maar toch opper ik het ; Kan het zijn dat bij montage er een stoterstang niet goed in het kommetje vd nokvolger is geplaatst, de klep wordt dan wel bediend maar loopt tegen de tunnel vd stoterstang.

  21. Bep
    Controleer met een endoscope via de bougiegaten of een van de kleppen de zuigerbodem geraakt heeft. Bep

  22. smeerkees
    Hallo Michel, Ben je ondetussen al iets verder gekomen? Net als jij, ben ik ook benieuwd wat er nu echt aan de hand is. Groetjes, Kees.